O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

FOTO: Prije 90 godina u splitskoj je luci izvršena primopredaja školskog broda Jadran

6. rujna 1933. godine u splitskoj luci održana je svečana primopredaja školskog jedrenjaka “Jadran”.  

Ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu napisao je i nekoliko rečenica o Jadranu, a ljubaznošću ove ustanove, ekskluzivno Morski HR objavljuje i njegove mnogima do sad nepoznate fotografije.

– Hrvatska je kao primorska i pomorska zemlja, bez obzira unutar kojih državnih cjelina se nalazila, oduvijek razvijala obuku novih generacija pomoraca, a sukladno vremenskim razdobljima mijenjali su se načini prenošenja tih znanja.

Već 120 godina traje tradicija obuke koju na neki način možemo smatrati suvremenom. Riječ je o obuci hrvatskih mornara na školskim brodovima – jedrenjacima. Na inicijativu ljudi u vladi Kraljevine Hrvatske i Slavonije koji su prepoznali značaj razvoja hrvatskih pomorskih kadrova, 1894. godine je kupljena jahta „Margita“, za potrebe Pomorske škole u Bakru. Nabavkom ovog prvog broda za izobrazbu pomoraca, hrvatsko pomorsko školstvo izbija u prvi plan u odnosu na mnoge pomorske sile tog vremena.

U nizu školskih brodova na kojima će se hrvatski pomorci obučavati nakon „Margite“ posebno mjesto zauzima, možemo slobodno reći biser među školskim brodovima, jedrenjak „Jadran“, koji ove godine slavi svoj 90. rođendan.

Na poticaj udruge  „Jadranska straža“, koja je imala sjedište u Splitu krenulo se u prikupljanje sredstava za izgradnju školskog broda. Ugovor tadašnje Kraljevske ratne mornarice sa brodogradilištem H.C. Stülcken Sohn iz Hamburga (od 1960-ih u sastavu brodogradilišta Blohm+Voss) potpisan je 4. rujna 1930. godine. Nacrte za brod izradio je Josip Škarica iz Rijeke.

Brod je porinut 25. lipnja 1931. godine, no radovi na dovršetku su na neko vrijeme obustavljeni tijekom 1932. godine zbog problema oko plaćanja. Naposlijetku brod je dovršen 1933. godine. Školski jedrenjak preuzet je 27. lipnja iste godine, a za prvog zapovjednika broda imenovan je Nikola Krizomali.

U more čije ime nosi prvi puta uplovljava 16. srpnja 1933. godine te pristaje u luci Tivat, gdje će ostati dok se nisu riješile nužne formalnosti. U flotnu listu upisan je u kolovozu, a svečana primopredaja Mornarici od strane Jadranske straže odvijala se u Splitu. Jedrenjak je u Split stigao 6. rujna, a svečanosti su tom prigodom potrajale tri dana.

Karakteristike ovog motornog jedrenjaka (nakon porinuća) bile su slijedeće:

Školski jedrenjak tipa barkantin, izgrađen od čelika zakivne konstrukcije, dužine 41 metar, preko svega 60 metara, širine 8,9 metara, visine 4 metra , s gazom od 4,2 metra. Pokretao ga je dizelski motor marke MAN snage 276kW, a najveća predviđena brzina motornim pogonom bila je 9 čvorova.  Površina jedara iznosila je 800 m².

Tijekom II. svjetskog rata preuzimaju ga Talijani te mu daju ime „Marco Polo“. Devastiran dočekao je kraj rata u Veneciji. Poslije rata je obnovljen i ponovno stavljen u funkciju školskog broda, te se nastavlja obuka pomoraca raznih profila na ovoj plovećoj školi. Od uplovljavanja u Jadran 1933. do 1990. godine isplovio je na dvanaest školskih putovanja izvan Jadrana.

Od rujna 1990. godine nalazio se na remontu u Tivtu, gdje će dočekati početak agresije na Hrvatsku, a uskoro će mu se pridružiti i većina ratnih brodova JRM koji su iz hrvatskih luka otplovili u crnogorske vode. Ovo nepravedno prisvjanje hrvatske imovine nikad nije kasno ispraviti.

Danas 90 godina nakon dolaska u svoju matičnu luku u Splitu brod plovi pod zastavom Crne Gore, a matična luka mu je Tivat. Imamo pravo nadati se da će rješavanje pitanja sukcesije vratiti brod u Split, piše Ljubomir Radić, ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu.

– Kako se brod danas ne nalazi u Splitu, svojoj matičnoj luci, simbolično smo za njegov 90. rođendan izložili maketu koju nam je posudio Grad Split na čemu zahvaljujemo. Maketa ostaje u postavu muzeja do rujna iduće godine odnosno 91. rođendana – poručili su iz Hrvatskog pomorskog muzeja Split.

