O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

PPD razmatra gradnju “small-scale” LNG terminala u Hrvatskoj

Terminal za ukapljeni prirodni plin (LNG) na otoku Krku značajno je promijenio položaj Hrvatske na energetskoj karti u regiji, a jedna od prvih tvrtki koje su prepoznale potencijal ovog projekta bila je Prvo plinarsko društvo (PPD) koje posluje u sastavu Energia Naturalis Grupe (ENNA), kao jedan od najvećih zakupaca kapaciteta terminala.

Predsjednika uprave PPD-a i ENNA Grupe Pavla Vujnovca Novi list upitao je o važnosti terminala u okolnostima energetske krize i nastojanja Europske unije da smanji ovisnost o uvozu ruskog plina, kao i značaja terminala u pretvaranju Kvarnera u energetsko čvorište te Hrvatske iz zemlje koja je donedavno bila na kraju opskrbnog lanca plinom, u zemlju iz koje se i susjedna tržišta mogu opskrbljivati ovim energentom.

– Činjenica je da već neko vrijeme živimo u novoj energetskoj realnosti. LNG terminal na otoku Krku je svakako dio te nove realnosti. Tri su glavna cilja kada govorimo o energetici, pa i opskrbi plinom – dostupnost, sigurnost opskrbe i održivost. Rat u Ukrajini je ponovo okrenuo svjetla reflektora na sigurnost opskrbe, a LNG terminal na Krku je dokazao koliko je važno imati diverzificiranu infrastrukturu i diverzificirane dobavne pravce. Mi smo sigurno jedan od najvećih zakupaca i do 2037. godine imamo zakupljeno oko 1,35 milijardi kubičnih metara kapaciteta na LNG terminalu. Od 1. studenoga 2022. prestali smo preuzimati plin od Gazproma, budući da kao tvrtka koja je u dobroj mjeri i odgovorna za sigurnost opskrbe plinom u RH slijedimo političke smjernice naše Vlade. U takvim okolnostima LNG na Krku nam je postao iznimno važna ulazna točka. Osim sigurnosti opskrbe, izgradnja takvog terminala je sigurno donijela nova znanja kojima je trebalo ovladati u proteklih nekoliko godina i mogu reći da sam jako zadovoljan brzinom usvajanja znanja i fleksibilnosti koju su pokazali naši timovi u PPD-u i ENNA-i, rekao je Vujnovac.

– LNG industrija ima velik potencijal i terminal na Krku otvara svima nama u Hrvatskoj puno prostora za razvoj LNG poslovanja u raznim smjerovima. U smjeru razvoja logističkih lanaca opskrbe LNG-jem smo krenuli u svibnju 2021. godine, kada smo u suradnji s LNG-jem Hrvatska odradili prvu operaciju pretovara LNG-a s FSRU-a »Croatia« na brod za prijevoz UPP-a »Avenir Accolade«. Taj LNG je u konačnici završio na small-scale terminalu na Sardiniji. Zanimljiva nam je i opskrba industrije u regiji koja nije priključena na distribucijsku mrežu. LNG se do takvih potrošača može dostavljati cestovnim, željezničkim i pomorskim prijevozom. Razmatramo sve opcije te ćemo strateški pristupiti svakoj od njih.

– ENNA transport je najveći privatni željeznički prijevoznik u Hrvatskoj. Zahvaljujući ulaganjima u željeznicu Vlade RH u suradnji s EU-om će se zasigurno podići konkurentnost željezničkog prijevoza. Osim što smo ušli u zajednički projekt izrade novog kontejnerskog terminala s APM Terminalsom, u vlasništvu Maersk grupe, u vlasništvu smo luke Ploče. Luka Ploče je glavni uvozni pravac za Bosnu i Hercegovinu. Sve spomenuto se ili temelji, ili će se temeljiti upravo na željezničkom prometu. Kako svakodnevno jačamo svoju poziciju u željezničkom prijevozu, jednom kada se u RH otvori mogućnost transporta LNG-a, imat ćemo sve spremno da poslovanje proširimo i u tom smjeru. Iz današnjeg kuta gledanja, BiH je zanimljivo tržište za transport LNG-a željeznicom s obzirom na to da je plinska mreža u BiH slabo razvijena. No, do toga još je puno predradnji, za početak izgradnja small-scale LNG terminala koji bi otvorio mogućnost prijevoza LNG-a željezničkim prometom.

