Regionalni sud za pomorsku sigurnost u Busanu presudio je danas da je brodarska kompanija Polaris Shipping kriva zbog zanemarivanja održavanja broda što je uzrokovalo potonuće VLOC-a Stellar Daisy u južnom Atlantiku. Tragedija se dogodila u ožujku 2017. godine dok je brod prevozio 260.000 tona željezne rude iz Brazila u Kinu. Život su izgubila 22 od 24 člana posade, uključujući osam južnokorejskih i 14 filipinskih državljana.
Divovski brod izgrađen 1993. godine jedan je od najvećih slučajeva žrtava brodskih nesreća ovog stoljeća, s obiteljima ožalošćenih koji vode brojne pravne bitke kako bi utvrdili što se dogodilo i zbog čega se brod prevrnuo i potonuo tako brzo, piše Splash247.
Pročitajte ovdje: Obitelji nestalih pomoraca s broda „Stellar Daisy“ traže nastavak operacija traganja
Sud je danas priopćio da je Polaris Shipping ugradio neovlašteni uređaj za skladištenje otpadnih voda na dno broda te da nije pregledao niti ojačao trup broda. Umjesto da su obavili popravke na brodu kako bi sigurno ukrcali teret, pustili su da brod isplovi bez pojačanja trupa, istaknuo je sud.
Registar Maršalovih Otoka objavio je svoje izvješće o potonuću u travnju 2019., navodeći katastrofalni strukturni kvar trupa broda kao razlog za smrtonosnu katastrofu.
Pročitajte ovdje: Puknuće trupa uzrok potonuća VLOC-a ˝Stellar Daisy˝
Navodi se da je došlo do pukotine trupa kroz koju je u brod krenula propuštati voda, što je brzo dovelo do njegova prepolovljenja. Nekoliko dana kasnije još jedan prenamijenjeni brod za prijevoz rudače izgrađen 1993. koji je pripadao Polarisu morao je preusmjeriti rutu za Cape Town na popravak nakon što je otkrivena pukotina na trupu.
To je potaknulo vlasnika sa sjedištem u Busanu, da pokrene hitnu inspekciju cijele flote, a u godinama koje su uslijedile, svi stari prenamijenjeni brodovi tvrtke bili su rasprodani.
Pročitajte ovdje: Polar Shipping naručio inspekciju flote nakon potonuća VLOC-a ˝Stellar Daisy“
VLOC-ovi su bili prenamijenjeni iz vrlo velikih tankera za prijevoz sirove nafte s jednim trupom zbog rasta tržišta za prijevoz suhog rasutog tereta i IMO-ove uredbe koja je nalagala da se svi tankeri s jednim trupom postupno ukinu do 2010. godine.
Uz jeftinu i zastarjelu tonažu tankera na tržištu, ulagači su “bacili oko” na priliku za prenamjenu brodova u VLOC-ove i njihovo korištenje na temelju dugoročnih ugovora o utovaru, često u trajanju od 10 godina.
Predsjednika Uprave Polaris Shippinga drugostupanjski je sud 2021. godine osudio na šest mjeseci zatvora zbog kršenja Zakona o sigurnosti brodova te sada čeka pravomoćnu presudu Vrhovnog suda.
U 2022. godini sedam je osoba, uključujući izvršnog direktora kompanije, optuženo za ubojstvo iz nehaja, a suđenja su još u tijeku.
“Potonuće broda MV Stellar Daisy i dalje je duboka tragedija za pogođene obitelji i širu javnost”, rekao je za Splash Kim Kwang-su, član obitelji jednog od nestalih članova posade.