6. rujna 1933. godine u splitskoj luci održana je svečana primopredaja školskog jedrenjaka “Jadran”.  

Ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu napisao je i nekoliko rečenica o Jadranu, a ljubaznošću ove ustanove, ekskluzivno Morski HR objavljuje i njegove mnogima do sad nepoznate fotografije.

– Hrvatska je kao primorska i pomorska zemlja, bez obzira unutar kojih državnih cjelina se nalazila, oduvijek razvijala obuku novih generacija pomoraca, a sukladno vremenskim razdobljima mijenjali su se načini prenošenja tih znanja.

Već 120 godina traje tradicija obuke koju na neki način možemo smatrati suvremenom. Riječ je o obuci hrvatskih mornara na školskim brodovima – jedrenjacima. Na inicijativu ljudi u vladi Kraljevine Hrvatske i Slavonije koji su prepoznali značaj razvoja hrvatskih pomorskih kadrova, 1894. godine je kupljena jahta „Margita“, za potrebe Pomorske škole u Bakru. Nabavkom ovog prvog broda za izobrazbu pomoraca, hrvatsko pomorsko školstvo izbija u prvi plan u odnosu na mnoge pomorske sile tog vremena.

U nizu školskih brodova na kojima će se hrvatski pomorci obučavati nakon „Margite“ posebno mjesto zauzima, možemo slobodno reći biser među školskim brodovima, jedrenjak „Jadran“, koji ove godine slavi svoj 90. rođendan.

Na poticaj udruge  „Jadranska straža“, koja je imala sjedište u Splitu krenulo se u prikupljanje sredstava za izgradnju školskog broda. Ugovor tadašnje Kraljevske ratne mornarice sa brodogradilištem H.C. Stülcken Sohn iz Hamburga (od 1960-ih u sastavu brodogradilišta Blohm+Voss) potpisan je 4. rujna 1930. godine. Nacrte za brod izradio je Josip Škarica iz Rijeke.

Brod je porinut 25. lipnja 1931. godine, no radovi na dovršetku su na neko vrijeme obustavljeni tijekom 1932. godine zbog problema oko plaćanja. Naposlijetku brod je dovršen 1933. godine. Školski jedrenjak preuzet je 27. lipnja iste godine, a za prvog zapovjednika broda imenovan je Nikola Krizomali.

U more čije ime nosi prvi puta uplovljava 16. srpnja 1933. godine te pristaje u luci Tivat, gdje će ostati dok se nisu riješile nužne formalnosti. U flotnu listu upisan je u kolovozu, a svečana primopredaja Mornarici od strane Jadranske straže odvijala se u Splitu. Jedrenjak je u Split stigao 6. rujna, a svečanosti su tom prigodom potrajale tri dana.

Karakteristike ovog motornog jedrenjaka (nakon porinuća) bile su slijedeće:

Školski jedrenjak tipa barkantin, izgrađen od čelika zakivne konstrukcije, dužine 41 metar, preko svega 60 metara, širine 8,9 metara, visine 4 metra , s gazom od 4,2 metra. Pokretao ga je dizelski motor marke MAN snage 276kW, a najveća predviđena brzina motornim pogonom bila je 9 čvorova.  Površina jedara iznosila je 800 m².

Tijekom II. svjetskog rata preuzimaju ga Talijani te mu daju ime „Marco Polo“. Devastiran dočekao je kraj rata u Veneciji. Poslije rata je obnovljen i ponovno stavljen u funkciju školskog broda, te se nastavlja obuka pomoraca raznih profila na ovoj plovećoj školi. Od uplovljavanja u Jadran 1933. do 1990. godine isplovio je na dvanaest školskih putovanja izvan Jadrana.

Od rujna 1990. godine nalazio se na remontu u Tivtu, gdje će dočekati početak agresije na Hrvatsku, a uskoro će mu se pridružiti i većina ratnih brodova JRM koji su iz hrvatskih luka otplovili u crnogorske vode. Ovo nepravedno prisvjanje hrvatske imovine nikad nije kasno ispraviti.

Danas 90 godina nakon dolaska u svoju matičnu luku u Splitu brod plovi pod zastavom Crne Gore, a matična luka mu je Tivat. Imamo pravo nadati se da će rješavanje pitanja sukcesije vratiti brod u Split, piše Ljubomir Radić, ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu.

– Kako se brod danas ne nalazi u Splitu, svojoj matičnoj luci, simbolično smo za njegov 90. rođendan izložili maketu koju nam je posudio Grad Split na čemu zahvaljujemo. Maketa ostaje u postavu muzeja do rujna iduće godine odnosno 91. rođendana – poručili su iz Hrvatskog pomorskog muzeja Split.