Svaka turistička sezona donosi i brojne izazove na moru – od prebrze i opasne vožnje do vremenskih neprilika u kojima neiskustvo i precjenjivanje vlastitih nautičkih sposobnosti može biti fatalno.
Kapetan LK Rijeka i doktor znanosti Darko Glažar iz riječkog studija javio se za Studio 4, piše HRT.
– Ušli smo u rujan, dosadašnjom sezonom možemo biti zadovoljni, bila je hirovita, bila je pod utjecajem jakog nevremena, posebice na području Istre i sjevernog Jadrana. Možemo sa zadovoljstvom istaknuti da je prošla bez ozlijeđenih i onečišćenja, rekao je.
Sezona je bila hirovita, ali bez ozlijeđenih
Što se tiče prekršaja, istaknuo je da je u odnosu na prošlu godinu bilo manje kazni, ali, u novčanom smislu one su veće, pa je povećanje kazni za otprilike 30 posto u odnosu na prošlu godinu.
-Vrlo je bitna naša nazočnost na moru jer to odašilje jednu psihološku poruku nautičarima. Oni će našom nazočnošću spuštati pramce, briznu… Naša nazočnost na moru je bitna da se ne dogodi nesreća, ističe.
Što sve provjeravaju?
– U prvom redu provjerava se oprema brodice, oprema ljudi, kutija prve pomoći i ormarić prve pomoći, navigacijska oprema, signalne rakete, prsluci, kacige, ako je čovjek na jet-skiju narukvica da, u slučaju ako padne, motor se zaustavi… nabraja Glažar.
– Ako idemo na more moramo uvijek provjeriti opremu, vodu, komunikaciju, ali ono nulto – imati saznanje o vremenskoj prognozi. Živimo u suvremenom svijetu, nema opravdanja da netko kaže da nije imao saznanja da će biti loše vrijeme, govori.
Kad se govori o onima koji iznajmljuju plovila, istaknuo je kako bi najbolje bilo da se uz brodicu iznajmi i skiper.
– Kao primjer ću uzeti jet ski. Onaj tko izdaje mora provjeriti ima li taj čovjek voditelja i broj godina, trebao bi biti osiguran, mora biti izložen cjenik… Čovjek koji izdaje pomorsko sredstvo nekome, mora to sve provjeriti i reći mu što je sve bitno kod toga plovila, kako se zaustavlja i morao bi imati sustav za samozaustavljanje, i sustav kada plove u protukursu na određenoj udaljenosti da se na daljinski zaustavi i da se spriječi eventualna nesreća, ističe.
Kupač se ne bi smio udaljavati 100 metara od obale
Pedeset metara bliže od obale ne bi smjele barke i jedrilice, 150 metara jahte, 300 metara brodovi, a kupač se ne bi smio udaljavati 100 metara od obale – kazna je od 500 do 10 tisuća kuna.
Za kraj je izdvojio slučaj koji je, unatoč brojnim slučajevima koji je doživio, i njega iznenadio.
– To je bilo tu blizu, u Rijeci, čovjek je potezao padobran i nije se digao kako je on očekivao. Okrenuo se prema čovjeku koji je pao i išao ga dizati. Ali, i on je pao na vlastitom valu sa svoga plovila, vozilo se nekontrolirano kretalo, udarilo u brodicu koja je bila usidrena i došlo je do plaže. Hvala Bogu, nikome se ništa nije dogodilo, ali – nije imao narukvicu, ni voditelja sa sobom, i došao je nekontrolirano, nije vodio navigaciju u stupnju u kojem je trebao voditi, i bio je kažnjen s tri prekršaja, zaključuje Glažar.