Derutne prometne i skladišne površine na otvorenom, ulegnuća i rupe na asfaltu, kao i dotrajali i oštećeni željeznički kolosijeci u riječkom lučkom bazenu, na potezu od upravne zgrade Lučke uprave do novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, postaju stvar prošlosti, kako se radovi na rekonstrukciji prometnih površina i kolosijeka na tom području, na površini većoj od 109 tisuća četvornih metara, primiču kraju.
Kako piše Novi list, najveći dio radova na De Franceschijevom gatu, Bečkom pristaništu, Orlandovom gatu i na potezu prometnih površina od ulaza u lučki bazen na Žabici do silosa već je završen, a svatko tko je u zadnjih nekoliko desetljeća posjetio taj dio riječke luke, odmah će uočiti golemu razliku jer je cjelokupna površina prekrivena novim betonskim slojem, a željeznički kolosijeci zamijenjeni novima, što koncesionaru, Luki Rijeka d.d., omogućava znatno učinkovitije manipuliranje teretima, a kad svi radovi budu završeni, u veljači iduće godine, omogućit će i povećanje kapaciteta luke.
Najbolja ponuda
Riječ je o partnerskom projektu Luke Rijeka d.d. i Lučke uprave Rijeka, ugovorene vrijednosti radova 32,6 milijuna eura, od čega je 85 posto sufinancirano bespovratnim sredstvima iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF) čija je realizacija započela u listopadu 2020. godine, nakon provedenog javnog natječaja na kojemu je najbolju ponudu predala slovenska tvrtka Kolektor Koling.
– Projektom se rekonstruiraju sve prometne i ostale otvorene površine na području bazena Rijeka, ali ne samo ovo što vidite, betonska podloga, staze dizalica i željeznički kolosijeci, nego obuhvaća i potpunu rekonstrukciju sustava odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda, vodoopskrbe, električne i telekomunikacijske mreže, ističe Marinko Jusup, direktor Sektora razvoja i upravljanja imovinom u Luci Rijeka d.d, s kojim smo obišli radove u riječkom lučkom bazenu.
Jusup dodaje kako će projektom biti obnovljeno ili izgrađeno 1,6 kilometara kranskih kolosijeka te više od 12 kilometara željezničkih kolosijeka, u skladu s europskim infrastrukturnim zahtjevima.
– Povećana je i nosivost podloge, a zajedno s novim kolosijecima ovi radovi omogućavaju stavljanje u funkciju dosad neiskorištene infrastrukture, poboljšavanje efikasnosti upravljanja teretom i u konačnici omogućit će bolju prometnu povezanost cijele luke s Transeuropskom prometnom mrežom, TEN-T.
Nova uprava uspješno dovršila projektnu dokumentaciju
Krajem prošle godine završen je sličan projekt obnove prometnih površina i ostale infrastrukture na terminalu za rasute terete u Bakru, vrijedan oko šest milijuna eura i također sufinanciran s 85 posto iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF), no valja podsjetiti da je Luci Rijeka d.d. prije četiri godine ozbiljno prijetilo ukidanje sufinanciranja ovih projekata.
Za vrijeme dok je tvrtku vodila bivša uprava na čelu s Poljakom Jedrzejem Mierzewskim, naime, priprema ovih dvaju projekata debelo je kasnila, do te mjere da su iz Bruxellesa već ozbiljno najavljivali otkazivanje sufinanciranja.
Spašavanje ovih projekata tako je, nakon odlaska Mierzewskog, bio jedan od prioriteta ne samo nove uprave Luke Rijeka d.d., već i vodstva Lučke uprave i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Na kraju je nova uprava ipak uspjela dovršiti projektnu dokumentaciju, a fijasko s otkazivanjem sufinanciranja iz CEF-a ipak je za dlaku izbjegnut.
– U konačnici, projektom ćemo znatno smanjiti troškove održavanja i popravaka infrastrukture, skratiti vrijeme za manipulaciju teretom, povećati kvalitetu usluge i poboljšati ekološki aspekt poslovanja, ističe Jusup.
Na De Franceschijevom gatu radovi su završeni, a prilikom našeg posjeta u tijeku je bio prekrcaj tereta na jedan od privezanih brodova, iz željezničke kompozicije koja je stigla novoizgrađenim kolosijekom.
Na dijelu površine na kojemu je stajalo srušeno veliko skladište, takozvana »Sedmica«, radovi na uređenju površine još traju, a prema ranijim najavama iz Luke Rijeka d.d. i Lučke uprave, to će područje vrlo vjerojatno biti natkriveno nadstrešnicama, budući da Luci kronično nedostaje natkrivenih skladišnih prostora za terete koji se ne mogu držati na otvorenom.
Inače, na De Franceschijevom gatu nalazi se i nova mobilna dizalica, nosivosti 63 tone, koja je u pogonu od početka ove godine, a započeli su i radovi na rekonstrukciji i modernizaciji obalne dizalice broj 64, koja je bila jedna od »zvijezda« otvaranja EPK 2020.
Golemi strojevi
Dalje duž Bečkog pristaništa i u njegovom zaleđu, na potezu prema silosu, sve ostale površine i kolosijeci su obnovljeni, kao i na Orlandovom gatu, gdje su radnici Luke golemim strojevima upravo iz vagona iskrcavali velike ploče i kolutove čelika.
Na tom je gatu smješteno skladište 9, nekadašnja hladnjača, koja se trenutno dobrim dijelom preuređuje u radionice Servisa održavanja Luke Rijeka, u što je uloženo 835 tisuća eura.
– Ovo ulaganje omogućit će nam znatno unapređenje servisa i bolje radne uvjete u radionicama, kaže Jusup.
Najveći dio preostalih radova izvodi se na području oko silosa i prema Metropolisu.
Između silosa i obalnog ruba dosad su izgrađeni željeznički kolosijeci, a izveden je i dio betonskih radova, a riječ je o posebno zanimljivom dijelu luke, na kojemu će, prema planovima uprave, najvjerojatnije biti izgrađeni dodatni skladišni kapaciteti za skladištenje žitarica.
Kako je zbog ruske invazije na Ukrajinu značajno povećana potražnja za prekrcajem ukrajinskih žitarica upravo u riječkoj luci, o čemu je postignut i dogovor između hrvatskih i ukrajinskih vlasti, a i inače je promet žitaricama u riječkoj luci zadnjih godina sve intenzivniji, na tom bi dijelu trebalo niknuti »horizontalno« skladište za žitarice, o čijem mogućem kapacitetu se, kako saznajemo, još odlučuje, no zajedno s novom opremom svakako bi trebalo značajnije povećati ukupan kapacitet skladištenja i prekrcaja ove vrste tereta u riječkoj luci.
Završetak cjelokupne rekonstrukcije prometnih površina na području bazena Rijeka očekuje se u veljači iduće godine, a Jusup ističe kako dosadašnja dinamika radova prati zacrtane planove te kako u Luci Rijeka d.d. očekuju da će svi radovi biti završeni na vrijeme.