Brod je pod imenom ‘Navarino’ u Dubrovnik uplovio 72 puta, a tri kao ‘Gripsholm’
Sredinom 1955. godine švedski brodar Swedish American Line (SAL) je u talijanskom brodogradilištu Ansaldo iz Genove naručio izgradnju svog do tada najvećeg broda od 23000 bruto tona kao prekoatlantski lajner za prijevoz 778 putnika. Porinut u more u travnju sljedeće godine švedska Princeza Margaretha ga je krstila imenom GRIPSHOLM, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.
Bio je dug 193, širok 25 metara, a Gotaverken diesel glavni pogonski strojevi ukupne snage 19800 KS preko dvije propele su mu omogućavali brzinu od 18 čvorova. Na prvo putovanje GRIPSHOLM je zaplovio 14. svibnja 1957. godine iz Goteborga za New York. Povremeno odlazi i na krstarenja u kojima je mogao prihvatiti svega 440 putnika.
JEDNA OD NAJLJEPŠIH NOĆI U ŽIVOTU
Na 51-dnevnom kružnom putovanju po cijeni od 1525 američkih dolara po osobi s polaskom 8. ožujka 1962. iz New Yorka, GRIPSHOLM plovi tičući luke: Cadiz, Gibraltar, Tanger, Malaga, La Valletta, Aleksandria, Haifa, Soči, Jalta, Istanbul, Epidaurus, Pireus, Delos, Mikonos, Rodos, Iraklion, Itea, Kotor, Sveti Stefan, Dubrovnik, Messina, Sorento, Napulj, Villefranche, Barcelona, Palma, Lisabon i New York.
Iz tih godina ostalo je zapisano svjedočenje Roberta Davis Neilsona, voditelja brodskog tendera-lajbota koji je u noći s 9. na 10. travnja 1963. godine bio zadužen prevesti iz dubrovačke gradske luke na pred Lokrumom usidreni GRIPSHOLM veliku skupinu „lokalnih plesača i pjevača“. Oni su na brodu imali, u to vrijeme uobičajeni, nastup pred punim auditorijem brodskog kazališta. Neilson piše kako je hrvatska jadranska obala lijepa i razvijena, jednako kao norveška, iako nešto manja.
Nakon uspješnog nastupa, mladi članovi folklornog sastava su i na povratku lijepo zapjevali i njemu, rođenom Amerikancu i tu večer pretvorili u jednu od najljepših u životu. Pun mjesec, mirno more, odsjaj starih gradskih mira i lijepa pjesma su mu cijeli ugođaj pretvorili u prelijepu noć, jednu od onih za koje bi toliko volio da vječno traju.
U kombiniranim prekoatlantskim i kružnim putovanjima kvalitetno izgrađeni brod bez većih problema ostaje sve do 1971. kada ga je SAL odlučio preurediti za putnički kruzer.
Na naslovnici brošure iz 1975. na kojoj je fotografija Grada, objavljeno je 48-dnevno proljetno putovanje s polaskom 11. ožujka iz Evergladesa tičući ukupno 23 luke, među njima i Dubrovnik.
U POČETKU NIJE IŠLO SJAJNO
GRIPSHOLM je koncem 1975. prodan grčkoj brodarskoj kompaniji Karageorgis Line koji ga je rekonstruirao u brod za kružna putovanja kapaciteta 608 putnika i 330 članova posade te mu je dao novo ime ‘NAVARINO’. Od tada ima 22005 bruto tona, a na prvu dvotjednu plovidbu po Sredozemlju odlazi iz Venecije 22. svibnja 1976. godine, tičući luke: Katakolon, Pirej, Istanbul, Izmir, Mikonos, Delos, Rodos, Iraklion, Santorini, Krf i Dubrovnik. Tada, posljednjeg dana prvog krstarenja u plovidbi prema Veneciji, sa samo 74 putnika posjećuje 4. lipnja i Dubrovnik u koji uplovljava u 10:30, a odlazi u 17:30 sati.
Prve vožnje i nisu bile baš posebno uspješne jer je i na drugom putovanju imao svega 74 putnika. Te je godine NAVARINO posjetio Dubrovnik ukupno 12 puta, ali kasnije ipak sa sve većim brojem putnika. Posao se na koncu i nije tako loše završio pa su se četrnaestodnevna putovanja nastavila i od 6. travnja do 2. studenog 1977. godine, u vremenu između 7:30 i 12:30 sati, kada je ovdje uplovio ukupno 16 puta.
PRVO NASUKAVANJE, A ONDA I POŽAR
Sljedeće, 1978. godine dolazi u isto vrijeme u jutarnjim satima 12 puta tičući luke: Venecija, Dubrovnik, Krf, Santorini, Iraklion, Rodos, Mikonos, Istanbul, Kusadasi, Pirej, Katakolon, Venecija. Godine 1979. dolazi četrnaest puta, 1980. dvanaest puta te 1981. šest puta. Posljednji put 23. listopada 1981. godine, s lokrumskog sidrišta odlazi u 12:30 sati s 597 putnika prema Veneciji nakon što je u prethodnih šest godina u dubrovačkom akvatoriju ostvario ukupno 72 posjete.
U sljedećoj planiranoj plovidbi u kojoj je opet trebao doći u Dubrovnik, NAVARINO se nasukao kod grčkog otoka Patmos te je teško oštećen odsukan i odmah prodan kompaniji Sally Shipping Commodore Cruises. Na popravku ga je u brodogradilištu zahvatio katastrofalni požar.
Raspremljen je sve do 1984. kada ga kupuje Regency Cruises za kojeg od studenog 1985. godine sljedećih dvanaest godina plovi pod imenom REGENT SEA. Nažalost, ne više u vodama istočnog Sredozemlja. Nakon stečaja matičnog brodara planirana je rekonstrukcija u brod casino- kockarnicu pod novim vlasnikom United States American Cruise Line te novim imenom SEA koja se nikada nije ostvarila zbog bankrota brodarske kompanije. Brod je konačno raspremljen u američkoj luci Tampa i 2001. godine prodan za milijun US dolara rezalištu Alang u Indiji prema kojoj je pomoću nizozemskog remorkera Solano započelo tegljenje 17. travnja iste godine.
U teglju su ga usput opljačkali gusari u blizini Dakara, a nedaleko Rta Dobre Nade uplovljava u veliko nevrijeme nakon koje je 12. srpnja 2001. potonuo na morsko dno gdje i danas leži na dubini od 4200 metara. U međuvremenu, dok je plovio prema Indiji, pokrenuta je široka akcija njegovog spašavanja u Švedskoj gdje je sve bilo spremno da u Stockholmu postane plutajući stacionirani hotel. Lokalne su vlasti odugovlačile sa dozvolama koje su trebale biti odobrene tek u kolovozu. Nažalost, za legendarni GRIPSHOLM i nama dobro poznati NAVARINO to je već bilo prekasno.
Ivo Batričević / Dubrovački dnevnik