O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

PANNONIA – U 19. stoljeću održavala legendarne plovidbe, u Drugom svjetskom ratu poslana na morsko dno

Parobrod Pannonia je plovio u floti riječkog Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva kao putničko teretni brod. Građen je kao novogradnja broj 324 uz cijenu od 300 tisuća forinti 1896. godine u brodogradilištu Wigham Richardson Newcastle u Engleskoj. Imao je 779 bruto tona, bio dug 67, širok 8,9 metara te je imao čelični trup s dvostrukim dnom.

Snagom parnog stroja četverostruke ekspanzije od 1500 KS preko jedne propele je razvijao brzinu od 16 čvorova. Prvi je put doplovio u Dubrovnik 10. rujna 1896. godine. Mogao je ukrcati 490 putnika za koje je imao 46 kreveta u prvom i 34 kreveta u drugom razredu. Posadu je sačinjavalo osam časnika i 31 mornar. Šest godina poslije, s istih navoza i u floti istog brodara, Pannoniji se 1902. godine priključio i blizanac Godollo te 1904. godine i nešto manja Salona, piše Dubrovački dnevnik.

Foto: Dubrovački dnevnik

PLOVIDBE NA PRESTIŽNOJ JADRANSKOJ PRUZI

Redovitu prugu Pannonia je održavala u paru s brodom Hungaria i to, kako stoji u tadašnjem prospektu, utorkom iz Rijeke u 10:30 sati preko Zadra, Splita i Gruža do Kotora (povratno putovanje traje ukupno 54 sata) te petkom u isto vrijeme, ali samo do Gruža                  (povratno putovanje 44 sata). Hungaria je polazila nedjeljom u 1:00 sati s pristajanjem u Zadru, Splitu, Korčuli, Dubrovniku, Herceg Novom i Kotoru. Za povratno putovanje joj je trebalo tri i po’ dana. Navedene luke u na njemački tiskanom prospektu nemaju hrvatska imena nego talijanska: Fiume, Zara, Spalato, Curzola, Gravosa, Castelnuovo i Cattaro.

Pannonia je u spomenutom prospektu imala velike salone, salon za dame, salon za pušače, odvojene kabine, veliku šetnu palubu, restoran, električnu rasvjetu, dobru poslugu i sve ostalo potrebno za udobno i komforno putovanje. Za vrijeme pristajanja u luci Gruž parobrod je imao svoju rasvjetu dok je prva električna rasvjeta luke došla iz termoelektrane Elin na Batali punih pet godina kasnije.

Foto: Dubrovački dnevnik

Tako su na prestižnoj dužobalnoj jadranskoj pruzi iz Trsta i Rijeke gotovo svakodnevno plovili najbolji i najbrži brodovi riječkog Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva, Austrijskog Lloyda i to u konkurenciji s Dubrovačkom parobrodarskom plovidbom koja je 1896. u promet uvrstila svoj parobrod Petku. Takva putovanja od Trsta do Kotora s ticanjima ranije spomenutih luka krajem 19. stoljeća uglavnom su trajala ne dulje od 24 sata.

U PRVOM SVJETSKOM RATU TEŠKO OŠTEĆENA, U DRUGOM POTOPLJENA

Nakon punih 100 godina, trajanje putovanja brodom na ovoj relaciji se nije bitno promijenilo. Ta putovanja su postala sve rjeđa, a prema Trstu i Kotoru odavno ih više niti nema, te se na kraju ta pruga skroz ugasila 2015. zbog sve većih troškova broda, a premalo putnika.

U prvom svjetskom ratu Pannonia služi kao bazni brod njemačkih podmornica u Kotoru i u borbama je bila teško oštećena. Obnovljena, nakon rata 1923. godine nakratko ulazi u sastav flote novoosnovane Jadranske plovidbe u Sušaku pod imenom Sarajevo. Okupacijom Rijeke, Talijani osnivaju brodarsko poduzeće Marittima Costiera Volosca- Fiume, koje te iste 1923. godine preuzima Sarajevo i mijenja mu ime u Eneo. Nakon tri godine, pod istim imenom prelazi u sastav venecijanskog brodara San Marco.

Eneo je 1930. godine prodan grčkom brodaru Lakoniki SN Co. iz Pireja koji mu mijenja ime u Leon. U Egejskom moru sljedećih deset godina održava redovnu prugu tičući luke: Volos, Halkida, Pirej, Hania, Rethimnon i Iraklion. Nažalost, u njemačkom zračnom napadu 18. travnja 1941. na otvorenom moru, ploveći između egejskih otoka Alonissos i Kyra Panagia u Sporadima, Leon je pogođen s nekoliko bombi te je uskoro potonuo na morsko dno.

Tako je za sva vremena, stara i islužena Pannonia potpuno nestala sa svojim legendarnim plovidbama koje je imala na našoj obali Jadranskog mora, prepuštajući svoje mjesto mlađim i komercijalno isplativijim brodovima.

