Sutra, 4. veljače na Prisavlju 3 održat će se svečanost dodjele priznanja Ponos Hrvatske. U emisiji “Dobro jutro, Hrvatska” proteklih nekoliko tjedana predstavljali smo ovogodišnje laureate.
Ukupno ih je 15, a zadnju ćemo predstaviti priču o inovatorima – vizionarima i njihovim ekološkim, samoodrživim plovilima budućnosti, prenosi HRT Magazin.
Solarcat je električni putnički katamaran koji svu potrebnu energiju crpi iz vlastitih izvora. Jedinu buku i vibracije stvaraju vjetar i valovi. To je ekološki osviještena inovacija tvrtke iCAT. Njihova je misija razvijati putnički prijevoz na Jadranu i šire povezivanjem otoka na tehnološki napredniji način.
– Na ideje o takvim brodovima dolaziš u nekim večernjim satima u ljetnom periodu kad razmišljaš što sve postoji, što je moguće napraviti i to je nekakav put koji većina ljudi koji se bave s razvojem inovacije prođe. Brodovi zato što mi je to nekakva struka i logičan slijed da se držim razvoja u svojoj struci. Katamarani, to je nešto što me fasciniralo i dok sam studirao, a s aspekta prijevoza putnika oni daju najveću površinu, odnosno optimalan raspored palube za prijevoz putnika, rekao je Tomislav Uroda.
U svoju inovaciju uklopili su solarne panele za proizvodnju energije, litijske baterije za akumulaciju i elektro pogon.
– Ovi naši brodovi, ta 3 u Nacionalnom parku Mljet, a postoji i jedan koji je kasnije izgrađen, funkcioniraju na način da prevoze putnike na nekim kratkim izletničkim turama. Oni sve potrebe koje imaju za električnu energiju dobivaju iz vlastitih izvora, a to je ta solarna elektrana na krovu broda. Energija se akumulira u baterijama i kompletan pogon broda i sve ostale energetske potrebe na brodu se dobivaju iz te energije koju brod sam proizvodi, objasnio je Uroda.
Njihov solarno-električni katamaran jedan je od prvih samoodrživih brodova na svijetu.
– Neka krstareća brzina je 5 do 6 čvorova. To je brzina koju možete održati i uspostaviti jednu veću autonomiju plovidbe. Maksimalne brzine su nekih 9 do 12 čvorova ovisi o pogonskom setu. Oni su projektirani za 50 do 100 putnika.
I kad je oblačno vrijeme, ovi katamarani neometano plove.
– Brodovi imaju svoje baterije, te baterije je moguće napuniti na bilo kakvom obalnom priključku. Nisu potrebni punjači jer oni punjače imaju integrirane na brod. I te baterije daju autonomiju do 10 sati. Generalno, brodovi ima autonomiju nekih 100 nautičkih milja. Maksimalno to rastežemo do 180 nautičkih milja tijekom ljetnih mjeseci i to uz prosječnu brzinu pet do šest čvorova. Znači da cijeli dan plovite. Više vam autonomije ni ne treba od toga.
Trenutačno razvijaju četvrtu, još napredniju generaciju brodova.
– Sad pokušavamo unaprijediti pogonski dio, akumulaciju baterija i funkcionalnost cijelog sustava. I onda pored toga idu nekakvi funkcionalni dijelovi vezani uz putnike, odnosno razmještaj palube.
Inovator Tomislav Uroda jedan je od začetnika inicijative o jadranskoj floti u kojoj bi plovio čak 21 zeleni katamaran.
– Inicijativa je logičan slijed višegodišnje suradnje između nas, FSB-a i FER- a na razvoju električnih brodova, pa onda tu postoje različite komponente koje se razvijaju, kao što se razvija autonomne brodove, nekakve energetske optimizacije i ideja je bila stvoriti jednu platformu i predstaviti javnosti u ovom trenutku kad je to aktualna tema o tome što se može napraviti, kazao je Uroda.
Uspješna je to međunarodno prepoznata priča. Suradnje se nižu, a nadamo se da ćemo uskoro na cijelom Jadranu vidjeti ova ekološki prihvatljiva plovila.