O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Svjetionik i čovjek zajedno čuvaju život na moru

Jedini plovni put na Jadranu koji ima semafor jest onaj u šibenskom kanalu svetoga Ante. Na njegovu najužem dijelu obale su udaljene samo 140 metara pa je plovidba strogo regulirana. Naime, za veće brodove prolazak je moguć samo uz dozvolu signalne postaje, odnosno svjetionika na rtu Jadrija, na samom ulazu u kanal.

Semafor na modroj cesti uvijek svijetli crveno, žutoga nema, a i zeleno se pali samo na zahtjev.

– Dobro jutro, gospodine, imamo li dopuštenje da isplovimo?

– Motorna jahta Dream, signalna postaja Jadrija ovdje. Pozitivno; da, imate dopuštenje za isplovljavanje. Upalit će se zeleno svjetlo,

Zeleni signal čekaju samo brodovi veći od 50 bruto registarskih tona.

– Ne smije se desiti nikako da imamo 2 broda iz suprotnih smjerova u isto vrijeme u kanalu, rekao je Joško Ercegović, operator pomorskih komunikacija na Signalnoj postaji Jadrija.

Kad među tijesnim obalama zaplovi kakav gorostas, uz ljetni dnevni promet veći i od tisuću i 500 brodova – mogućnost havarije je golema.

Jer neodgovornih za kormilom uvijek ima.

– Bili smo prinuđeni kapetana obavijestiti da se okrene tu na početku kanala i napusti kanal, dodaje Ercegović.

Pogled kamere s kopna – druge su im oči, a akvatorij motre 24 sata dnevno.

– Ignoriraju ih nautičari, a oni na žalost nikakvu mogućnost nemaju zaustavljanja nego vikanja u eter preko radio stanice ili da obavijeste Lučku kapetaniju, kaže Branko Skorić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana i časnika Šibenik.

Samo ih dio i uhvate u nedopuštenoj plovidbi. U posljednjih pet godina u tom su prekršaju zatečena sedmorica.

– Propisane kazne su za tu odredbu cirka tri tisuće kuna koje su oni uredno platili.

Skromna kabina u posljednjih se 15 godina nije mnogo promijenila.

Naša je kamera zabilježila posljednje dane službe – oca autora monografije o hrvatskim svjetionicima. Podsjetit će, signal s Jadrije nije uvijek bio svjetlosni.

– Nekad su to bile dvije crne kugle ili jedan crveni trokut ali su bile na dva mjesta – jedna je bio na Jadriji a drugi na tvrđavi svetog Mihovila, kaže Jurica Gašpar, autor monografije o hrvatskim svjetionicima “Legende svjetla”.

No, zadaće operatera i danas su iste.

– Uza svu tehnologiju ljudski faktor je neizostavan, jer ljudsko oko ništa ne može zamijeniti.

A od 1871. na lijevoj obali kanala svetoga Ante svjetionik i čovjek zajedno čuvaju i štitite život na moru.

Jedini plovni put na Jadranu koji ima semafor jest onaj u šibenskom kanalu svetoga Ante. Na njegovu najužem dijelu obale su udaljene samo 140 metara pa je plovidba strogo regulirana. Naime, za veće brodove prolazak je moguć samo uz dozvolu signalne postaje, odnosno svjetionika na rtu Jadrija, na samom ulazu u kanal.

Semafor na modroj cesti uvijek svijetli crveno, žutoga nema, a i zeleno se pali samo na zahtjev.

– Dobro jutro, gospodine, imamo li dopuštenje da isplovimo?

– Motorna jahta Dream, signalna postaja Jadrija ovdje. Pozitivno; da, imate dopuštenje za isplovljavanje. Upalit će se zeleno svjetlo,

Zeleni signal čekaju samo brodovi veći od 50 bruto registarskih tona.

– Ne smije se desiti nikako da imamo 2 broda iz suprotnih smjerova u isto vrijeme u kanalu, rekao je Joško Ercegović, operator pomorskih komunikacija na Signalnoj postaji Jadrija.

Kad među tijesnim obalama zaplovi kakav gorostas, uz ljetni dnevni promet veći i od tisuću i 500 brodova – mogućnost havarije je golema.

Jer neodgovornih za kormilom uvijek ima.

– Bili smo prinuđeni kapetana obavijestiti da se okrene tu na početku kanala i napusti kanal, dodaje Ercegović.

Pogled kamere s kopna – druge su im oči, a akvatorij motre 24 sata dnevno.

– Ignoriraju ih nautičari, a oni na žalost nikakvu mogućnost nemaju zaustavljanja nego vikanja u eter preko radio stanice ili da obavijeste Lučku kapetaniju, kaže Branko Skorić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana i časnika Šibenik.

Samo ih dio i uhvate u nedopuštenoj plovidbi. U posljednjih pet godina u tom su prekršaju zatečena sedmorica.

– Propisane kazne su za tu odredbu cirka tri tisuće kuna koje su oni uredno platili.

Skromna kabina u posljednjih se 15 godina nije mnogo promijenila.

Naša je kamera zabilježila posljednje dane službe – oca autora monografije o hrvatskim svjetionicima. Podsjetit će, signal s Jadrije nije uvijek bio svjetlosni.

– Nekad su to bile dvije crne kugle ili jedan crveni trokut ali su bile na dva mjesta – jedna je bio na Jadriji a drugi na tvrđavi svetog Mihovila, kaže Jurica Gašpar, autor monografije o hrvatskim svjetionicima “Legende svjetla”.

No, zadaće operatera i danas su iste.

– Uza svu tehnologiju ljudski faktor je neizostavan, jer ljudsko oko ništa ne može zamijeniti.

A od 1871. na lijevoj obali kanala svetoga Ante svjetionik i čovjek zajedno čuvaju i štitite život na moru.