Lani se spominjala mogućnost sudjelovanja vaše tvrtke u razvoju »mini« LNG terminala, zajedno sa strateškim partnerom. U kojoj je fazi taj projekt, gdje bi se takav LNG terminal manjih dimenzija mogao smjestiti?

– Upravo na to sam mislio kada sam spomenuo kako nam je takav »mini« LNG terminal polazišna točka. Istina je, mi smo sa svojim inozemnim strateškm partnerom o tome razgovarali te i dalje razgovaramo o mogućnosti izgradnje takvog terminala. To bi dovelo do daljnje diverzifikacije LNG industrije u RH. U zadnjih godinu dana smo svjedoci toga kako je diverzifikacija veoma bitna i da je potrebno ulagati u projekte koji mogu pridonijeti sigurnosti opskrbe, ne samo Republike Hrvatske, već i regije.

Sa strateškim partnerom razmatramo nekoliko lokacija, međutim za početak čekamo informaciju hoće li LNG Hrvatska izgraditi small-scale terminal u Gaženici u Zadru.

– Svakako pozdravljamo najave o povećanju kapaciteta LNG terminala na Krku. Jedina alternativa danas za jugoistočnu Europu je LNG terminal na Krku i terminal u Grčkoj. To je dovoljno za prvu ruku, ali jugoistočna Europa se nalazi u nezgodnom položaju u odnosu na dobavne pravce, stoga vidim priliku za LNG terminal na Krku.


Cijeli članak pročitajte >>ovdje<<.

Terminal za ukapljeni prirodni plin (LNG) na otoku Krku značajno je promijenio položaj Hrvatske na energetskoj karti u regiji, a jedna od prvih tvrtki koje su prepoznale potencijal ovog projekta bila je Prvo plinarsko društvo (PPD) koje posluje u sastavu Energia Naturalis Grupe (ENNA), kao jedan od najvećih zakupaca kapaciteta terminala.

Predsjednika uprave PPD-a i ENNA Grupe Pavla Vujnovca Novi list upitao je o važnosti terminala u okolnostima energetske krize i nastojanja Europske unije da smanji ovisnost o uvozu ruskog plina, kao i značaja terminala u pretvaranju Kvarnera u energetsko čvorište te Hrvatske iz zemlje koja je donedavno bila na kraju opskrbnog lanca plinom, u zemlju iz koje se i susjedna tržišta mogu opskrbljivati ovim energentom.

– Činjenica je da već neko vrijeme živimo u novoj energetskoj realnosti. LNG terminal na otoku Krku je svakako dio te nove realnosti. Tri su glavna cilja kada govorimo o energetici, pa i opskrbi plinom – dostupnost, sigurnost opskrbe i održivost. Rat u Ukrajini je ponovo okrenuo svjetla reflektora na sigurnost opskrbe, a LNG terminal na Krku je dokazao koliko je važno imati diverzificiranu infrastrukturu i diverzificirane dobavne pravce. Mi smo sigurno jedan od najvećih zakupaca i do 2037. godine imamo zakupljeno oko 1,35 milijardi kubičnih metara kapaciteta na LNG terminalu. Od 1. studenoga 2022. prestali smo preuzimati plin od Gazproma, budući da kao tvrtka koja je u dobroj mjeri i odgovorna za sigurnost opskrbe plinom u RH slijedimo političke smjernice naše Vlade. U takvim okolnostima LNG na Krku nam je postao iznimno važna ulazna točka. Osim sigurnosti opskrbe, izgradnja takvog terminala je sigurno donijela nova znanja kojima je trebalo ovladati u proteklih nekoliko godina i mogu reći da sam jako zadovoljan brzinom usvajanja znanja i fleksibilnosti koju su pokazali naši timovi u PPD-u i ENNA-i, rekao je Vujnovac.

