O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Priča o Meteoru, jednom od prvih kruzera u svijetu

Prema pisanju tadašnjeg lokalnog tiska, 20. svibnja 1930. u Dubrovnik je doplovila velika norveška luksuzna jahta METEOR, s kojom je u jednodnevni posjet Gradu doputovalo 138 putnika i 132 člana posade. Iako je svojim atraktivnim izgledom ovaj brod doista najviše i sličio jahti, radilo se ipak o putničkom kruzeru koji je među prvima u svijetu konstruiran i namijenjen isključivo za kružna putovanja, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

METEOR je za njemačkog brodara Hamburg – America Line (Hapag) s navoza hamburškog brodogradilišta Blohm & Voss kao novogradnja broj 170. porinut u more 15. ožujka 1904., a na prvo kružno putovanje iz Hamburga prema norveškim fjordovima zaplovio je 3. lipnja iste godine. Imao je 3717 bruto tona, bio dug 112 metara te je mogao ugostiti do 300 putnika. Parni pogonski strojevi trostruke ekspanzije ukupne snage 1550 KS omogućavali su mu preko dvije propele plovidbu brzinom od 11 čvorova. U ugodnoj i luksuznoj atmosferi ovoga skladnoga broda znali su često uživati i pripadnici njemačke carske obitelji Hohenzollern, među njima i sam car Wilhelm II osobno.

Ratni plijen Britanaca

METEOR je prvi puta posjetio Dubrovnik 7. ožujka 1906. kada je s njim u jednodnevnu posjetu našemu Gradu doputovalo 214 putnika. Ovamo se vraćao još sedam puta i to jednom godišnje sve do 10. lipnja 1912. kada je posljednji put pred nastupajuću svjetsku ratnu kataklizmu doplovio sa 180 njemačkih turista. Za vrijeme Prvog svjetskog rata METEOR služi u luci Eckernfoerdeu za smještaj mornara i opskrbu njemačkih podmornica, a njegovim završetkom kao ratni plijen pada u ruke Britancima. U floti brodarske kompanije Royal Mail Line plovi između 1919. i 1922.

Tada je prodan norveškom brodaru Det Bergenske Dampskibsselskab (C) koji ga nastavlja koristiti na brojnim kružnim putovanjima većinom po norveškim fjordovima, a povremeno i Sredozemljem. U jednom takvom putovanju pod norveškom zastavom uspio je 1930. doploviti i do Dubrovnika. U brodogradilištu Laksevag je 1935. kompletno rekonstruiran, kada je u sve putničke kabine uvedena topla i hladna voda. Naravno, i komfor je poboljšan pa se od tada na njemu moglo ugostiti samo 205 putnika. Međutim, sudbina se još jednom poigrala s ovim brodom. METEOR se u vrijeme početka njemačke okupacije Norveške koncem travnja 1940. našao u matičnoj luci Bergen gdje su ga se ponovo uspjeli dokopati njegovi prvi vlasnici.

Foto: Ivo Batričević, privatna arhiva/Dubrovački dnevnik

Brod bolnica

Za njemačku okupacijsku vojsku u Drugom svjetskom ratu služio je kao brod bolnica pod imenom LAZARETSCHIFF METEOR, a od svibnja 1942. prvo kao ROSTOCK, a potom i kao ADMIRAL POLARKUESTE. Unatoč svim ovim službenim imenima, u internoj mornaričkoj komunikaciji bio je poznat isključivo kao METEOR II. Cijelo vrijeme rata njime je upravljala norveška posada od oko 70 mornara i časnika.

Nekadašnji luksuzni carski putnički kruzer dočekao je kraj rata u tadašnjoj njemačkoj luci Pillau, današnjem ruskom Baltijsku u baltičkoj kalinjingradskoj enklavi. Tu je 9. ožujka 1945. u savezničkom bombardiranju luke i grada pogođen te je brzo potonuo povukavši sa sobom u smrt 4 člana norveške posade i 20 njemačkih vojnika. Škrti sovjetski pomorski izvori nigdje ne spominju što se nakon potonuća dogodilo s brodom METEOR. Tako je pod ipak pomalo tajnovitim okolnostima s morskih prostranstava nestao jedan skladni putnički kruzer, koji je među prvima na svijetu bio namijenjen isključivo brodskim kružnim putovanjima.

