O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Dok je brodarima danas “Safety” prioritet, broj smrtnih slučajeva na moru raste: Što se skriva?

Broj nesreća sa smrtnim ishodom u pomorskom prometu je u porastu – što naglašava opasnu prirodu rada u pomorskoj industriji, ali i potrebu za poboljšanjem sigurnosnih standarda.

Lloyd’s List, koristeći podatke Lloyd’s List Intelligence o pomorskim nesrećama diljem svijeta, sastavio je godišnje izvješće o ukupnom broju smrtnih slučajeva, uključujući potvrđene smrti te podatke o nestalim osobama.

U razdoblju od 2013. do 2017. zabilježeno je u prosjeku 35 nesreća sa smrtnim ishodom, dok je u razdoblju od 2018. do 2022. ta brojka iznosila 51.

Izvor: Lloyd’s List

Učestalost nesreća sa smrtnim ishodom raste i za trgovačka i za ostala plovila. Oko 137 nesreća zabilježeno je između 2018. i 2022. na trgovačkim brodovima, primjerice brodovima za rasuti teret i tankerima, što je porast od 28% u odnosu na razdoblje od 2013. do 2017. godine.

Ostale vrste brodova, u koje se u ovom istraživanju, između ostalih, ubrajaju i ribarski i putnički brodovi, bilježe još veći porast, i to od 71% u usporedbi s prijašnjim razdobljem. U ovoj skupini od 2018. do 2022. zabilježeno je ukupno 117 nesreća.

Samo u 2021. godini zabilježeno je 65 nesreća sa smrtnim ishodom, a slučajevi zaraze koronavirusom pridonijeli su višoj brojci, navodi Lloyd’s List.

Svake godine, stotine smrtnih slučajeva dogodi se na moru ili tijekom pomorskih operacija. Od ukupno 215 smrtnih slučajeva zabilježenih u 2022., 96 se dogodilo na trgovačkim brodovima.

Izvor: Lloyd’s List

Stvarne brojke su drugačije

Međutim, stvarni broj smrtnih slučajeva na moru vjerojatno je daleko veći nego što sugeriraju podaci. Teško je doći do potpunih podataka koji se odnose na smrtne slučajeve zbog nedostatka transparentnosti i standardizacije u prikupljanju tih informacija, kao i zbog problema izvještavanja o nesrećama.

“Dok druge industrije mogu provesti statističku analizu nesreća sa smrtnim ishodom, u pomorskoj industriji to nije slučaj. Primjerice, zrakoplovna industrija ima izvrsna izvješća, prema kojima je napravila velike korake u poboljšanju sigurnosti, ali u pomorskom prometu vidimo pogoršanje”, rekao je Grahaeme Henderson, bivši čelnik Shell Shippinga, a sada predsjednik Together in Safety Coalition.

Kako bi riješili ovaj problem i poboljšali radne uvjete za pomorce, izmijenjena je Konvencija o radu pomoraca (MLC), u okviru Međunarodne organizacije rada. Tako će se, prema izmjenama konvencije, nesreće u kojima smrtno stradaju pomorci bilježiti, a podaci će se objavljivati na godišnjoj bazi.

Promjena bi mogla uvelike poboljšati transparentnost, obzirom da je Konvenciju ratificirala 101 država članica, što predstavlja značajan dio svjetske flote.

Što se skriva i zašto?

Izmjena bi trebala stupiti na snagu u prosincu 2024. godine. No, ILO će početi prikupljati podatke o smrtnim slučajevima na moru tijekom 2024. s nacrtom upitnika kako bi pomogao državama članicama da se pripreme za promjenu, potvrdili su iz ove agencije Ujedinjenih naroda za Lloyd’s List.

Međutim, i dalje nije jasno kako će ILO riješiti problem prijavljivanja nesreća. Brojni brodovlasnici u skladu s regulatornim zahtjevima prijavljuju smrtne slučajeve, ali mnogi to ne čine.

“Glavni razlog za neprijavljivanje nesreća je usredotočenost vlasti na incident, s potencijalnim posljedicama kao što su gubitak profita zbog odgoda te produljenje vremena putovanja. Nesreće su mrlje na ugledu koje mogu utjecati na najam broda u budućnosti, rast premija osiguranja, mogu potpuno uništiti reputaciju te negativno utjecati na moral zaposlenika”, rekao je Henderson.

Zbog toga, većina javnih baza podataka koje prikupljaju podatke o smrtnim slučajevima nepotpuno je zbog nedovoljnog prijavljivanja. Primjerice, države zastave obvezne su dostaviti podatke o smrtnim slučajevima IMO-u. Ti se podaci zatim objavljuju u GSIS bazi podataka. Premda je izvještavanje obvezno za države članice, udio prijavljenih nesreća i dalje je nizak u odnosu na stvarne brojke.

Problem nedovoljnog prijavljivanja i nepostojanja standardiziranog okvira za prikupljanje podataka postoji i u slučajevima samoubojstava na moru. Lloyd’s List piše da se mnoga samoubojstva ne prijavljuju, a ponekad ako su zabilježena, namjerno su pogrešno kategorizirana.

Podaci Lloyd’s List Intelligence potvrđuju da je pomorska industrija opasna, ali i da je ključno da podaci o smrtnim slučajevima postanu dostupni kako bi se mogle poduzeti učinkovite mjere.

“Sigurnost je na vrhu dnevnog reda za mnoge brodarske kompanije, na čemu moramo graditi i poduzeti korake kako bismo uveli prijeko potrebne promjene. Ovi podaci dobra su polazna točka za razumijevanje glavnih uzroka, ali i poboljšanja sigurnosti”, rekao je Henderson.

