U lanjskom poslovanju pulsko brodogradilište zabilježilo 1,56 milijuna eura dobiti.
Zaredale su dobre vijesti iz pulske Tehnomont Grupe vezane uz aktivnosti dvije članice. S jedne strane, posrijedi su odluke koje se odnose na dobit u Tehnomontovom prošlogodišnjem poslovanju u iznosu od oko 1,56 milijuna eura, što je vezano i uz isplatu dividende. U svom poslovanju ova tvrtka objedinjuje čitav spektar usluga stručne potpore koju obavljaju za cijelu grupu, a raspolaže s dva profitna centra, za proizvodnju čeličnih konstrukcija te za nautički turizam kroz Marinu Veruda kapaciteta 630 vezova u moru i 300 vezova na kopnu te vlastitu charter flotu.
To znači da dioničari već u srpnju mogu očekivati isplatu dividende od 4 eura bruto po dionici. Također, s preostalim iznosom dobiti od oko 591.000 eura punit će se ostale rezerve društva koje inače nema ni centa kredita, prenosi Poslovni.hr.
Pored toga, nakon što je ovih dana u brodogradilištu porinut prvi od tri ugovorena patrolna broda za ciparsku pomorsku policiju, predsjednica Uprave Gordana Deranja potvrdila je da su i preostala dva broda u visokoj fazi dovršenosti te će svi biti isporučeni do kraja srpnja. Time se oslobađa garancijski potencijal tvrtke kod poslovnih banaka tako da tvrtka može konkretnije djelovati na planu ugovaranja poslova.
Do kraja godine dovršit će se i dva vatrogasna broda duljine 25 metara za Grčku, pa će se niz isporuka brodova pozitivno odraziti i na ovogodišnje rezultate poslovanja. Kako Deranja navodi, u 2022., brodogradilište je pozitivno poslovalo.
Čak i u teškim gospodarskim uvjetima za brodogradnju tijekom posljednjeg desetljeća, pa i prije, u sektoru sve perspektivnije industrijske grane male brodogradnje ovo pulsko brodogradilište uspijeva s osloncem samo na vlastite snage, bez eura potpore, ostvarivati pozitivne poslovne i financijske rezultate.
Tehnomont brodogradilište je etablirano u gradnji aluminijskih brodova, a takav im je kompletan program. Ciparski patrolni brod izgrađen je od tankog aluminija da bude što lakši, postiže brzinu od 34 čvorova i opremljen je najsuvremenijom opremom.
U okviru programa patrolnih brodova gradili su ih za niz policija, od gibraltarske do rumunjske, kao i za našu policiju. Ovaj program i dalje će biti perspektivan. Traženi su i ribarski brodovi, isto i radni brodovi, pa sve ukazuje na dobru perspektivu, no u aktualnim pregovorima koje vode u fokusu su im dobri projekti s pristojnom cijenom.
Mnogobrojni upiti
“Tržište je nepredvidivo. Svi naši dobavljači su iz EU-a, a primjerice za ciparski patrolni brod isporuka pilotskih stolica iz Njemačke je stigla u svibnju umjesto krajem 2022. kako je dogovoreno. Usto, ne zna se kakav će biti utjecaj inflacije na rast aluminija, opreme, visinu nadnica i slično. Imamo mnogobrojne upite za nove poslove, i još smo u pregovorima i kalkulacijama”, kaže Deranja.
Za nove poslove tvrtka mora osloboditi garancije, jer mogu graditi onoliko brodova koliko ih poslovne banke mogu pratiti. Stoga prvo moraju proizvesti brod da bi dobili garanciju za novi posao. Postoji li mogućnost da će se država zainteresirati za davanje jamstva, preostaje vidjeti. Dobar primjer za uključivanje države je jedan od dva ribarska broda za škotskog ribara (isporučen u prosincu 2022.) koji je podržao HBOR svojom garancijom.
Pokazuje se da je mala brodogradnja višestruko oštećena politikom države, jer je u istom “košu” s velikom brodogradnjom pa nema mogućnosti za modernizaciju uz pomoć potpora. Stoga ni ovo uspješno brodogradilište s dugom tradicijom nije moglo pristupiti bespovratnim sredstvima EU za svoje razvojne projekte.
Suzana Varošanac / Poslovni.hr