Motortech Consulting d.o.o. koji se već gotovo trideset godina nalazi unutar zidina Uljanika, isporučio je ovih dana treću od planiranih pet ponovljenih gradnji agregata za riječki “3. maj”. Radi se o brodskom dizelskom električnom agregatu u slučaju nužde nazivne snage 442,5 kVA, koji se sastoji od dizelskog motora proizvodnje MAN Germany i generatora proizvodnje SINCRO Hrvatska. Namijenjen je za novogradnju 527, samoiskrcavajući brod za rasuti teret, kakve je »3. maj« već gradio za iste kanadske naručitelje, prenosi Novi list.
– Kad je “3. maj” potpisivao ugovor za tog brodovlasnika, onda se potpisao ugovor za dva plus tri broda, odnosno gradnje. Mi smo prije nekoliko godina isporučili dva broda, a to je ista serija brodova. Prošle godine se aktivirao taj ugovor »plus tri« i prvi od ta tri broda smo sad isporučili. To znači da, ako sve bude išlo po planu, bit će još dvije gradnje, a jedna je već u tijeku, pojašnjava direktor i suvlasnik pulske tvrtke Motortech Consulting Livio Bolković. Prema planu, svake bi se godine trebao izgraditi jedan brod, međutim kako naglašava Bolković, jedno su planovi, a drugo su realizacije u našim brodogradilištima, koje nisu baš u rokovima.
Suradnja imperativ
– Pretpostavljam da je ovaj brod planiran da bude isporučen do kraja godine. Mi smo svoju ugovornu obavezu u potpunosti ispunili i agregat je u Rijeku stigao u ovaj ponedjeljak, ističe Bolković.
Završno testiranje u proizvodnoj hali Motortecha je odrađeno u prisustvu predstavnika brodovlasnika, tvrtke Algoma Central Corporation iz Ontaria, predstavnika naručitelja “3. maja” te inspektora klasifikacijskog društva Lloyd’s. To je još jedna u nizu uspješnih isporuka Motortecha, vodećeg proizvođača dizelskih električnih agregata u Hrvatskoj i najvećeg servisa za brzohodne dizelske agregate na Jadranu, koji nastavlja uspješnu suradnju s preostalim brodograditeljima u cijeloj Hrvatskoj. Budući da je riječ o industriji koja zahtijeva posebnu vrstu izdržljivosti i konkurentnosti, suradnja se nameće kao imperativ, ali i pokazuje ispravan smjer.
– Mi jako dobro surađujemo s Tehnomontom, a ove i prošle godine smo napravili preko dva milijuna eura posla za njih. Ove zadnje dvije gradnje, koje su podignute, ili da kažemo spuštene u more za grčku vladu, a riječ je o brodovima za gašenje požara, za oba ta broda isporučili smo glavne pogonske jedinice. Kontinuirano radimo na remontima, ne samo na proizvodnji agregata i sklapanja pogonskih jedinica, nego i na generalnim remontima motora, raspona snage, održavamo jedan dobar dio, skoro pola flote HRM-a (Hrvatske ratne mornarice) te sve starije patrolne brodove. Osposobljeni smo za servisiranje patrolnih brodova, a očekujemo još koji brod iz te flote. Specijalizirali smo se i na obukama jer se radi o novim tipovima brodova. Održavamo i kompletnu flotu Nacionalnog parka Brijuni, Brodospasa i veće jahte. Ovlašteni smo serviseri za razne vrste motora, a za 90 posto brendova motora imamo ovlaštenja. Sve je timski odobreno i certificirano, pojašnjava Bolković te smatra da je ulaganje u opremu i u ljude – dobitna kombinacija.
– Posebno u ljude. I tu ne mislim samo na njihovo obučavanje, nego i na njihovo nagrađivanje. To je vrlo važno kako biste pratili nove tehnologije. Sad idemo dalje uz obnovljive izvore energije. Nazvali smo to Motortech New energy. Član sam, kao i firma, Udruge za proizvodnju i eksploataciju vodika, koja je osnovana prije nekoliko godina u Zagrebu, opisuje Bolković viziju i aktivnosti.
Rješenje za Kaštijun
– Mi imamo razvijen projekt kogeneracijskih agregata, a to su agregati koji koriste plin, ali onaj koji se stvara fermentacijom biološkog komunalnog otpada. Prije nekoliko mjeseci bili smo na razgovoru s direktorom Kaštijuna, što je javnosti i poznato, a tada samo prezentirali što bi trebalo učiniti da Kaštijun više ne smrdi. Napisali smo jedan kratki elaborat, poslali i gradonačelniku, a nakon nekoliko mjeseci napisao sam još jedan dopis da ih podsjetim da nitko ništa nije poduzeo. Vani postoji ta praksa – kogeneracijski motori se koriste. Mi imamo taj projekt i dugoročno ćemo na tome raditi. Struja se može proizvoditi, ne samo preko solarnih panela, nego i preko bioplina koji se razvija, recimo, fermentacijom komine. U okolici Pule ima jako puno uljara i maslina te je šteta da to kao otpad smrdi, a da se ne iskorištava. Ustvari, metan je cijela priča. Na Kaštijunu smrdi biološki otpad, ne plastika i papir. To treba odvajati, a najbolje bi bilo u reciklažnom dvorištu. Na Kaštijunu je postavljenim cijevima to i predviđeno, samo što nitko ne radi ništa po tom pitanju. Taj plin koji zakuha, iz njega izlazi metan koji smrdi, opisuje Bolković situaciju sa ŽCGO-om Kaštijun, za koji smatra da ima rješenja, ali i izvora prihoda, a ne samo trošenja i zagađenja.
Predstavljanje na prestižnom sajmu nautike u Genovi
Da je u tijeku vrlo aktivno razdoblje za Motortech, svjedoči također prošlotjedno sudjelovanje na jednom od najvećih sajmova nautike u Europi – Salone Nautico Genova. Na ovom sajmu koji datira još iz 1962. godine i koji je ove godine okupio više od tisuću (točnije 1.043) brendova iz svijeta nautike, a posjetilo ga je gotovo 120.00 tisuća posjetitelja, Motortech se predstavio u okviru hrvatske delegacije na B2B sastancima na poziv i u organizaciji talijanske agencije za internacionalizaciju poslovanja ICE/ITA, navodi Novi list.
Jelena Milović / Novi list