Broj nesreća sa smrtnim ishodom u pomorskom prometu je u porastu – što naglašava opasnu prirodu rada u pomorskoj industriji, ali i potrebu za poboljšanjem sigurnosnih standarda.

Lloyd’s List, koristeći podatke Lloyd’s List Intelligence o pomorskim nesrećama diljem svijeta, sastavio je godišnje izvješće o ukupnom broju smrtnih slučajeva, uključujući potvrđene smrti te podatke o nestalim osobama.

U razdoblju od 2013. do 2017. zabilježeno je u prosjeku 35 nesreća sa smrtnim ishodom, dok je u razdoblju od 2018. do 2022. ta brojka iznosila 51.

Izvor: Lloyd’s List

Učestalost nesreća sa smrtnim ishodom raste i za trgovačka i za ostala plovila. Oko 137 nesreća zabilježeno je između 2018. i 2022. na trgovačkim brodovima, primjerice brodovima za rasuti teret i tankerima, što je porast od 28% u odnosu na razdoblje od 2013. do 2017. godine.

Ostale vrste brodova, u koje se u ovom istraživanju, između ostalih, ubrajaju i ribarski i putnički brodovi, bilježe još veći porast, i to od 71% u usporedbi s prijašnjim razdobljem. U ovoj skupini od 2018. do 2022. zabilježeno je ukupno 117 nesreća.

Samo u 2021. godini zabilježeno je 65 nesreća sa smrtnim ishodom, a slučajevi zaraze koronavirusom pridonijeli su višoj brojci, navodi Lloyd’s List.

Svake godine, stotine smrtnih slučajeva dogodi se na moru ili tijekom pomorskih operacija. Od ukupno 215 smrtnih slučajeva zabilježenih u 2022., 96 se dogodilo na trgovačkim brodovima.

Izvor: Lloyd’s List

Stvarne brojke su drugačije

Međutim, stvarni broj smrtnih slučajeva na moru vjerojatno je daleko veći nego što sugeriraju podaci. Teško je doći do potpunih podataka koji se odnose na smrtne slučajeve zbog nedostatka transparentnosti i standardizacije u prikupljanju tih informacija, kao i zbog problema izvještavanja o nesrećama.

“Dok druge industrije mogu provesti statističku analizu nesreća sa smrtnim ishodom, u pomorskoj industriji to nije slučaj. Primjerice, zrakoplovna industrija ima izvrsna izvješća, prema kojima je napravila velike korake u poboljšanju sigurnosti, ali u pomorskom prometu vidimo pogoršanje”, rekao je Grahaeme Henderson, bivši čelnik Shell Shippinga, a sada predsjednik Together in Safety Coalition.

Kako bi riješili ovaj problem i poboljšali radne uvjete za pomorce, izmijenjena je Konvencija o radu pomoraca (MLC), u okviru Međunarodne organizacije rada. Tako će se, prema izmjenama konvencije, nesreće u kojima smrtno stradaju pomorci bilježiti, a podaci će se objavljivati na godišnjoj bazi.

Promjena bi mogla uvelike poboljšati transparentnost, obzirom da je Konvenciju ratificirala 101 država članica, što predstavlja značajan dio svjetske flote.

Što se skriva i zašto?

Izmjena bi trebala stupiti na snagu u prosincu 2024. godine. No, ILO će početi prikupljati podatke o smrtnim slučajevima na moru tijekom 2024. s nacrtom upitnika kako bi pomogao državama članicama da se pripreme za promjenu, potvrdili su iz ove agencije Ujedinjenih naroda za Lloyd’s List.

Međutim, i dalje nije jasno kako će ILO riješiti problem prijavljivanja nesreća. Brojni brodovlasnici u skladu s regulatornim zahtjevima prijavljuju smrtne slučajeve, ali mnogi to ne čine.

“Glavni razlog za neprijavljivanje nesreća je usredotočenost vlasti na incident, s potencijalnim posljedicama kao što su gubitak profita zbog odgoda te produljenje vremena putovanja. Nesreće su mrlje na ugledu koje mogu utjecati na najam broda u budućnosti, rast premija osiguranja, mogu potpuno uništiti reputaciju te negativno utjecati na moral zaposlenika”, rekao je Henderson.

Zbog toga, većina javnih baza podataka koje prikupljaju podatke o smrtnim slučajevima nepotpuno je zbog nedovoljnog prijavljivanja. Primjerice, države zastave obvezne su dostaviti podatke o smrtnim slučajevima IMO-u. Ti se podaci zatim objavljuju u GSIS bazi podataka. Premda je izvještavanje obvezno za države članice, udio prijavljenih nesreća i dalje je nizak u odnosu na stvarne brojke.

Problem nedovoljnog prijavljivanja i nepostojanja standardiziranog okvira za prikupljanje podataka postoji i u slučajevima samoubojstava na moru. Lloyd’s List piše da se mnoga samoubojstva ne prijavljuju, a ponekad ako su zabilježena, namjerno su pogrešno kategorizirana.

Podaci Lloyd’s List Intelligence potvrđuju da je pomorska industrija opasna, ali i da je ključno da podaci o smrtnim slučajevima postanu dostupni kako bi se mogle poduzeti učinkovite mjere.

“Sigurnost je na vrhu dnevnog reda za mnoge brodarske kompanije, na čemu moramo graditi i poduzeti korake kako bismo uveli prijeko potrebne promjene. Ovi podaci dobra su polazna točka za razumijevanje glavnih uzroka, ali i poboljšanja sigurnosti”, rekao je Henderson.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here