Prema pisanju tadašnjeg lokalnog tiska, 20. svibnja 1930. u Dubrovnik je doplovila velika norveška luksuzna jahta METEOR, s kojom je u jednodnevni posjet Gradu doputovalo 138 putnika i 132 člana posade. Iako je svojim atraktivnim izgledom ovaj brod doista najviše i sličio jahti, radilo se ipak o putničkom kruzeru koji je među prvima u svijetu konstruiran i namijenjen isključivo za kružna putovanja, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

METEOR je za njemačkog brodara Hamburg – America Line (Hapag) s navoza hamburškog brodogradilišta Blohm & Voss kao novogradnja broj 170. porinut u more 15. ožujka 1904., a na prvo kružno putovanje iz Hamburga prema norveškim fjordovima zaplovio je 3. lipnja iste godine. Imao je 3717 bruto tona, bio dug 112 metara te je mogao ugostiti do 300 putnika. Parni pogonski strojevi trostruke ekspanzije ukupne snage 1550 KS omogućavali su mu preko dvije propele plovidbu brzinom od 11 čvorova. U ugodnoj i luksuznoj atmosferi ovoga skladnoga broda znali su često uživati i pripadnici njemačke carske obitelji Hohenzollern, među njima i sam car Wilhelm II osobno.

Ratni plijen Britanaca

METEOR je prvi puta posjetio Dubrovnik 7. ožujka 1906. kada je s njim u jednodnevnu posjetu našemu Gradu doputovalo 214 putnika. Ovamo se vraćao još sedam puta i to jednom godišnje sve do 10. lipnja 1912. kada je posljednji put pred nastupajuću svjetsku ratnu kataklizmu doplovio sa 180 njemačkih turista. Za vrijeme Prvog svjetskog rata METEOR služi u luci Eckernfoerdeu za smještaj mornara i opskrbu njemačkih podmornica, a njegovim završetkom kao ratni plijen pada u ruke Britancima. U floti brodarske kompanije Royal Mail Line plovi između 1919. i 1922.

Tada je prodan norveškom brodaru Det Bergenske Dampskibsselskab (C) koji ga nastavlja koristiti na brojnim kružnim putovanjima većinom po norveškim fjordovima, a povremeno i Sredozemljem. U jednom takvom putovanju pod norveškom zastavom uspio je 1930. doploviti i do Dubrovnika. U brodogradilištu Laksevag je 1935. kompletno rekonstruiran, kada je u sve putničke kabine uvedena topla i hladna voda. Naravno, i komfor je poboljšan pa se od tada na njemu moglo ugostiti samo 205 putnika. Međutim, sudbina se još jednom poigrala s ovim brodom. METEOR se u vrijeme početka njemačke okupacije Norveške koncem travnja 1940. našao u matičnoj luci Bergen gdje su ga se ponovo uspjeli dokopati njegovi prvi vlasnici.

Foto: Ivo Batričević, privatna arhiva/Dubrovački dnevnik

Brod bolnica

Za njemačku okupacijsku vojsku u Drugom svjetskom ratu služio je kao brod bolnica pod imenom LAZARETSCHIFF METEOR, a od svibnja 1942. prvo kao ROSTOCK, a potom i kao ADMIRAL POLARKUESTE. Unatoč svim ovim službenim imenima, u internoj mornaričkoj komunikaciji bio je poznat isključivo kao METEOR II. Cijelo vrijeme rata njime je upravljala norveška posada od oko 70 mornara i časnika.

Nekadašnji luksuzni carski putnički kruzer dočekao je kraj rata u tadašnjoj njemačkoj luci Pillau, današnjem ruskom Baltijsku u baltičkoj kalinjingradskoj enklavi. Tu je 9. ožujka 1945. u savezničkom bombardiranju luke i grada pogođen te je brzo potonuo povukavši sa sobom u smrt 4 člana norveške posade i 20 njemačkih vojnika. Škrti sovjetski pomorski izvori nigdje ne spominju što se nakon potonuća dogodilo s brodom METEOR. Tako je pod ipak pomalo tajnovitim okolnostima s morskih prostranstava nestao jedan skladni putnički kruzer, koji je među prvima na svijetu bio namijenjen isključivo brodskim kružnim putovanjima.