Više od 1.682 pomoraca na ukupno 103 plovila napušteni su u 2022. godini, koja je postala najgora godina u povijesti prema broju prijavljenih slučajeva napuštanja pomoraca.
Slučajevi napuštanja u konstantnom su porastu već pet godina, a pandemija i napuštanje potaknuto svjetskim sukobima vodeći su pokretači povećanja broja ovih slučajeva, prenosi Splash247.
Ukupno 103 plovila i 1.682 pomorca napušteni su u 2022., čime se ukupni broj zabilježenih napuštanja posade u posljednjih 20 godina popeo na čak 9.925. Vodeće zemlje u kojima su zabilježeni slučajevi napuštanja u 2022. bile su Ujedinjeni Arapski Emirati, Španjolska i Turska. Ukupno se radi o 106 država te 85 država zastava.
Najnoviji podaci koje je prikupio RightShip pokazuju da brodovlasnici napuštenim pomorcima duguju čak 40 milijuna dolara. Najviše napuštenih pomoraca dolazi iz Indije, a zatim iz Ukrajine i Rusije.
Teretni brodovi čine 31,2 % slučajeva, brodovi za rasute terete 8,2 %, a chemical tankeri 7,2 % slučajeva. Ove vrste brodova najčešće su napustili brodovlasnici. Što se tiče starosti, plovila između 26 i 30 godina čine 16,7 % od ukupno 703 napuštena plovila u posljednjih 20 godina, prenosi The Maritime Executive.
RightShip u sklopu platforme RightShip Platform utvrđuje s kojim su kompanijama povezana napuštena plovila.
„Kako regulatori i RightShip budu stavljali pritisak na sve dionike opskrbnog lanca, neminovno će doći do katastrofalnih financijskih posljedica za one koji surađuju s upraviteljima brodova koji posežu za ovakvim praksama”, komentirao je Steen Lund, izvršni direktor RightShipa.
„Ne možemo i nećemo preporučiti ove kompanije našim klijentima te ih tijekom procesa provjere označavamo neprihvatljivima”, rekao je Lund, opisujući slučajeve napuštanja pomoraca kao „nemilosrdnu posljedicu kapitalizma”.
Nove mjere za poboljšanje uvjeta za pomorce, uključujući one koji su napušteni, donesene su u prosincu na sastanku u kojem su sudjelovale vlade te predstavnici pomorske industrije. Tripartitna radna skupina Međunarodne organizacije rada (ILO) te Međunarodne pomorske organizacije (IMO) usvojila je smjernice za rješavanje slučajeva napuštanja pomoraca.
Smjernicama se nastoji riješiti znatan porast broja napuštanja članova posade prijavljenih ILO-u, koji je porastao s manje od 20 slučajeva godišnje u periodu od 2011. do 2016., na čak 40 u 2019., 85 slučajeva u 2020., 95 u 2021. te 114 slučajeva od sredine prosinca 2022. godine. Cilj smjernica je poboljšati koordinaciju među zemljama, uključujući države zastave, lučke države, države u kojima su pomorci državljani ili imaju boravište te države u kojima djeluju agencije za zapošljavanje i posredovanje pri zapošljavanju, kako bi se brže riješili slučajevi napuštanja, uključujući isplatu plaća pomorcima i repatrijaciju.
Nove smjernice temelje se na relevantnim međunarodnim standardima rada ILO-a, posebno na Konvenciji o radu pomoraca iz 2006. (MLC, 2006.), uključujući njezine najnovije izmjene; raniju zajedničku rezoluciju ILO-IMO-a donesenu 2001.; relevantne međunarodne okvire i sporazume IMO-a; i relevantne trendove i promjene u regionalnom i nacionalnom pravu i praksi.
Prema MLC-u iz 2006., države zastave – države u kojima je brod registriran i/ili pod čijom zastavom plovi – moraju osigurati postojanje sustava financijske sigurnosti za brodove pod tim zastavama. Novim se smjernicama države zastave potiču da barem jednom godišnje provjeravaju valjanost tog financijskog jamstva. Države luke potiče se da obrate posebnu pozornost na tu financijsku sigurnost tijekom inspekcija stranih brodova koji posjećuju njihove luke. Države u kojima posluju agencije za zapošljavanje i posredovanje pri zapošljavanju također se pozivaju da redovito provjeravaju uključuju li te agencije sustave kojim se štite prava pomoraca.
Novim smjernicama utvrđeni su postupci koje države trebaju poduzeti ako brodovlasnik ne ispuni svoje obveze vezane uz pokrivanje troškova repatrijacije pomoraca, nepodmirenih plaća i drugih ugovorenih prava te pružanja osnovnih potreba, uključujući zdravstvenu skrb. U tim okolnostima pomorce se smatra napuštenima. Ti postupci uključuju razvijanje nacionalnih standardnih operativnih postupaka (SOP-ova) u suradnji s organizacijama pomoraca i brodovlasnika, kako bi se izričito definirale obveze i obveze nadležnog tijela i uloge različitih nacionalnih dionika. Ti dionici uključuju odgovarajuće nacionalne odbore i organizacije za socijalnu skrb pomoraca, pomorske agencije, organizacije pomoraca i brodovlasnika, i druge.
Na sastanku Međunarodne organizacije rada i IMO raspravljalo se i o važnosti zajedničke baze podataka ILO-a i IMO-a u kojoj će se bilježiti slučajevi napuštanja pomoraca te o potrebi njezina ažuriranja i poboljšanja.
The Abandoned Seafarer Log, kvartalno izvješće koje mapira slučajeve napuštanja pomoraca diljem svijeta, ističe žarišta diljem svijeta, pri čemu Ujedinjeni Arapski Emirati predvode. Karta u nastavku sastavljena je u studenome, a ažurirat će se kasnije ovog mjeseca.
Imena svih brodova napuštenih diljem svijeta možete pronaći ovdje: baza podataka.