U “3. maju” je na prigodan način obilježen početak sinergije između “3. maja” i susjednog remontnog brodogradilišta “Viktora Lenca” koju je za sobom povukao projekt temeljite obnove najvećeg, ali i najstarijeg doka u Martinšćici.
Simbolično je to iskazano kroz manju svečanost upriličenu u trećemajskog hali Obrade čelika i predmontaže u povodu početka rezanja čeličnih limova za dva nova pontona koji će se ugraditi u Dok 11.
Benefiti ove suradnje višestruki su, piše Novi list.
Za “3. maj” ovaj posao nosi zapošljavanje slobodnih kapaciteta, a i financijski je značajan jer će za radove na gradnji ova dva pontona trećemajci zaraditi oko sedam milijuna eura, uz veliku vjerojatnost da će se taj iznos naknadno i nešto podebljati kroz ugovaranje dodatnih radova. Za financijski efekt vrijedi podsjetiti kako sav materijal i potrebnu opremu nabavlja “Lenac”.
Visoke režije
Kako je apostrofirao Vittorio Carratu’ predsjednik Nadzornog odbora “Lenca” i predstavnik njegovog vlasnika, Palumbo grupe, obnova velikog Doka 11 najveće je ulaganje ovog remontnog brodogradilišta u zadnja dva i pol desetljeća.
Samo gradnja dva pontona u “3. maju” koštat će, prema zadnjim kalkulacijama, oko 16 milijuna eura, uključujući rad i sav potreban materijal, čemu valja pridodati i troškove popravka te zamjene drugih dotrajalih dijelova Doka 11, što će se zasigurno mjeriti u novim milijunima eura.
Članica Uprave Sandra Uzelac je u “3. maju” u više navrata podsjetila koliko je Dok 11 važan za “Lenac” i njegovo buduće poslovanje. Ovom brodogradilištu, koje je i u izazovnim uvjetima prošle godine uspjelo ostvariti rekordni prihod i dobit, njihov najveći dok “nosi” gotovo trećinu prihoda i bruto marže.
Međutim, Dok 11 trenutno više nije u funkciji jer je izgubio potrebne certifikate za rad, pa je njegova obnova postala utrka s vremenom tako da su u “Viktoru Lencu” dobar dio svojih resursa fokusirali na zahvate na samom doku kako bi se čim prije stavio u funkciju, čak i neovisno o završetku gradnje dva pontona u “3. maju”.
– Svi znamo da brodogradnja, pa tako i naša remontna djelatnost, ima visoke režijske troškove svog funkcioniranja za što je potrebno osigurati dovoljan protok i poslova i prihoda da bi se moglo nastaviti održivo poslovanje.
Nama je imperativ da imamo Dok 11 u funkciji, da bude u operativnom radu za vrijeme dok se ovi novi, zamjenski pontoni rade. Njegova obnova financijski je zahtjevna investicija, od koje ćemo veći dio financirati vlastitim sredstvima.
Izuzetno je važno da u ovome svi zajedno surađujemo i učinimo sve da zadržimo radni kapacitet kako bismo čim prije odradili poslove koji nas čekaju, kako u “3. maju”, tako i mi u “Lencu”, poručila je Uzelac.
Jačati industriju
Direktor “3.maja” Edi Kučan istaknuo je da ova suradnja najbolje dokazuje koliko je brodogradnja na riječkom području razvijena i relevantna u kontekstu industrijske proizvodnje Hrvatske te da ju, kao takvu, treba i nadalje jačati i održavati.
Novinari su htjeli čuti od Kučana je li pred “3. majem” novi početak, aludirajući na pripreme za prebacivanje djelatnosti na tvrtku-kćer, na što je on odgovorio da početak riječkog brodogradilišta datira još u 1905. godinu.
– Ovo je samo jedan od modaliteta kojim ovo brodogradilište ide dalje u budućnost, zaključio je Kučan.
Ispred resornog Ministarstva gospodarstva, događaju u “3. maju” nazočio je v.d. ravnatelja Uprave za industriju Robert Blažinović, koji je u svibnju ove godine imenovan za člana Nadzornog odbora “3. maja”.
On je podsjetio na ne tako davnu prošlost i 2019. godinu, kada je Vlada premijera Plenkovića odlučila podržati plan održivog poslovanja “3. maja” i time ga spasiti od scenarija otvaranja stečaja.
Primorsko-goranski župan Zlatko Komadina poručio je da je ponosan što su u “3.maju” odradili obećani dio posla te da je lijepo znati da “Viktor Lenac” i njegov vlasnik imaju povjerenja u riječku brodogradnju te da je to poruka i drugim investitorima, financijerima, resornom Ministarstvu gospodarstva i HBOR-u da stanu iza “3. maja”.
Hodogram nove tvrtke
Robert Blažinović podsjetio je da osim završetka i isporuke tri zatečene novogradnje, između “3. maja” i Scenic grupe, potpisan je i ugovor o poslovnoj suradnji, rezultat čega jest i impresivan polarni kruzer “Eclipse II” koji je prije nekoliko mjeseci isplovio put svjetskih mora.
Osim pozitivnog predznaka za državu kao vjerovnika koji je ostvaren od prodaje tih brodova, sve odrađeno potvrdilo je da u “3. maju” postoji zdrava jezgra koja može nastaviti brodograđevnu djelatnost, zaključio je Blažinović te dodao da bi prema planiranom hodogramu tvrtka-kćer “3.maj Rijeka 1905” trebala operativno krenuti s poslovanjem u rujnu ove godine, kroz odrađivanje posla na gradnji pontona za “Lenac”, dok bi kroz narednih šest do sedam mjeseci ovo povezano društvo bilo u mogućnosti samostalno ugovarati poslove na tržištu.