Obrazovana radna snaga u Hrvatsku je dovela neke od najvećih europskih brodograditelja. Jedan od njih je i Peter Lürssen, čelnik kompanije koja samo u Njemačkoj ima osam brodogradilišta. O daljnjim planovima za ulaganja u Hrvatskoj te o tome može li i kako opstati naša brodogradnja, govorio je u razgovoru za HRT.
Peter Lürssen, predsjednik Uprave Lürssen grupe, za HRT iznio je planove koje u Hrvatskoj ima njegova tvrtka što se tiče brodogradnje.
“Osnovali smo svoj inženjerski centar, tu smo od 2020. i sada okupljamo 140 inženjera, a Hrvatska je već postala integralni dio našeg dizajnerskog rada u Njemačkoj i u drugim zemljama. Naš hrvatski tim doslovno je prisutan na svakom brodogradilištu. Namjera nam je da oni budu integralni dio, a istodobno ovdje želimo osnovati kompaniju koja plasira vlastite proizvode”, objasnio je Lürssen.
Istaknuo je kako se nada da će se uskoro potpisati ugovor o dizajnu i izgradnji patrolnog broda u Hrvatskoj koji će osmisliti hrvatski tim.
“Zatim ćemo ga graditi u inozemstvu, ali pod vodstvom našeg hrvatskog tima koji će nadzirati izgradnju. Mi ćemo dostaviti sav materijal iz Hrvatske, ovdje ćemo ga kupiti i dostaviti u inozemstvo. Radimo i na dugoročnim planovima za proizvodnju jahta u Hrvatskoj, ali to traje malo dulje jer želimo sve pripremiti kako treba”, dodao je Lürssen.
Hrvatska je poznata po dugoj tradiciji u brodogradnji, po kvalitetnim radnicima u toj grani industrije. Lürssen je pojasnio što je potrebno da se Hrvatska nametne kao istraživačko i razvojno središte u regiji.
“Njemačka je veća od Hrvatske, imamo 80 milijuna ljudi, vi imate otprilike 4 milijuna ljudi. Njemačka je odškolovala 109 projektanata plovila u 2021. godini., a taj broj se smanjuje. Hrvatska koja ima 4 milijuna ljudi godišnje odškoluje 130 projektanata plovila. Samo u Rijeci školuje se 320 inženjera godišnje. Tu imate mnogo talentiranih ljudi, mi upravo osnivamo zakladu koja bi još više podupirala vezu između sveučilišta i studenata te ih rano integrirala u stvarne procese i tako ih probirala za naše istraživanje”, kazao je.
Lürssen se osvrnuo na današnje tržište na kojem je u ovoj industriji teško opstati.
“Tržište je vrlo kompetitivno i ne smijete zaboraviti da tu postoji čitav ciklus. Hrvatska brodogradilišta bila su vrlo uspješna u izgradnji transportnih brodova. Izgradnja transportnih brodova gotovo se potpuno preselila u Aziju. Morate tražiti sofisticiranu nišu koja je dosta produktivna te visokoučinkovite načine proizvodnje”, rekao je.
Lürssen je objasnio koje korake njegova tvrtka poduzima po pitanju ekološke tehnologije.
“U ovom trenutku tehnologija koja najviše obećava je vodik. Zanimljiva je činjenica da je jedan klijent bio zainteresiran i snosi glavninu troškova ugradnje takvog motora. Provodili smo istraživanje i imamo testni pogon u svom brodogradilištu u Njemačkoj. Provodimo i istraživanja na plovilima kraćega dometa koja bi radila na čistoj vodikovoj tehnologiji propulzije. Pronaći ćemo rješenja, ali za to će trebati vremena”, kazao je.