Tržišnu poziciju treba znati postići, ali i održati. Veliki izazov je stvoriti „čvrsti jezgru“ ili odgovoran stvaralački tim koji „diše“ zajedno. Volim istaknuti izreku: „Ostaju dugovječni oni koji rade poput mladih“.
Direktorica pomorskog učilišta Adria Libar Renata Knežić Rak nam daje jedinstven uvid u pozadinu rada učilišta, ali i kako se nose sa izazovima edukacije i promjena koje ne idu tempom koje tržište zahtijeva.
Za Čarter.hr kaže kako pomorska industrija, kao i ona nautička pruža velike mogućnosti za poslovni, ali i osobni razvoj. Osobito za mlade ljude. Uz to nam otvoreno govori o svom privatnom životu i o svojim vlastitim uspjesima, ali i hobijima koji je opuštaju.
Kad god susretnemo nekoga tko je u pomorstvu ili u nautičkom čarteru, čujemo izjave kako su se zaljubili u more plovidbu ili jednom kada su stupili nogom na brod ili jedrilicu “to je bilo to”. Je li tako bilo i vama?
Zapravo, kod mene je potpuno suprotno (smijeh)… Imam popriličan problem s boravkom na nestabilnim površinama brodovima, pontonima i slično i rekla bih da ljubav prema moru, pomorstvu i brodovima gajim s kopna.
Kako ste zapravo postali ravnateljica pomorskog učilišta? Je li bila neka posebna motivacija potrebna ili su se stvari odigrale igrom slučaja?
Kažu da se u životu ništa ne događa slučajno. Kad sam prije 30-ak godina s kapetanom Gordanom Barakom krenula u posao nisam mislila kako će to biti moj dugoročni odabir. No, ispalo je tako i ispalo je dobro. Uvijek ću biti zahvalna pok. kapetanu što me „gurnuo u more“.
Znamo kako na nekim od vodećih pozicija u Adria Libru stoje snažne i sposobne žene, vaše kolegice. Mislite li kako je ženama u pomorstvu i nautici teže ili lakše napredovati i uspjeti?
Prije nekoliko godina u Šibeniku naše kolegice i predavačice održale su zanimljivo predavanje na temu „Može li more biti ženskoga roda?“. Tada, 2015. u općem razmišljanju možda je to bila tema za raspravu. Danas, tvrdim da smo tu razinu nadišli.
Moje iskustvo i iskustvo kolegica u odnosu s kolegama je oduvijek bilo na razini poštovanja i uvažavanja. Nikada nismo osjetili spolnu diskriminaciju. U pomorstvu je bitno koliko ste stručni i kompetentni djelovati, a ne jeste li žena ili muškarac.
Kako se nosite s izazovima koje donosi pozicija direktorice pomorskog učilišta? Imate li neki hobi, ili kako si date oduška nakon napornog radnog dana? Kažu da voditeljska pozicija zahtijeva požrtvovnost i predanost. Mislite li kako ste negdje “zakinuli” neki dio svog života?
Uz osnivanje obitelji, rad u učilištu dao je smisao mom životu i neprocjenjivo životno iskustvo. Nikada nisam požalila u odabiru profesije. Kroz godine rada na upravljačkoj poziciji bilo je i teških situacija i pogrešnih odluka, ali sam i time gradila sebe. Mogu reći da je sve rezultiralo odličnim timom ljudi kojima sam danas okružena i vjerujem da smo na dobrom putu.
Posao direktora podrazumijeva dosta izbivanja, poslovnih putovanja, konstantno usavršavanje, istraživanje tržišta i usvajanje novih trendova kako bi bili ravnopravni na međunarodnom tržištu.
Nakon radnog (napornog) dana, presvučem se u sportsku odjeću i s grupom ljudi rekreiram u dvorani. Dobra ekipa na treningu motivira me kad ponestane energije i kad je prva pomisao kauč. Tu pobijedim samu sebe (smijeh). Volim večere i koncerte s prijateljima.
Šibenik, grad u kojem živim i radim, bogat je kulturnim događanjima i rado pratim sve što stignem.
Tempo rada za mnoge znači otuđenje od obitelji. Meni je užitak odvojiti vrijeme i pratiti dvoje djece u njihovim sportskim i stvaralačkim aktivnostima. Oni su dokaz da na obiteljskom planu nisam zakazala i da me posao nije „uzeo“. Za balans i razumijevanje kroz moju karijeru, bitnu ulogu odradio je i suprug, moram ga spomenuti (smijeh).
