U JANAF-u ponovno curi. Ovaj put do onečišćenja naftom došlo je na terminalu u Omišlju na otoku Krku. Kako se na toj lokaciji nalaze spremnici sirove nafte A 1508, čiji kapacitet iznosi 80 tisuća kubika, dugotrajnije curenje moglo bi postati uvod u pravu ekološku katastrofu. Nafta, naime, curi u zemlju, provlači se kroz škrape, a može završiti i u moru, što nikako ne bi bila dobra referenca za turističku sezonu koja je na pomolu.
Redovno održavanje
U JANAF-u su za Slobodnu Dalmaciju potvrdili da je došlo do onečišćenja, ali ne otkrivaju količinu nafte koja je iscurila.
– Na Terminalu Omišalj provode se radovi redovnog održavanja podzemnih manipulativnih cjevovoda. U tlu uz cjevovod uočeno je onečišćenje naftom, a zauljenu zemlju zbrinula je ovlaštena tvrtka. Skidanjem izolacije na manipulativnom cjevovodu uočeno je oštećenje cijevi koje je sanirano. JANAF je o događaju obavijestio Državni inspektorat te je proveden inspekcijski nadzor. Uočeni su tragovi nafte na obali bez curenja nafte u more te se nastavlja s praćenjem stanja okoliša – odgovorili su na pisani upit Slobodne Dalmacije u JANAF-u. Pritom napominju da “nema povrede integriteta i propuštanja spremnika te nije ugrožen rad naftovodno-skladišnog sustava”.
U Državnom inspektoratu ističu pak da su odmah nakon dojave izišli na teren.
– Inspekcija zaštite okoliša Državnog inspektorata nakon zaprimanja informacije o uočenom onečišćenju obavila je inspekcijski nadzor. Očevidom na lokaciji uočeni su tragovi ugljikovodika u tlu uz cjevovod. Zauljeni dio tla je uklonjen i zbrinut uz prateće listove preko ovlaštene tvrtke. Osim navedenog, uočeni su tragovi točkastog onečišćenja obalne linije ugljikovodicima te su postavljene dvije upijajuće brane – ističu u Državnom inspektoratu. Pritom napominju da tragovi onečišćenja nisu uočeni na samome moru. Naglašavaju da je u tijeku inspekcijski nadzor te da će se “pratiti stanje okoliša i daljnjih poduzetih mjera s ciljem sprječavanja onečišćenja”.
Slobodna Dalmacija prošle je jeseni detaljno izvijestila o curenju veće količine nafte kod pumpne stanice Melnice, na putu iz Omišlja prema Gorskom kotaru. Navodno je bila riječ o curenju čak 500 tisuća litara, koje se primijetilo čak i na bilanci.
Je li bura sve odnijela?
Tada se nagađalo da je do curenja došlo zbog drastično srezanog ulaganja u održavanje sustava. Isto pitanje JANAF-u smo postavili i sada: je li ova kompanija u 2022. u održavanje sustava utrošila manje sredstava nego prijašnjih godina? I dobili više načelan nego konkretan odgovor.
– Jadranski naftovod ima razrađeni plan održavanja naftovodnog sustava, svi se segmenti skladišnog i transportnog sustava redovito održavaju. Predmetnim planom obuhvaćeni su svi manipulativni cjevovodi na Terminalu Omišalj, što predstavlja značajno ulaganje u infrastrukturu JANAF-a i osiguranje sigurnosti sustava – poručili su nam iz JANAF-a.
Što se pak tiče curenja nafte u more, na Jadranu posljednjih dana puše jaka, mjestimice čak i orkanska bura. Pa je i eventualne tragove nafte u moru kod Omišlja sada teško zamijetiti. Budući da bura naprosto – sve odnese.