Rastuće brdo starog željeza u riječkoj luci, takozvanog “scrapa” u samom centru grada, predstavlja potencijalnu opasnost za zdravlje stanovništva, upozorili su na konferenciji za novinare iz stranke Možemo!, ističući kako je u što kraćem roku potrebno uvesti opsežniji sustav monitoringa kvalitete zraka koji bi uključivao i praćenje količina lebdećih čestica te njihova sastava, a koncesionara, Luku Rijeka d.d., Lučku upravu Rijeka i vlasnika tereta pozvali su na ulaganja u zatvoreni skladišni prostor za ovu vrstu tereta, prenosi Novi list.
Na konferenciji su govorili saborska zastupnica Sandra Benčić, županijski vijećnik PGŽ Orjen Petković i riječki gradski vijećnik Nebojša Zelič koji je upozorio i na moguću opasnost of požara nagomilane hrpe starog željeza, trenutno smještene na jugoistočnoj strani zaštićenog lučkog skladišnog kompleksa Metropolis, s obzirom na to da je požar te vrste tereta već jednom bio izbio u luci, prije nekoliko godina, a gašenje je trajalo nekoliko dana.
Predstavnici Možemo! su istaknuli kako su se u protekla dva mjeseca dogodila dva velika ekološka akcidenta u sustavu gospodarenja otpadom – požar u reciklažnom dvorištu Pehlin te požar u pogonu za skladištenje i preradu polimernih sekundarnih sirovina u Osijeku. Treći je požar, srećom, spriječen pravovremenom intervencijom vatrogasaca i građana prošlog ponedjeljka u Hrvatskom zagorju.
– Količina metala uskladištena na otvorenom prostoru lučkog područja Luke Rijeka je toliko porasla da sada već potpuno prekriva i nadvisuje sjeveroistočni zid lučkih skladišta Metropolisa. Istog onog Metropolisa, kojim se lokalna vlast, kao i rukovodstvo Luke Rijeka, vole hvaliti kao budućim prostorima u kojim bi se trebala razvijati nova, moderna, ekološki prihvatljiva radna mjesta u lučkoj operativi. Nikako se ne smije zaboraviti kako je upravo na tom području zabilježen i požar pred tri godine, koji je na sreću brzo lokaliziran, no pitanje što je to gorjelo u nakupinama metala koje ne bi trebale biti zapaljive, ostalo je neodgovoreno”, istaknuo je Zelič, vijećnik u riječkom gradskom vijeću.
Njegov stranački kolega, županijski vijećnik Orjen Petković je upozorio da se metalni otpad prekrcava i skladišti na način koji nije primjeren suvremenim lukama, pri čemu dolazi do emisija različitih čestica prašine u zrak u i oko luke, bez adekvatnog sustava praćenja količina i koncentracija tih čestica, kao ni njihovog kemijskog sastava i potencijalne opasnosti po zdravlje građana.
Oblaci prašine
– Stanovnici Potoka i Brajde mogu vidjeti oblake prašine koji se podižu kad se metal prebacuje iz i u kamione. Jedina mjerenja kvalitete zraka koja su dostupna javnosti su one osnovne, zakonom propisane razine za gradske prostore, a i te nisu uvijek dostupne. Ta mjerenja ne obuhvaćaju ciljane i stalne analize sastava lebdećih čestica, a potrebno je uvesti mjerenje koncentracije čestica promjera jednog i dva mikrona, te uz to provoditi stalnu analizu njihovog sastava jer sada ne znamo ima li u zraku čestica, primjerice, olova, nikla i kroma i njihovih spojeva, rekao je Petković, dodajući kako je potrebno uvesti i stalno praćenje kvalitete mora, zbog procjeđivanja raznih organskih spojeva, posebno prilikom jačih kiša kada je, ističe, vidljivo da na površini mora plutaju slojevi ulja i sličnih spojeva.
