I to se događa – u hrvatskoj brodogradnji u kojoj smo navikli na probleme u realizaciji poslova, jedan brodograditelj se Vladi obratio da mu izađe u susret s državnim jamstvom jer je brod završio tri mjeseca prije predviđenog roka.
Riječ je o MKM Yachts-u, riječkoj tvrtki australske grupacije Scenic, koja je uz državno jamstvo u Rijeci gradila polarni kruzer Scenic Eclipse II. Predviđeno je bilo da brod bude dovršen i spreman za isplovljavanje do kraja lipnja, a dogodilo se da već sada može na put, pa su se Australci i njihova tvrtka u Hrvatskoj Vladi obratili s molbom da im dopusti da brod stave u funkciju prije predviđenog roka i povrata jamstva, piše Poslovni.hr.
Da je riječ o nezapamćenom slučaju potvrđuje i to što su nadležno Ministarstvo gospodarstva i tvrtka HB Jadranbrod, koja prati realizaciju gradnje i trošenja kredita, tražili i pravnu ekspertizu. Ukratko, država će imati upisanu hipoteku do zatvaranja kredita, ali će u državnom jamstvu stajati, uz to da se ono odnosi na gradnju broda, da obuhvaća i plovidbu.
Kruzer će, naime, ovaj tjedan isploviti iz Rijeke za Lisabon, od kuda će 12. travnja svečano krenuti na prvo krstarenje. Time je australskom graditelju omogućeno da krene s realizacijom već rasprodanih putovanja, te u narednim mjesecima zatvori kreditne obveze koje ima prema HBOR-u i OTP banci. Vrijednost tog broda je 170 milijuna eura, od čega je Scenic osigurao 70 milijuna, a MKM Yachts je kreditima uz 80-postotno jamstvo države osigurao 100 milijuna eura.
Takav odgovor zahtjevu australskog gospodarstvenika sada i ne predstavlja iznenađenje, budući da je dosadašnjim aktivnostima stekao povjerenje. Prvi kruzer, Scenic Eclipse I, ovaj brodar gradio je u Uljaniku, i to pred sam krah brodogradilišta, zbog čega je dovršetak gradnje organizirao sam i dovršio 2019., i bez da je protestirao jamstva iako su se uvjeti za to ispunili. Kašnjenjem u isporuci broda tada je pretrpio i velike gubitke jer su aranžmani za brod bili unaprijed rasprodani.
Unatoč tom iskustvu, odabrao je Hrvatsku za nastavak gradnje serije polarnih kruzera, ali u Rijeci i u posve drugačijem aranžmanu, koji je bio novost i za Hrvatsku. Osnovao je tvrtku, koja je s 3. majem ugovorila suradnju, na izgradnji trupa i poslovima opremanja, u potkoncesiju je na 10 godina uzeo i dio prostora škvera, a od države je, unatoč tomu što nije standardan brodograditelj, nema imovinu, zaposlene i reference, te se pojavljuje i kao graditelj i naručitelj, dala jamstvo. Povjerenje je potvrdio, a sada su oči usmjerene na gradnju još jednog kruzera iz serije. Australci, kako se čuje, o tome razmišljaju, ali i gledaju prema Vladi, jer njihovi daljnji planovi ovise o viziji koju ona ima za 3. maj.
Taj je škver još na životu samo zahvaljujući Vladi i poslovima koje mu je ona osigurala, no novih poslova koji bi mu jamčili stabilno i održivo poslovanje nedostaje, jer je tvrtka opterećena akumuliranim gubicima i neriješenim odnosima s Uljanikom u stečaju. Iako to službeno nitko ne govori, no i nastavak gradnje polarnih kruzera vezan je uz nastavak poslovanja 3. maja, koji je važan izvođač radova u gradnji Scenicovih kruzera. U gradnji 170 milijuna eura vrijednog Scenic Eclipse II riječko brodogradilište odradilo je poslova u vrijednosti od oko 15 posto. Konkretnije, kompletnu gradnju trupa odradili su trećemajci, kojima je, među drugim kooperantima, povjeren bio i dio poslova u opremanju luksuznog broda.
Start početkom 2024.
Vlasnik Scenica biznismen Glen Moroney, zainteresiran je, kako se čuje, svoju flotu nastaviti graditi u Hrvatskoj, zbog dobrog iskustva i jer se uvjerio u kvalitetu ovdašnjih brodograditelja. Štoviše, zainteresiran je, kako se čuje, i za jače partnerstvo u riječkom škveru, no za takvu odluku presudno će biti kako će država riješiti nastavak poslovanja 3. maja. Jedno od rješenja koje je na stolu je da se nove poslove prebaci na tvrtku-kćer 3. maj 1905, koja ne bi bila opterećena i vukla repove prošlosti, a navodno bi Moroney bio zainteresiran i za tješnje partnerstvo, pa ne isključuje čak i vlasničko povezivanje.
Daljnji koraci i dinamika ovise, kako se stječe dojam, o potezima koje će povlačiti država. Na upit o tome u MKM Yachtsu od direktora Saše Čokljata dobili smo kratak odgovor kako se s gradnjom serije polarnih kruzera nastavlja, a gradnja novoga trebala bi startati početkom iduće godine.
“Još se priprema dokumentacija i financijska konstrukcija”, kaže Čokljat. Novi će kruzer za polarne ekspedicije biti, naime, nešto dulji i bolje opremljen od prva dva, koji su dugački 168 i široki 21,5 metara, sa 114 soba i smještajnim kapacitetom za 228 putnika, te oko 200 članova posade. Kruzeri Scenic I i II dizajnirani su u najvišoj polarnoj klasi za putničke brodove, imaju devet restorana, te među ostalim podmornicu i dva helikoptera. Novi kruzer, Scenic Eclipse III trebao bi biti dug 205 metara i puno luksuznije opremljen, te veće vrijednosti, više od 200 milijuna eura. Luksuzna oprema, inače, razlog je i zašto ova novogradnja nema još i veći udjel domaće komponente, jer se mnogi dijelovi nabavljaju iz inozemstva, no udio domaćeg rada i materijala čini 45% vrijednosti broda.
Presudan projekt
Za očuvanje velike hrvatske brodogradnje takav projekt, nema sumnje, od velike je važnosti, jer je stavlja na kartu proizvođača luksuznih brodova. Ilustracije radi, cijena aranžmana na upravo završenom Scenic Eclipse II na njegovom inauguracijskom krstarenju od 12 dana od Lisabona do Barcelone kreću se od 7,7 tisuća u “običnom” apartmanu do 28 tisuća funti u luksuznom apartmanu od stotinjak četvornih metara.
U MKM Yachtsu do sada su više puta izražavali važnost predanosti Vlade i samog premijera Andreja Plenkovića za realizaciju projekta gradnje brodova za luksuzna kružna putovanja, bez koje se Scenic ne bi ponovno odlučio za gradnju u Hrvatskoj, a po svemu sudeći, na takvu potporu računaju i za nastavak svojih projekata.
Marija Brnić / Poslovni.hr