Prelijep južni vrh Peloponeza, koji je oduvijek privlačio turiste svojim čistim plažama, odnedavno je dobio ključnu ulogu u naftnim poslovima koji se odvijaju na tamošnjem moru.
Sada se u vodama oko Peloponeza teret svakodnevno pretovaruje metodom STS (Ship-to-Ship Transfer): nafta i druga roba povezana s ruskim dobavljačima prebacuju se s jednog broda na drugi u zaljevu, a ne u luci, što prijeti ekološkom katastrofom, pokazala je istraga Reporters Uniteda i Investigate Europe, prenosi Jutarnji.
Prije rata indijske rafinerije gotovo da nisu uvozile ruske sirovine. Ali sada je luka Sikka u zapadnoj indijskoj državi Gujarat postala najveći svjetski uvoznik ruske nafte i najveći izvoznik nafte u Europsku uniju. Također, do travnja 2023. Gatik Ship Management sa sjedištem u Mumbaiju, prethodno nepoznata indijska tvrtka, postala je jedan od najvećih brodovlasnika na svijetu.
U 2021. Gatik je imao samo dva tankera, a sada se njegova flota sastoji od 58 brodova ukupne vrijednosti 1,6 milijardi dolara. Gatik se pojavio niotkuda i brzo je postao glavni prijevoznik ruskih sirovina, a tvrtka je usko povezana s Rosneftom, koji je pod sankcijama. Ukratko, Indijci su vlasnici flote “tankera u sjeni”, koji poslove obavljaju blizu grčkih obala.
Lakonski zaljev
Tako je 4. lipnja naftni tanker Jam 3 pod panamskom zastavom, kojim upravlja tajvanska tvrtka, ušao u Lakonski zaljev i susreo se s tankerom Dale, brodom kojim upravlja švicarski trgovački div Trafigura, a koji je prevozio naftu iz luke Novorosijsk.
Dva su broda bila jedan do drugoga gotovo cijeli dan sve dok većina tereta koji je nosio Dale nije prekrcana na Jam. Tada se Jam zaustavio pokraj drugog broda, Star C, koji je također prevozio naftu iz Novorosijska i ponovno preuzeo naftu pa otplovio u luku Sidi Kerir u blizini egipatskog grada Aleksandrije.
Lakonski zaljev u kojem se obavljaju ovi prekrcaji jedan je od europskih kutaka poznatih po svojoj bioraznolikosti. U listopadu 2022. grčki zastupnik u Europskom parlamentu Petros Kokkalis podsjetio je Europsku komisiju da je zaljev, sa svojim bogatim ribljim fondom, zaštićen u okviru Nature 2000, programa zaštite prirodnih područja Europske unije.
Zaljev je dom 13 prioritetnih vrsta riba i gmazova, uključujući ugrožene zelene i glavate kornjače, čija su ključna područja za gniježđenje na tamošnjim plažama. Strahove vezane uz moguće posljedice izlijevanja nafte u Zaljevu dijele i drugi grčki političari. Međutim, kako vlasti u Ateni smatraju da je prijevoz nafte važan za grčko gospodarstvo koliko i turizam, glasovi ekologa su ušutkani.
No, prema atenskoj konzultantskoj tvrtki Dynamarine, u 2,55 posto svih STS poslova, što uključuje tankere koji prevoze sirovu naftu, dolazi do incidenata kao što su sudari brodova i izlijevanje ulja na palubi ili u moru. Europske sankcije protiv Rusije dovele su do toga da se prijevozom sada bavi flota u sjeni, koja se sastoji od istrošenih tankera.
Sukladno klasifikaciji međunarodne tvrtke Paris MOU, zastave pod kojima brodovi plove dijele se na bijele, sive i crne. Analiza koju su proveli Reporters United i Investigate Europe pokazuje da je u lipnju najmanje sedam brodova pod sivom i crnom zastavom bilo uključeno u STS poslove blizu obale Grčke.
Robert Bajruši / Jutarnji