Veliki je broj poznatih brodova na svojim putovanjima Sredozemljem posjetio Dubrovnik, ma koliko se on nalazio izvan njihovih uobičajenih plovidbenih putova. Jedan od njih, na fotografiji snimljen u gruškoj luci je i izraelski brod ARTSA ili kako ga mnogi izvori još navode i kao ARTZA.
Jedan je to od mnogobrojnih izraelskih imigrantskih brodova, kupljenih nakon uspostave neovisne izraelske države. Njihov je osnovni posao bio transport u povijesnu domovinu stotina tisuća malobrojnih preživjelih Židova nakon upravo završenog Drugog svjetskog rata.
Izraelska državna brodarska kompanija ZIM (Israel Navigation Co.) je svoj prvi putnički brod imenom KEDMAH uvrstila u promet između Haife te Marseja i Genove 1947. godine. Kako je Izrael bio zanimljiva turistička destinacija, već je 1949. godine kupljen i prvi putnički kruzer nazvan ARTSA za milijun US dolara, piše Dubrovački dnevnik.
Bio je to nekadašnji brod za transport voća od 3214 bruto tona, dug 104 metra, izgrađen 1930. godine u njemačkom brodogradilištu Bremer Vulkan Vegesack pod imenom PANTHER. Imao je parni stroj trostruke ekspanzije koji mu je preko jedne propele davao brzinu od samo 11 čvorova. U floti Laeisz Linea je, za Afrikanische Frucht Compagnie, plovio prevozeći banane između Kameruna i Hamburga. Ne dugo, jer je za potrebe nacističke Kriegsmarine rekviriran i 1938. godine u Ščečinu preinačen u brod za snabdijevanje i popravak podmornica (njemački Ubootbegleitschiff ) pod novim imenom LECH.
Zarobljen od Amerikanaca nije korišten sve do 1948. godine kada je dodijeljen Italiji. Tu je preuređen u putničko-teretni brod, naravno opet pod drugim imenom, ovaj put MARE LIGURE. Kako je plovio između talijanskih luka i Haife, zapeo je za oko pronicljivim Izraelcima koji su ga ubrzo i kupili, te mu, naravno, dali i drugo ime ARTSA. U izraelski registar brodova ulazi u prosincu 1949. godine. Brod koji je mogao ploviti brzinom od samo 11 čvorova imao je dvojnu namjenu. Korišten je za prijevoz imigranata u Izrael, kada bi na svojim palubama mogao prihvatiti 550 putnika, ali i za turistička putovanja za 400 putnika.
Ukupno je u domovinu preveo oko sto tisuća imigranata s cijelog Sredozemlja. U floti ZIM-a je ostao 14 godina, da bi u Izraelu 1963. godine i on završio u rezalištu brodova.