To je posao koji je sigurno izazovan – na kakve prepreke nailazite i kako ih prevladavate?
Tržišnu poziciju treba znati postići, ali i održati. Veliki izazov je stvoriti „čvrstu jezgru“ ili odgovoran stvaralački tim koji „diše“ zajedno. Volim istaknuti izreku: „Ostaju dugovječni oni koji rade poput mladih“.
Naš posao zahtjeva red i disciplinu, poštivanje pravila i funkcioniranje u timu koji čini više generacija. Zadovoljstvo je udružiti iskusne suradnike i mlade kolege i vidjeti kako jedni od drugih izvlače ono najbolje što rezultira originalnim idejama i poslovnim uspjehom.
Odgovornosti i izazovi pogotovo su se izrazili u vrijeme korone, u kriznoj situaciji. Trebalo je sabrati emocije i djelovati preko noći, tražiti rješenja, održati tvrtku. Nimalo lake odluke jer radilo se o poslovnoj obitelji i životnim situacijama. Ta situacija je utjecala je na naše zadovoljstvo, rad i život.
Unatoč prekidu rada pa ograničenjima, izdržali smo. Zahvalna sam baš svima na razumijevanju. Pogotovo u onim najtežim situacijama.
Adria Libar obučava pomorce, ali i provodi edukacije za ona osnovna zanimanja u nautičkom čarteru. Koje su neke od najvažnijih vještina koje se pri učilištu mogu svladati? Na koji način pomažete svojim polaznicima razviti ove vještine?
Velika je prednost kad u timu predavača i instruktora imate ljude koji su „up to date“ u poslu, kad vole posao, ali vole i znaju podijeliti znanje. Po uzorima na inozemne prakse, uveli smo više prakticiranje rada u realnom okruženju ili simuliranje istog.
Stalno radimo na unaprjeđenju svijesti o zaštiti pomorca, mora, broda i posade. Polaznici to prepoznaju i odabiru nas po preporuci što je najveći kompliment u poslovanju.
Učilište se razvijalo tijekom svojih 30 godina postojanja i kontinuirano radi na svom imenu te je poznato kao vodeće u struci. Što je najveća prepreka po pitanju edukacije?
Malo po malo smo rasli i svaka godina donijela nam je novi iskorak. Bitnije od toga da li smo vodeći je da smo kroz godine i izazove ostali dosljedni sebi. Poslovna etika, povjerenje pojedinaca, tvrtki i institucija s kojima surađujemo, koji nas uvažavaju u poslu je ono što je za nas uspješno.
U pomorstvu je sve strogo propisano i transparentno i pravila se moraju poštovati, inače nisi dio međunarodne pomorske zajednice. Nažalost, edukacijski programi u nautici ne mijenjaju se tempom koji diktira tržište.
Administracija je često spora, a u ovoj branši kada iza vas stoji državna administracija to ima svoju vrijednost i težinu na tržištu rada. Veliki se trud ulaže da budemo konkurentni i u nautici. Kao država i pojedinci to možemo i zaslužujemo.
Učilište je aktivno pokrenulo inicijativu motiviranja i educiranja mladih u nautici te redovito organizirate predavanja i panele na učilištima i sveučilištima. Je li teško mladima približiti nautičku struku? Koliko razumiju esencijalnu potrebu za kadrom u nautici?
Inicijativu smo pokrenuli s partnerima koji djeluju i razmišljaju kao i mi. Evidentno je da u nautici nedostaje kvalificirane radne snage i svi pričaju o tome netom prije sezone. No, djelovati treba stalno. Naša, ne bih rekla predavanja, već razgovori, otvoreni su za sve koje ova tematika zanima, koji žele postavljati pitanja, znati kako se posao odvija i razvija i kakve se mogućnosti rada nude. Trudimo se biti im bliski, ne formalni. Ne tako davno kada smo bili studenti dobro bi nam došla koja rečenica više iz realnog sektora rada. Snalažljivi prepoznaju šanse, ali imate odgovornost pomoći svima.
Pomorska i nautička industrija pruža velike mogućnosti osobnog i poslovnog razvoja za mlade ljude, ali i one koji razmišljaju o izazovima promjena karijere. Ako iz „postola poduzetnika“ približite priče, objasnite posao, očekivanja, trendove, strukturu današnjeg gosta, dali ste konkretnu informaciju. Ako pomorac ili skiper i hostesa opišu svoje iskustvo rada, edukacije, napredovanja, tada smo preskočili mnoge prepreke koje su često kočnica da se krene u posao.
