Đenoveška obitelj Costa je nakon završetka Drugog svjetskog rata započela s prijevozom emigranata iz Europe prema Americi i Australiji, a kupnjom isluženih ratnih trgovačkih brodova i njihovim rekonstrukcijama istovremeno razvija i kružna putovanja. Tako je prema Rio de Janeiru i Buenos Airesu koncem ožujka 1948. godine zaplovio brod Anna C, kojemu se tri mjeseca kasnije pridružio i Andrea C, piše Dubrovački dnevnik.
Andrea C je izgrađena u lipnju 1942. u brodogradilištu Todd- Californija Shipbuilding Corporation u Richmondu u Kaliforniji kao novogradnja broj 26, a isporučena je britanskom ministarstvu kao naoružani teretni brod imena Ocean Virtue za potrebe zahuktalog rata. Ocean Virtue je imao 7174 bruto tona, bio je dug 139,7 i širok 18,5 metara. Parni stroj mu je preko jedne propele omogućavao brzinu od 10 čvorova.
PRVO PA TORPEDO
Nije dugo plovio jer je već u srpnju 1943. torpediran i potopljen u ratnim operacijama uz obale Sicilije. Nakon dva mjeseca je izvučen s morskog dna pa je u Cataniji u doista jadnom stanju ostao raspremljen sve do konca rata.
Ovakav brod je 1946. kupila brodovlasnička obitelj Costa, koja ga je odmah prebacila u Genovu i tamo ga počela preuređivati u putnički brod. Parni je stroj zamijenjen dizelskim, dužina broda je povećana na 142 metra i od tada ima 8600 bruto tona. Mogao je primiti 476 putnika i ploviti brzinom od 13,5 čvorova.
Na prvu plovidbu iz Genove prema Južnoj Americi Andrea C je otputovala 26. lipnja 1948. na emigrantsku liniju na kojoj će se zadržati sljedećih deset godina. Andrea C je 1959. ponovo na kompletnoj rekonstrukciji. Dobila je novo nadgrađe i dva 7-cilindarska FIAT stroja ukupne snage 5222 kW s kojima preko jedne propele postiže brzinu od 17 čvorova.
OD 1970. ISKLJUČIVO JE KRUZER
Počinje sve više ploviti i na kružnim putovanjima. Još jednom je Andrea C kompletno preuređena 1970. godine, ali ovaj put isključivo za kružna putovanja, kada su u sve kabine ugrađeni sanitarni čvorovi. Uglavnom krstari Sredozemljem sve do kraja 1981. kada je konačno raspremljena. Sljedeće je godine prodana i usidrena u La Speziji gdje je u rezalištu Santa Maria do konca 1983. izrezana u staro željezo.
Andrea C je od samih početaka svojih kružnih putovanja Sredozemljem često dolazila na sidrište pored otoka Lokrum na dvanaestodnevnim krstarenjima od sredine svibnja do polovice listopada. Dubrovnik je bio odredište na pola puta u plovidbi između Krfa i Venecije, ističe Dubrovački dnevnik.
Prvi je put ovdje uplovio u svibnju 1962. kao prvi Costin kruzer koji je ikada ovamo doplovio. Njegove su se tipične plovidbe poput ove objavljene u sezoni 1973. uglavnom odvijale itinererom: Venecija, Pirej, Delos, Mikonos, Istanbul, Kusadasi, Rodos, Santorini, Iraklion, Katakolon, Krf, Dubrovnik, Venecija. U sezoni 1976. plovi tičući luke: Venecija, Dubrovnik, Krf, Pirej, Delos, Mikonos, Istanbul, Kusadasi, Rodos, Iraklion, Santorini, Katakolon, Venecija.
Posljednji se put Andrea C sidri ispred Grada 8. listopada 1980. na povratnom putu iz Venecije prema grčkim jonskim otocima. U poslijepodnevnim satima tiho je otplovila i ovamo se više nikada nije vratila. Njeno je mjesto u posjetima Dubrovniku sljedeće godine preuzeo Enrico C, a od jeseni 1983. i Federico C, prva Costina novogradnja i nagovještaj kasnijeg silnog uzleta ovoga velikog talijanskog brodara.
Ivo Batričević / Dubrovački dnevnik