Četvero osumnjičenih članova posade jahte “Irina VU”, među kojima je i 34-godišnja žena, pušteno je u subotu popodne da se brane sa slobode nakon što su ispitani u Općinskom državnom odvjetništvu u Šibeniku.
Uhićeni su iz Splita i s Hvara, ali kako je kazneno djelo počinjeno isplovljavanjem jahte iz luke Betina na Murteru, za predmet je bilo nadležno tužiteljstvo u Šibeniku. Svi su, kako doznaje Slobodna Dalmacija, iznijeli svoju obranu, a koliko su ozbiljno shvatili situaciju svjedoči i činjenica da su angažirali ponajbolje splitske odvjetnike – Joška Čeha, Marija Vukovića i Predraga Jelavića da ih brane u ovom predmetu.
Četvero njih teretilo se najprije za dva kaznena djela, ali je kazneno djelo skidanje i povrede službenog pečata i znaka otpalo. Za to ih je samo teretila policija, ali ne i Općinsko državno odvjetništvo koje nije prihvatilo kaznene prijave policije.
Oni se i dalje terete za počinjenje kaznenog djela opisanog u članku 15. Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja, a nisu ni dovođeni istražnom sucu. Ali policija je učinila sve da se uhićeni ni u jednoj fazi procesa ne susretnu niti kod dolaska pritvorskom nadzorniku niti u terminu saslušanja. Jahta je privezana 20. srpnja 2022., a isplovila je 6. listopada prošle godine pa se tročlanu posadu broda (35-godišnjeg kapetana, 50-godišnjeg člana posade i 34-godišnju stjuardesu) tereti da je brod izvezla iz Republike Hrvatske u neutvrđenu tursku luku, iako su znali da je brod pod mjerama ograničavanja imovinom.
Nisu poštovali zakon, nego nalog svog bivšeg kapetana jahte Željka B. koji je to od njih tražio, a baš on ih je puno ranije i upoznao sa svim mjerama kada su one donesene. Znači upoznao ih je s mjerama dok je bio kapetan, a tražio da isplove kada to više nije bio. Zanimljivo kako u kaznenoj prijavi nema inkriminacije da je četvorka nagrađena nekim novčanim iznosom za svoj “podvig”.
Marijo Vuković, odvjetnik 34-godišnjakinje, smatra da do privođenja četvero osumnjičenih nije ni trebalo doći.
– Nije mi poznato da se nekoga privodi i vodi na ispitivanje na tužiteljstvo ako je za djelo zapriječena novčana kazna ili kazna zatvora do tri godine, a u ovom slučaju je to učinjeno. Također nije postojala nikakva osnova da se ni u primislima razmišlja o određivanju istražnog zatvora – bio je kratak Vuković, očigledno sugerirajući i to da se kod svih četvero uhićenih radi o do sada neosuđivanim osobama.
– Ovo sve više podsjeća na nesretne slučajeve kriminalizacije pomoraca koji su česti u svijetu. Nema poveznice s krivicom posade broda, prema informacijama koje imamo. U Ministarstvu je provedena istraga, ustanovljeno je čiji su propusti, brodu očito nisu bile oduzete svjedodžbe kao što je trebalo ako je bio zaustavljen u hrvatskim vodama, nego su oduzete tek u Istanbulu. Ne vidimo krivicu zapovjednika ili posade broda u ovom trenutku – rekao je Neven Melvan iz Sindikata pomoraca u svojoj izjavi za N1 televiziju.
Otkrio je i tko je u lancu morao znati za sankcije.
“Za svaki brod je ista procedura ako se zaustavlja. Nijedan normalan zapovjednik neće isploviti brodom koji nema svjedožbu. Trebale su je oduzeti lučke vlasti po nalogu suda ili ministarstva. Neka se dogovore u vrhu tko je to trebao napraviti u slučaju sankcija. Ovo je prvi put da se susrećemo sa sankcijama.”
Istaknuo je kako ne bi krivio ni lučkog kapetana u Šibeniku jer, kaže, ne zna je li do njega došao nalog. Ističe da ne vidi nikakvu krivnju posade.
To misle i branitelji osumnjičenih, a za dokazivanje nevinosti njihovih klijenata ima vremena. A možda se situacija i okrene ako počnu uhićenja i onih koji su to sve znali i morali kontrolirati.