Vrijedi odvojiti vrijeme i povratne reakcije su vrlo pozitivne. Ljudi su otvoreni za razgovor i razmjenu razmišljanja i često nas potaknu na neki brži korak u poslovanju. Rado ističemo kako se ovakvim prilikama stvara zajednička pozitivna slika o potencijalu, profesionalnosti i ljepoti hrvatske pomorske i nautičke industrije.
Velik je pothvat voditi učilište koje održava predavanja u 5 različitih gradova. Koje su prednosti i nedostaci takvog načina rada te kako organizirate funkcionalnost učilišta?
Opet ću naglasiti kako je dobar tim preduvjet dobrog rada. Naravno da kao direktor ne mogu biti prisutna na svim lokacijama, ali kolegice koje vode poslovnice odlučne su i proaktivne u poslu i imaju podršku i povjerenje uprave. Kažem kolegice jer su se na ovakvim pozicijama isprofilirale žene. Prednost poslovanja na više lokacija je umrežen i koordiniran sustav rada. Bez obzira na udaljenost informacije su objedinjene.
Kako se suočavate s inovacijama u industriji i kako se prilagođavate novim trendovima i tehnologijama?
Danas su informacije o tehnologijskom razvoju i inovacijama u pomorstvu dostupnije nego prije. Postoje specijalizirani sajmovi, kongresi, specijalizirana rješenja koje morate pratiti inače „ispadate iz igre“. Sve se jako brzo mijenja, a što brži razvoj, veće su i opasnosti i nesigurnosti.
Svatko tko dolazi u učilište primijeti napredne simulacijske sustave rada kojima možemo odraditi specifične zahtjeve treninga i pripreme polaznika za brod ili jahtu.
Koji su savjeti koje biste dali ljudima koji razmišljaju o karijeri u pomorskoj industriji, ali osobito u edukaciji?
Budite pozitivni i otvoreni prema učenju, slušanju i istovremeno gradite sebe. Iskoristite poticaje države za edukaciju i poslovanje, pronađite svoj put. No isto tako, stručna znanja su polovica onoga što je potrebno za uspjeh. Druga polovica je umijeće stvaranja i građenja odnosa. I zato, pažljivo birajte suradnike. Bez obzira na razvoj tehnologije i mnogih alata, ne zaboravite da čovjek gradi identitet i društvenu odgovornost.
Hibridno, reciklirano i održivo su riječi koje se sve više koriste vezano za plovidbu i nautički čarter, kao “pod normalno”. Kako Adria Libar vidi održivost u edukaciji, obučavate li svoje polaznike i o ovom gorućem pitanju i imate li edukacije koje su specifične primjerice baš za to?
Očuvati i održivo koristiti more i morske resurse je tema koja se provlači gotovo kroz svaki tečaj u učilištu. Tečaj D48 Sprječavanje onečišćenja morskog okoliša propisan je od Međunarodne STCW konvencije kako bi se pomorcima objasnili propisi i politika sprječavanja onečišćenja mora uljima, otpadnim vodama i smećem.
Kroz tečaj obrađujemo međunarodna pravila zaštite okoliša i trenutačne propise u različitim lukama, zakone oko brodskog otpada, ali i educiramo kako razumjeti i pravilno tretirati brodski otpad, prolazimo postupke u slučaju onečišćenja, opremu i dokumentaciju koja je povezana sa ovakvim postupcima.
Također, kod održavanja plovila od strane posade broda promoviramo GO GREEN pristup, izbjegavanje ili smanjenje upotrebe plastike i kemikalija i korištenje ECO FRIENDLY proizvoda za čišćenje. Kandidate se iznenade kad instruktori objašnjavaju kolika je ušteda u troškovima kod zamjene kemijskih sredstava s npr. korištenjem ekoloških soda bikarbone, limuna, octa, morske soli i sl., malim koracima možemo doprinijeti ekologiji.
Učilište i Vi kao njegova direktorica ste sigurno uvijek spremni za ono što nam donosi sutra? Imate li nekih konkretnih planova za budućnost, za daljnji razvoj učilišta, ali i svoj osobni i profesionalni razvoj?
Nakon svega što smo prošli, zaključila bih kako ljudima oko sebe želim prije svega zdravlje i optimizam. Naša misija je približiti edukaciju širokom krugu ljudi i sudjelovati u pozitivnim promjenama u pomorstvu i nautici, ali i gospodarstvu i društvu općenito. Na stvaralaštvu i stalnim poboljšanjima gradimo “kuću“.
Radujem se novim suradnjama koje upravo započinjemo i projektima razvoja unutar učilišta.