– LNG industrija ima velik potencijal i terminal na Krku otvara svima nama u Hrvatskoj puno prostora za razvoj LNG poslovanja u raznim smjerovima. U smjeru razvoja logističkih lanaca opskrbe LNG-jem smo krenuli u svibnju 2021. godine, kada smo u suradnji s LNG-jem Hrvatska odradili prvu operaciju pretovara LNG-a s FSRU-a »Croatia« na brod za prijevoz UPP-a »Avenir Accolade«. Taj LNG je u konačnici završio na small-scale terminalu na Sardiniji. Zanimljiva nam je i opskrba industrije u regiji koja nije priključena na distribucijsku mrežu. LNG se do takvih potrošača može dostavljati cestovnim, željezničkim i pomorskim prijevozom. Razmatramo sve opcije te ćemo strateški pristupiti svakoj od njih.

– ENNA transport je najveći privatni željeznički prijevoznik u Hrvatskoj. Zahvaljujući ulaganjima u željeznicu Vlade RH u suradnji s EU-om će se zasigurno podići konkurentnost željezničkog prijevoza. Osim što smo ušli u zajednički projekt izrade novog kontejnerskog terminala s APM Terminalsom, u vlasništvu Maersk grupe, u vlasništvu smo luke Ploče. Luka Ploče je glavni uvozni pravac za Bosnu i Hercegovinu. Sve spomenuto se ili temelji, ili će se temeljiti upravo na željezničkom prometu. Kako svakodnevno jačamo svoju poziciju u željezničkom prijevozu, jednom kada se u RH otvori mogućnost transporta LNG-a, imat ćemo sve spremno da poslovanje proširimo i u tom smjeru. Iz današnjeg kuta gledanja, BiH je zanimljivo tržište za transport LNG-a željeznicom s obzirom na to da je plinska mreža u BiH slabo razvijena. No, do toga još je puno predradnji, za početak izgradnja small-scale LNG terminala koji bi otvorio mogućnost prijevoza LNG-a željezničkim prometom.

Lani se spominjala mogućnost sudjelovanja vaše tvrtke u razvoju »mini« LNG terminala, zajedno sa strateškim partnerom. U kojoj je fazi taj projekt, gdje bi se takav LNG terminal manjih dimenzija mogao smjestiti?

– Upravo na to sam mislio kada sam spomenuo kako nam je takav »mini« LNG terminal polazišna točka. Istina je, mi smo sa svojim inozemnim strateškm partnerom o tome razgovarali te i dalje razgovaramo o mogućnosti izgradnje takvog terminala. To bi dovelo do daljnje diverzifikacije LNG industrije u RH. U zadnjih godinu dana smo svjedoci toga kako je diverzifikacija veoma bitna i da je potrebno ulagati u projekte koji mogu pridonijeti sigurnosti opskrbe, ne samo Republike Hrvatske, već i regije.

Sa strateškim partnerom razmatramo nekoliko lokacija, međutim za početak čekamo informaciju hoće li LNG Hrvatska izgraditi small-scale terminal u Gaženici u Zadru.

– Svakako pozdravljamo najave o povećanju kapaciteta LNG terminala na Krku. Jedina alternativa danas za jugoistočnu Europu je LNG terminal na Krku i terminal u Grčkoj. To je dovoljno za prvu ruku, ali jugoistočna Europa se nalazi u nezgodnom položaju u odnosu na dobavne pravce, stoga vidim priliku za LNG terminal na Krku.


Cijeli članak pročitajte >>ovdje<<.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here