– Pozivam odgovorne u lancu koncesionar – Luka Rijeka i Lučka uprava – lokalna i regionalna vlast – Ministarstva prometa, pomorstva i veza kao i zdravstva, da izađu pred građane i kažu kako je prekrcaj u metala u Luci Rijeka apsolutno neopasan po zdravlje populacije, rekao je Petković.
Saborska zastupnica Sandra Benčić postavila je pitanje odgovornosti i interesa u vezi s aktivnostima prekrcaja otpada u luci Rijeka te ukazala na potrebu za transparentnošću i zaštitom zdravlja građana i okoliša, ističe Novi list.
– Kao Predsjednica saborskog Odbora za zaštitu okoliša mogu reći da još uvijek imamo niske standarde zaštite kvalitete života i zdravlja ljudi, pa se ovakvim otpadom manipulira na otvorenom prostoru. To jesu gospodarske djelatnosti koje će se odvijati i ubuduće, ali je pri tome bitno prilagoditi se određenim standardima nakon priključenja Europskoj uniji. Prvenstveno se to odnosi na manipulaciju ovakvim otpadom u zatvorenom prostoru, koji ipak osigurava određenu vrstu zaštite zdravlja ljudi u okolini, a to podrazumijeva i privatna ulaganja aktera koji obavljaju takve djelatnosti. Tu se radi o tvrtkama koje posluju sa značajnom dobiti, te je potrebno da osiguraju i veće razine zaštite s ciljem smanjenja negativnih utjecaja na okoliš i zdravlje stanovništva. Mi kao država moramo to od njih i očekivati. Riječ je u velikom dijelu o otpadu koji se uvozi, a potom i izvozi brodovima, pa je pitanje koliku korist od toga imaju građani i država u cjelini, a koliku privatne tvrtke koje se tim poslovima bave, rekla je Benčić.
Upit o zahtjevima Možemo! Novi list je poslao Lučkoj upravi Rijeka i koncesionaru, Luka Rijeka d.d.. Iz Lučke uprave im je odgovoreno kako su u tijeku razgovori s koncesionarom i vlasnikom tereta o smanjenju količine starog željeza u luci, kao i da su u tijeku pripreme za uvođenje dodatnog monitoringa emisija potencijalno štetnih tvari.
– Vlasnik tereta se obavezao da će učiniti sve kako bi ubrzao otpremu, u manjim lotovima od sadašnjih, i u kraćim intervalima, što bi trebalo značajno smanjiti količinu ove vrste tereta u prostoru luke. Vršimo mjerenja kvalitete zraka na cijelom lučkom prostoru, a obavit ćemo i dodatna mjerenja na prostoru gdje se manipulira ovom vrstom tereta, u odnosu na lebdeće čestice koje se stvaraju prilikom manipulacije teretom, odgovoreno je iz Lučke uprave Rijeka.
Odgovor Luke
Iz Luke Rijeka d.d. odgovaraju kako bi brdo “scrapa” uskoro trebalo biti značajno smanjeno.
– Trenutno količina tereta (sekundarne sirovine) uskladištena na terminalu proizlazi iz tržišnih razloga na koje Društvo kao skladištar ne može utjecati. Otprema tereta se redovito obavlja, u skladu s nalozima vlasnika tereta. U tekućem tjednu potvrđena su tri broda kojima će se otpremiti uskladišteni teret. Predmetni teret je sortiran i uskladišten na otvorenom skladištu terminala za generalni teret Luke Rijeka d.d. u skladu s propisima o sigurnosti i zaštite okoliša. Potrebno je napomenuti da je navedeni teret bitan za uspješno poslovanje društva Luku Rijeka d.d. koja zapošljava 740 ljudi, a čiji je utjecaj na ukupno gospodarstvo znatno veći. Bilo kakvo ograničenje količine tereta bilo bi protivno interesima ne samo Luke Rijeka d.d. nego i grada Rijeke, Županije i cjelokupnog hrvatskog gospodarstva, stoji u odgovoru Luke Rijeka d.d..
Marinko Glavan / Novi list