Ivo Batričević / Dubrovački dnevnik

Parobrod Pannonia je plovio u floti riječkog Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva kao putničko teretni brod. Građen je kao novogradnja broj 324 uz cijenu od 300 tisuća forinti 1896. godine u brodogradilištu Wigham Richardson Newcastle u Engleskoj. Imao je 779 bruto tona, bio dug 67, širok 8,9 metara te je imao čelični trup s dvostrukim dnom.

Snagom parnog stroja četverostruke ekspanzije od 1500 KS preko jedne propele je razvijao brzinu od 16 čvorova. Prvi je put doplovio u Dubrovnik 10. rujna 1896. godine. Mogao je ukrcati 490 putnika za koje je imao 46 kreveta u prvom i 34 kreveta u drugom razredu. Posadu je sačinjavalo osam časnika i 31 mornar. Šest godina poslije, s istih navoza i u floti istog brodara, Pannoniji se 1902. godine priključio i blizanac Godollo te 1904. godine i nešto manja Salona, piše Dubrovački dnevnik.

Foto: Dubrovački dnevnik

PLOVIDBE NA PRESTIŽNOJ JADRANSKOJ PRUZI

Redovitu prugu Pannonia je održavala u paru s brodom Hungaria i to, kako stoji u tadašnjem prospektu, utorkom iz Rijeke u 10:30 sati preko Zadra, Splita i Gruža do Kotora (povratno putovanje traje ukupno 54 sata) te petkom u isto vrijeme, ali samo do Gruža                  (povratno putovanje 44 sata). Hungaria je polazila nedjeljom u 1:00 sati s pristajanjem u Zadru, Splitu, Korčuli, Dubrovniku, Herceg Novom i Kotoru. Za povratno putovanje joj je trebalo tri i po’ dana. Navedene luke u na njemački tiskanom prospektu nemaju hrvatska imena nego talijanska: Fiume, Zara, Spalato, Curzola, Gravosa, Castelnuovo i Cattaro.

Pannonia je u spomenutom prospektu imala velike salone, salon za dame, salon za pušače, odvojene kabine, veliku šetnu palubu, restoran, električnu rasvjetu, dobru poslugu i sve ostalo potrebno za udobno i komforno putovanje. Za vrijeme pristajanja u luci Gruž parobrod je imao svoju rasvjetu dok je prva električna rasvjeta luke došla iz termoelektrane Elin na Batali punih pet godina kasnije.

Foto: Dubrovački dnevnik

Tako su na prestižnoj dužobalnoj jadranskoj pruzi iz Trsta i Rijeke gotovo svakodnevno plovili najbolji i najbrži brodovi riječkog Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva, Austrijskog Lloyda i to u konkurenciji s Dubrovačkom parobrodarskom plovidbom koja je 1896. u promet uvrstila svoj parobrod Petku. Takva putovanja od Trsta do Kotora s ticanjima ranije spomenutih luka krajem 19. stoljeća uglavnom su trajala ne dulje od 24 sata.

U PRVOM SVJETSKOM RATU TEŠKO OŠTEĆENA, U DRUGOM POTOPLJENA

Nakon punih 100 godina, trajanje putovanja brodom na ovoj relaciji se nije bitno promijenilo. Ta putovanja su postala sve rjeđa, a prema Trstu i Kotoru odavno ih više niti nema, te se na kraju ta pruga skroz ugasila 2015. zbog sve većih troškova broda, a premalo putnika.

U prvom svjetskom ratu Pannonia služi kao bazni brod njemačkih podmornica u Kotoru i u borbama je bila teško oštećena. Obnovljena, nakon rata 1923. godine nakratko ulazi u sastav flote novoosnovane Jadranske plovidbe u Sušaku pod imenom Sarajevo. Okupacijom Rijeke, Talijani osnivaju brodarsko poduzeće Marittima Costiera Volosca- Fiume, koje te iste 1923. godine preuzima Sarajevo i mijenja mu ime u Eneo. Nakon tri godine, pod istim imenom prelazi u sastav venecijanskog brodara San Marco.

Eneo je 1930. godine prodan grčkom brodaru Lakoniki SN Co. iz Pireja koji mu mijenja ime u Leon. U Egejskom moru sljedećih deset godina održava redovnu prugu tičući luke: Volos, Halkida, Pirej, Hania, Rethimnon i Iraklion. Nažalost, u njemačkom zračnom napadu 18. travnja 1941. na otvorenom moru, ploveći između egejskih otoka Alonissos i Kyra Panagia u Sporadima, Leon je pogođen s nekoliko bombi te je uskoro potonuo na morsko dno.

Tako je za sva vremena, stara i islužena Pannonia potpuno nestala sa svojim legendarnim plovidbama koje je imala na našoj obali Jadranskog mora, prepuštajući svoje mjesto mlađim i komercijalno isplativijim brodovima.

Ivo Batričević / Dubrovački dnevnik