Prometna gužva na moru ovih je dana gotovo jednaka onoj prometnoj na kopnu. Sve je puno glisera, jedrilica, katamarana, jahti. Vrhunac turističke sezone kada je u pitanju dubrovački akvatorij ove godine znači više brodova na moru nego ikad.
Prema nekim informacijama samo je u Dubrovniku ove godine registrirano više desetaka novih plovila uglavnom za najam. Kako to izgleda na moru pokazuju i platforme za najam brodova gdje je na dubrovačkom području sada, usred sezone još dostupno više od 200 brodova za najam.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture potvrđuje ove visoke brojke. Za Dubrovački vjesnik kažu kako je na području Dubrovačko-neretvanske županije, odnosno na području Lučke kapetanije Dubrovnik, ukupno registrirano 3438 brodica, 38 jahti i 125 brodova. U 2023. godini registrirane su 369 brodice, 3 jahte i 22 broda!
Velike su to brojke za akvatorij gdje dolaze brodovi registrirani duž čitavog Jadrana i sa svih strana svijeta. Ministarstvo, mora prometa i veza raspolaže samo s podacima o brodicama i jahtama većim od 45 metara. Evo koliko je takvih bilo u našem akvatoriju u tri srpanjska tjedna.
Uvidom u Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav – CIMIS, u kojem se evidentiraju dolasci svih brodova te jahti duljine veće od 45 metara, na morskom području u nadležnosti Lučke kapetanije Dubrovnik zabilježeno je ukupno 10.687 uplova domaćih i 338 stranih plovila.
Bez sumnje, zadnjeg tjedna srpnja i početkom kolovoza, bit će ih još više. Izvjesno je kako će među njima biti i stotinjak sasvim novih plovila koje je prema riječima Maria Knega proizveo pogon njegove tvrtke Euromarine, najveće tvrtke kada je u pitanju broj charter plovila, a također su i proizvođači jedrilica.
– Teško je utvrditi koliko je gdje brodova registrirano, jer primjerice naša tvrtka ima 62 broda za najam, ali samo dio je registriran u Dubrovniku, ostali su u Splitu i Puli. Euromarine je ove godine proizveo stotinjak novih brodova, no teško je napraviti kvalitetan i točan pregled gdje su one registrirane – govori Knego. Iako je na moru gužva, Knego ističe kako svi nautičari na našem dijelu Jadrana ove sezone glavnim problemom smatraju cijene dnevnog veza, koje su u nas skuplje nego drugdje, a ne cijene najma plovila.
– Kada neka obitelj planira unajmiti brod za odmor onda gledaju ukupnu cijenu, a ne samo cijenu najma već i goriva, vezova, hrane, a kod nas sve je mnogo skuplje nego u konkurentskim zemljama na Mediteranu. Dnevni vezovi u našim marinama su 60% skuplji nego u Grčkoj. Vez na privezištu košta 70 eura, dok je to u Španjolskoj i Grčkoj 20 eura. Nadalje, riblji restorani 30% su skuplji u nas ako izuzmemo Mikonos, Santorini ili na primjer Portofino gdje prosječan unajmitelj broda i ne zalazi. U uvali Vinogradišće, odnosno Palmižani, privez za bovu se naplaćuje čak 100 eura i rezervacija još košta 30 eura što je ekstremno skupo, a preskupi su vezovi i na hvarskoj, starigradskoj i viškoj rivi. U ACI marini Korčula katamaran od 12 metara plaća dnevni najam 400 eura! Sada je puna sezona, a u dubrovačkoj marini nema tranzitnih gostiju jer je četveročlanoj obitelji vez 150 eura pa onda će radije otići u Zaton i za te novce večerati – govori Knego o problemima nautičara.
Na nedavnoj konferenciji ‘Novi nautički potencijali južne Dalmacije‘ naglašeno je kako je u posljednjih deset godina na našem dijelu Jadrana izgrađeno više od 15.000 vezova, te da je ukupno evidentirano gotovo 65.000 vezova.
Kakve su cijene najma plovila na dubrovačkom području?
Pasare dugačke niti pet metara sa bokunom tende bez skipera iznajmljuju se od 120 do 170 eura po danu, dok za brodicu Jeanneau Prestige 46, dugačku 15 metara sa 3 kabine koja prima 12 ljudi i izdaje se sa skiperom, morate izdvojiti 2400 eura dnevno. Tu je i jahtica Azimut od 20 metara čiji je dnevni najam 5400 eura, naravno uključujući i skipera. Naime, duži i skuplji brodovi u pravilu se iznajmljuju sa skiperom koji je uključen u cijenu. A tu je i brod od 39 metara sa sedam kabina koji sa kompletnom posadom možete unajmiti za nešto manje od 18 tisuća eura po danu, piše Dubrovački vjesnik.