O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Matej Škerbič već 20 godina razvija sustave za gašenje vatre: “Ljudi su glavni uzrok požara na brodu!”

Požar na brodu definitivno je uz potonuće najveća noćna mora svakog vlasnika, jer takvi događaji mahom završe gubitkom plovila ili vrlo teškim oštećenjima. Stoga je tema kako izbijanje požara spriječiti i što činiti ako se vatra pojavi, često na dnevnom redu ljudi od mora.

U slovenskoj tvrtki Bonpet Systems požari su, odnosno njihova prevencija i efikasno gašenje, već više od 20 godina svakodnevan posao. Razvili su i brojne priznate protupožarne sustave koji imaju zahtjevne svjetske certifikate, pa tako i Hrvatskog registra brodova. Stoga je vlasnik i direktor tvrtke Matej Škerbič pravi sugovornik za temu o brodskim požarima i zaštiti od njih, piše Otvoreno more.

Gdje na brodovima požari najčešće izbijaju i zbog čega?

– Požari na plovilima izbijaju na različitim mjestima i prostorima, što ovisi i o veličini i namjeni broda, no generalno se može reći da najčešće izbijaju u prostoru motora, u kuhinji i na mjestu gdje su locirani akumulatori. Kada je o turističkim brodovima riječ, znaju izbiti svugdje, odnosno tamo gdje se neki od putnika neodgovorno ili neoprezno ponašao. Zapravo, na pitanje zbog čega na brodu nastane požar, najtočniji odgovor bi bio zbog ljudi. Gotovo svaki put u pitanju je čovjek, bilo u smislu zanemarivanja preventivnih mjera zaštite od požara, bilo pravila o održavanju opreme za gašenje.

Zašto se požari na plovilima tako brzo šire i uglavnom završe katastrofalno?

– Razlog brzog širenja požara na plovilima je u materijalima od kojih su brodovi izgrađeni, a koji su često vrlo zapaljivi. Osobito ako je riječ o stakloplastičnim plovilima. Stoga su brza reakcija i gašenje vatre u začetku najvažniji. No, tu često imamo problem slabe obučenosti ljudi na brodu, neprimjerene protupožarne zaštite, te teške dostupnosti prostora u kojima vatra plane. Zbog toga se i događa da takvi požari završe katastrofalno, odnosno potonućem plovila.

Koje greške prilikom pokušaja gašenja ljudi najčešće naprave?

– Najčešće se dogodi da se zbog nedovoljne obučenosti vatra pokušava suzbiti neprimjerenim vatrogasnim sredstvima, a kako se plamen brzo širi, uskoro postane nemoguće ugasiti požar. Primjerice, vodom se nikad ne smije gasiti ulje koje gori, jer to požar može dodatno razbuktati. Zbog toga je dobra obučenost u smislu što, kako i čime gasiti presudna u prvim trenucima kada vatra izbije.

Na brodovima je puno različitih zapaljivih materijala i tekućina, postoji li neko univerzalno sredstvo za njihovo gašenje?

– Postoje jako dobra vatrogasna sredstva koja su u stanju gasiti požare različitih klasa, što je označeno i na vatrogasnim aparatima. Stoga prilikom njihove kupnje treba provjeriti za što su predviđeni. Tako su i naš standardni Bonpet vatrogasni aparat, te Bonpet automatski vatrogasni aparat koji se sam aktivira ako požar izbije, predviđeni za gašenje požara klase A, B i F, a oni su i najčešći na plovilima. Njihovim djelovanjem se istodobno mjesto požara hladi, sprječava dotok kisika na površinu mjesta koje gori, te kemijskom reakcijom onemogućava ponovno zapaljenje. Za spomenute aparate imamo i certifikat Hrvatskog registra brodova.

Koje previde ljudi najčešće naprave, a mogu kasnije rezultirati požarom?

– Najčešća greška koju ljudi čine je dosta rašireni stav to se meni neće dogoditi. Zbog takvo olakog pristupa ljudi zapostavljaju protupožarnu zaštitu, odnosno štede na njoj, a ta štednja poslije može jako puno koštati. Također se često zanemaruju preventivni pregledi brodskih instalacija, osobito električnih koje znaju korodirati i početi se jako grijati, što je prvi korak do požara. Uglavnom, kao što sam već kazao, ljudski je faktor najčešći razlog izbijanja požara, ali i glavna brana da se to ne dogodi ako se sve napravi kako treba i ako se poštuju protupožarna pravila.

Spomenuli ste automatske sustave za gašenje požara na plovilima koje proizvodite, je li praksa pokazala da su uvijek u stanju suzbiti požar?

– Da, pokazali su se iznimno uspješnima. Već puno godina smo u ovom poslu i dosad imamo par desetaka povratnih informacija o uspješnom suzbijanju požara u začetku, najčešće u motornom prostoru, ali i u kuhinjama plovila. Razlog takve efikasnosti je pravovremeno automatsko aktiviranje već u prvim sekundama kad požar krene, jer ga je tada najlakše i ugasiti. Važno je jedino aparat stručno postaviti i pravilno regulirati temperaturu aktivacije, nakon čega je taj prostor pouzdano osiguran od požara.


