Vodeće južnokorejsko brodogradilište HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering (HD KSOE), odnosno HD Hyundai, isporučilo je, kako tvrde, “prvi trgovački brod kojim će upravljati umjetna inteligencija”. Kako navode, pogonski strojevi i sigurnosni sustavi kojima upravlja umjetna inteligencija dizajnirani su tako da omoguće duža putovanja bez posade.
Riječ je o novoizgrađenom brodu za rasute terete od 180.000 dwt s pogonom na LNG, izgrađenom za H-Line Shipping. Kako kažu iz brodogradilišta, to je prvi brod koji je opremljen sustavima za automatizaciju rada pogonskog stroja temeljenima na umjetnoj inteligenciji — HD Hyundaijevim sustavima Integrated Condition Diagnosis Solution (HiCBM) te Integrated Safety Control Solution (HiCAMS).
Ovi su sustavi dizajnirani za dijagnosticiranje kvarova u stvarnom vremenu i “automatsko prepoznavanje hitnih slučajeva”, poput požara na brodu. U suštini, “ovi sustavi su AI pomorci”, tvrde iz kompanije. Navode da su sustavi sposobni zamijeniti posadu u stroju i na palubi, prenosi The Maritime Executive.
HiCBM sustav je za dijagnostiku i upravljanje u stvarnom vremenu bitnim dijelovima kao što su pogonski i pomoćni strojevi, kompresori i pumpe. Koristeći umjetnu inteligenciju, sustav proaktivno prepoznaje znakove potencijalnog kvara tijekom plovidbe, čime se osigurava radna stabilnost i sprječavaju kvarovi, navodi Offshore Energy.
S druge strane, HiCAMS djeluje kao sigurnosni uređaj za upozoravanje pokretan umjetnom inteligencijom. Sustav otkriva i analizira događaje putem ugrađenog sustava nadzornih kamera (CCTV). Ovaj sustav igra ključnu ulogu u održavanju sigurnosti broda i posade u stvarnom vremenu.
Jedan značajan aspekt je prilagodljivost ovih sustava, što omogućuje implementaciju na postojeće brodove. Kako tvrde iz brodogradilišta, sustavi će omogućiti očekivano širenje tržišta automatizacije motora temeljene na umjetnoj inteligenciji.
Sustave automatizacije navigacije dosad su, uz HD Hyundai, razvile i isprobale mnoge konkurentske tvrtke. S pravom autonomnom navigacijskom tehnologijom, posao pomorca mogao bi se sasvim promijeniti — umjesto na brodu, posada će se fizički nalaziti u centrima za daljinsko praćenje. Ovi autonomni sustavi već su testirani, no za duža putovanja funkcije održavanja opreme i hitnog odgovora na nepredvidive probleme još uvijek mogu raditi samo ljudi. Sustavi nadzora koji “igraju ulogu AI člana posade”, poput ovoga koji je razvio HD Hyundai, korak su u smjeru automatizacije i ovog dijela operacija.
“Komercijalizacijom rješenja za automatizaciju pogonskog stroja, korak smo bliže eri prvih besposadnih velikih trgovačkih brodova na svijetu”, stoji u priopćenju HD Hyundaija.
“Dolazak ere autonomnih brodova temeljenih na umjetnoj inteligenciji i digitalnoj tehnologiji neizbježan je”, dodao je izvršni direktor HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering Kwon Byeong-hun.
HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering u lipnju prošle godine ostvario je prekretnicu u automatiziranoj navigaciji kada je Avikus, podružnica HD Hyundaija, uspješno proveo prekooceansko autonomno putovanje velikog broda za prijevoz LNG-a Prism Courage, čime su postali prva kompanija koja je to učinila.
Što ove razne inovacije donose za pomorce te hoće li posao pomorca u budućnosti više nalikovati na posao stručnjaka u IT sektoru, vrijeme će pokazati. Teško je za povjerovati da će umjetna inteligencija i automatizacija ikad u potpunosti moći zamijeniti čovjeka na brodu, posebno kada se u jednadžbu uvrste nepredviđene greške sustava ili pak cyber napadi.