Premda je razvoj opreme za spašavanje značajno napredovao, udruga Container Ship Safety Forum (CSSF) ističe da se i dalje bilježi velik broj ozljeda članova posade na trgovačkim brodovima tijekom spuštanja brodica za spašavanje. Iz udruge, čiji je cilj poboljšati sigurnosne performanse u kontejnerskom sektoru, kažu da je krajnje vrijeme za promjene u dizajnu lifeboata kako bi se poboljšala sigurnost posade.
Tijekom godina, mnogi su se pomorci ozlijedili, a neki su nažalost smrtno stradali tijekom evakuacija ili vježbi spuštanja lifeboata. Ne zato što brodice za spašavanje nisu u skladu sa sigurnosnim standardima, već jednostavno zato što je spuštanje lifeboata opasna radnja, ističu iz CSSF-a.
Navode izvješće Brodarske komore Ujedinjenog Kraljevstva iz 2017., u kojem stoji da je u razdoblju od 10 godina zabilježeno 60 smrtnih slučajeva tijekom vježbi spuštanja lifeboata. U članku se predlaže da bi se sigurnost mogla poboljšati kroz obuku na simulatorima. Prošle je godine kanadski Odbor za sigurnost objavio izvješće o ozbiljnoj nesreći tijekom vježbe s brodicom za spašavanje, što ukazuje na opasnost ove rutinske sigurnosne vježbe SOLAS-a, prenosi The Maritime Executive.
Slično izvješće UK P&I Cluba prije deset godina ukazalo je na niz incidenata. Mnoge nesreće dogodile su se tijekom vježbi, a u izvješću stoji da je šestina svih poginulih pomoraca stradala u nesrećama koje su izravno povezane s brodicama za spašavanje i opremom za njihovo spuštanje. Velik dio problema stoji u mehanizmima za spuštanje, iako je dio slučajeva uzrokovan lošim održavanjem, što dovodi do kvarova.
“Svi znaju da imamo problem. Pomorci se boje porinuti brodice za spašavanje; međutim, nitko nije ponudio rješenje problema za trgovačke brodove. Nužna je promjena kako bi se pomorcima osiguralo sigurno okruženje i kako bi ponovno stekli povjerenje u opremu za spašavanje”, kaže Aslak Ross, predsjednik CSSF-a.
Iz udruge kažu da se previše pažnje pridaje sukladnosti i obuci, a nedovoljno glavnom uzroku problema – a to je da je dizajn opreme prekompliciran. U slučaju kontejnerskih brodova, sektor zaostaje za drugim segmentima brodskog prometa koji su usmjereni na poboljšanje sigurnosnih sustava.
“Simulatori i korištenje nove tehnologije jedan je od načina za provođenje vježbi u sigurnijem okruženju. Podržavamo namjeru da se smanji rizik od nesreća, međutim, to ne rješava srž problema. Spuštanje lifeboata je preopasno. Iako simulatori imaju prednosti, treba ih koristiti samo kao dodatak dobro provedenim vježbama napuštanja broda, gdje se posada upoznaje sa specifičnom opremom na brodu”, kaže Ross.
CSSF potiče industriju, klasifikacijska društva, države zastave i dobavljače da pokrenu promjenu kako bi se postojeće brodice za spašavanje zamijenile sigurnijom tehnologijom. CSSF ukazuje na alternativne dizajne, koji su već dostupni za instalaciju te za evakuaciju putnika na putničkim brodovima i kruzerima putem Marine Evacuation Systems (MES) i sličnih, prenosi Splash247.
“Takvi sustavi trebali bi također biti što prije dostupni trgovačkim brodovima. Krajnje je vrijeme za promjenu i uvođenje inovacija kako bi se uklonio rizik od nesreća s brodicama za spašavanje. Trebamo sustave koji se mogu ugraditi u novogradnje – moramo zaštititi naše pomorce”, rekao je Ross.