O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

WSJ: Američka diplomacija zaustavila je kinesku investiciju u riječku luku

Kada je prije tri godine iz Zagreba pušten “bijeli dim” kao simbol postignutog dogovora s kineskim kompanijama oko investicija u Luku Rijeka, u Washingtonu su se upalili alarmi. Mogućnost da Peking zagospodari lukom velike strateške važnosti mobilizirala je američki diplomatski aparat na intenzivnu zakulisnu kampanju kojom je izvršen pritisak na hrvatsku vladu da zaustavi projekt.

Hrvatska je vlada, tako, bez nekog jasnog objašnjenja zaustavila narudžbenicu u siječnju 2021., te je koncesiju nad Lukom Rijeka vrijednu 2,7 milijardi eura ponudila danskoj firmi APM Terminal koja će na projektu surađivati s hrvatskom kompanijom za logistiku Enna Logic.

– Nije postojala direktna intervencija SAD, ali nam je Washington dao jasne signale – rekao je ministar prometa Oleg Butković u razgovoru za Wall Street Journal, dodavši kako se radi “o vrlo osjetljivom pitanju”, prenosi Jutarnji.

Sjedinjene Američke Države, neovisno o tome koja je administracija u Bijeloj kući, proteklih godina sve intenzivnije lobiraju za smanjenje, pa čak i blokadu, utjecaja Kine na Starom kontinentu. Jedna od najeksponiranijih kampanja te vrste odnosila se na pitanje Huaweija i europske 5G mreže. Washington je prošle godine, uz pomoć njemačke opozicije koja se toj ideji također usprotivila, uspješno zaustavio Kinu u naumu da preuzme većinsko vlasništvo nad lukom u Hamburgu, nakon čega je udio kineskih državnih kompanija smanjen na tek 24,9 posto.

Ideja da bi kineske državne kompanije zagospodarile Rijekom Washingtonu je bila posebno problematična, zato što je NATO proteklih godina tu luku koristio za skladištenje svoje vojne opreme, a američka je mornarica upravo Rijeku koristila za popravak i održavanje svojih brodova.

– Ako Rijeka dođe pod kontrolu kineskih kompanija, NATO-u će biti osjetno kompliciranije koristiti njezinu infrastrukturu za svoje potrebe – objasnio je WSJ-u Robert Kohorst, tadašnji ambasador u Hrvatskoj koji je bio jedan od vodećih motora blokade kineskih investicija u Rijeci, nakon čega se hrvatska vlada odlučila na neobičan korak otkazavši već dogovoreni tender.

No, ministar Butković tvrdi da sve zasluge ne treba pripisati isključivo angažmanu američke diplomacije, ističući da je ugovor s kineskim kompanijama bio potpisan prije početka pandemije Covida-19, zbog čega nisu bile jasno definirane garancije za korištenje Luke Rijeka. S Hrvatske strane se, naime, javila zabrinutost da je Kina interes za Rijeku pokazala samo kako bi korištenje njezine luke onemogućila drugim interesentima, bez da je sama u nju planirala investirati.

Kineske kompanije nisu odgovorile na upit redakcije WSJ-a tijekom pisanja ovoga članka.

S obzirom na to da Kini raste apetit po pitanju širenja utjecaja u europskim strateški važnim lukama, postavlja se pitanje do kada će američka diplomacija uspjeti blokirati njezine pokušaje da zagospodari ključnom infrastrukturom EU.

– Kina postaje sve važniji igrač u kontekstu vlasništva nad globalnim lukama, pa će SAD morati početi birati bitke u koje će ulaziti s Pekingom oko interesa nad lukama u EU – rekao je Isaac Kardon, vodeći američki stručnjak za kinesku strategiju.

Kada je prije tri godine iz Zagreba pušten “bijeli dim” kao simbol postignutog dogovora s kineskim kompanijama oko investicija u Luku Rijeka, u Washingtonu su se upalili alarmi. Mogućnost da Peking zagospodari lukom velike strateške važnosti mobilizirala je američki diplomatski aparat na intenzivnu zakulisnu kampanju kojom je izvršen pritisak na hrvatsku vladu da zaustavi projekt.

Hrvatska je vlada, tako, bez nekog jasnog objašnjenja zaustavila narudžbenicu u siječnju 2021., te je koncesiju nad Lukom Rijeka vrijednu 2,7 milijardi eura ponudila danskoj firmi APM Terminal koja će na projektu surađivati s hrvatskom kompanijom za logistiku Enna Logic.

– Nije postojala direktna intervencija SAD, ali nam je Washington dao jasne signale – rekao je ministar prometa Oleg Butković u razgovoru za Wall Street Journal, dodavši kako se radi “o vrlo osjetljivom pitanju”, prenosi Jutarnji.

Sjedinjene Američke Države, neovisno o tome koja je administracija u Bijeloj kući, proteklih godina sve intenzivnije lobiraju za smanjenje, pa čak i blokadu, utjecaja Kine na Starom kontinentu. Jedna od najeksponiranijih kampanja te vrste odnosila se na pitanje Huaweija i europske 5G mreže. Washington je prošle godine, uz pomoć njemačke opozicije koja se toj ideji također usprotivila, uspješno zaustavio Kinu u naumu da preuzme većinsko vlasništvo nad lukom u Hamburgu, nakon čega je udio kineskih državnih kompanija smanjen na tek 24,9 posto.

Ideja da bi kineske državne kompanije zagospodarile Rijekom Washingtonu je bila posebno problematična, zato što je NATO proteklih godina tu luku koristio za skladištenje svoje vojne opreme, a američka je mornarica upravo Rijeku koristila za popravak i održavanje svojih brodova.

– Ako Rijeka dođe pod kontrolu kineskih kompanija, NATO-u će biti osjetno kompliciranije koristiti njezinu infrastrukturu za svoje potrebe – objasnio je WSJ-u Robert Kohorst, tadašnji ambasador u Hrvatskoj koji je bio jedan od vodećih motora blokade kineskih investicija u Rijeci, nakon čega se hrvatska vlada odlučila na neobičan korak otkazavši već dogovoreni tender.

No, ministar Butković tvrdi da sve zasluge ne treba pripisati isključivo angažmanu američke diplomacije, ističući da je ugovor s kineskim kompanijama bio potpisan prije početka pandemije Covida-19, zbog čega nisu bile jasno definirane garancije za korištenje Luke Rijeka. S Hrvatske strane se, naime, javila zabrinutost da je Kina interes za Rijeku pokazala samo kako bi korištenje njezine luke onemogućila drugim interesentima, bez da je sama u nju planirala investirati.

Kineske kompanije nisu odgovorile na upit redakcije WSJ-a tijekom pisanja ovoga članka.

S obzirom na to da Kini raste apetit po pitanju širenja utjecaja u europskim strateški važnim lukama, postavlja se pitanje do kada će američka diplomacija uspjeti blokirati njezine pokušaje da zagospodari ključnom infrastrukturom EU.

– Kina postaje sve važniji igrač u kontekstu vlasništva nad globalnim lukama, pa će SAD morati početi birati bitke u koje će ulaziti s Pekingom oko interesa nad lukama u EU – rekao je Isaac Kardon, vodeći američki stručnjak za kinesku strategiju.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video