Miomir Štrbac / Otvoreno more

Požar na brodu definitivno je uz potonuće najveća noćna mora svakog vlasnika, jer takvi događaji mahom završe gubitkom plovila ili vrlo teškim oštećenjima. Stoga je tema kako izbijanje požara spriječiti i što činiti ako se vatra pojavi, često na dnevnom redu ljudi od mora.

U slovenskoj tvrtki Bonpet Systems požari su, odnosno njihova prevencija i efikasno gašenje, već više od 20 godina svakodnevan posao. Razvili su i brojne priznate protupožarne sustave koji imaju zahtjevne svjetske certifikate, pa tako i Hrvatskog registra brodova. Stoga je vlasnik i direktor tvrtke Matej Škerbič pravi sugovornik za temu o brodskim požarima i zaštiti od njih, piše Otvoreno more.

Gdje na brodovima požari najčešće izbijaju i zbog čega?

– Požari na plovilima izbijaju na različitim mjestima i prostorima, što ovisi i o veličini i namjeni broda, no generalno se može reći da najčešće izbijaju u prostoru motora, u kuhinji i na mjestu gdje su locirani akumulatori. Kada je o turističkim brodovima riječ, znaju izbiti svugdje, odnosno tamo gdje se neki od putnika neodgovorno ili neoprezno ponašao. Zapravo, na pitanje zbog čega na brodu nastane požar, najtočniji odgovor bi bio zbog ljudi. Gotovo svaki put u pitanju je čovjek, bilo u smislu zanemarivanja preventivnih mjera zaštite od požara, bilo pravila o održavanju opreme za gašenje.

Zašto se požari na plovilima tako brzo šire i uglavnom završe katastrofalno?

– Razlog brzog širenja požara na plovilima je u materijalima od kojih su brodovi izgrađeni, a koji su često vrlo zapaljivi. Osobito ako je riječ o stakloplastičnim plovilima. Stoga su brza reakcija i gašenje vatre u začetku najvažniji. No, tu često imamo problem slabe obučenosti ljudi na brodu, neprimjerene protupožarne zaštite, te teške dostupnosti prostora u kojima vatra plane. Zbog toga se i događa da takvi požari završe katastrofalno, odnosno potonućem plovila.

Koje greške prilikom pokušaja gašenja ljudi najčešće naprave?

– Najčešće se dogodi da se zbog nedovoljne obučenosti vatra pokušava suzbiti neprimjerenim vatrogasnim sredstvima, a kako se plamen brzo širi, uskoro postane nemoguće ugasiti požar. Primjerice, vodom se nikad ne smije gasiti ulje koje gori, jer to požar može dodatno razbuktati. Zbog toga je dobra obučenost u smislu što, kako i čime gasiti presudna u prvim trenucima kada vatra izbije.

Na brodovima je puno različitih zapaljivih materijala i tekućina, postoji li neko univerzalno sredstvo za njihovo gašenje?

– Postoje jako dobra vatrogasna sredstva koja su u stanju gasiti požare različitih klasa, što je označeno i na vatrogasnim aparatima. Stoga prilikom njihove kupnje treba provjeriti za što su predviđeni. Tako su i naš standardni Bonpet vatrogasni aparat, te Bonpet automatski vatrogasni aparat koji se sam aktivira ako požar izbije, predviđeni za gašenje požara klase A, B i F, a oni su i najčešći na plovilima. Njihovim djelovanjem se istodobno mjesto požara hladi, sprječava dotok kisika na površinu mjesta koje gori, te kemijskom reakcijom onemogućava ponovno zapaljenje. Za spomenute aparate imamo i certifikat Hrvatskog registra brodova.

Koje previde ljudi najčešće naprave, a mogu kasnije rezultirati požarom?

– Najčešća greška koju ljudi čine je dosta rašireni stav to se meni neće dogoditi. Zbog takvo olakog pristupa ljudi zapostavljaju protupožarnu zaštitu, odnosno štede na njoj, a ta štednja poslije može jako puno koštati. Također se često zanemaruju preventivni pregledi brodskih instalacija, osobito električnih koje znaju korodirati i početi se jako grijati, što je prvi korak do požara. Uglavnom, kao što sam već kazao, ljudski je faktor najčešći razlog izbijanja požara, ali i glavna brana da se to ne dogodi ako se sve napravi kako treba i ako se poštuju protupožarna pravila.

Spomenuli ste automatske sustave za gašenje požara na plovilima koje proizvodite, je li praksa pokazala da su uvijek u stanju suzbiti požar?

– Da, pokazali su se iznimno uspješnima. Već puno godina smo u ovom poslu i dosad imamo par desetaka povratnih informacija o uspješnom suzbijanju požara u začetku, najčešće u motornom prostoru, ali i u kuhinjama plovila. Razlog takve efikasnosti je pravovremeno automatsko aktiviranje već u prvim sekundama kad požar krene, jer ga je tada najlakše i ugasiti. Važno je jedino aparat stručno postaviti i pravilno regulirati temperaturu aktivacije, nakon čega je taj prostor pouzdano osiguran od požara.


Miomir Štrbac / Otvoreno more

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video