O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

“Šabac”: Jedna od velikih tragedija hrvatskog pomorstva

Prije 61 godinu dogodila se jedna od najvećih tragedija hrvatskog pomorstva, kad se parobrod »Šabac« Kvarnerske plovidbe iz Rijeke u La Mancheu sudario s gotovo trostruko većim britanskim motornim brodom »Dorrington Court«, pri čemu je poginulo 28 od ukupno 33 člana posade s broda »Šabac«, piše Novi list.

Brodovi su se sudarili u magli, a »Šabac« je, nakon sudara, potonuo za nešto više od pet minuta. Bila je to u to vrijeme najveća tragedija domaće trgovačke mornarice još od 1930. godine, kad je u ciklonu na Atlantiku potonuo brod »Daksa«, odnijevši 38 života.

Hladno more

Do havarije je došlo 7. siječnja 1962. godine kasno navečer, nešto prije 23 sata, kad je veći dio posade bio u svojim kabinama. Velikom broju poginulih kumovali su hladno more u La Mancheu u ovo doba godine, kao i činjenica da se potraga za preživjelima odvijala u noćnim satima i po magli, što je, prema tadašnjem pisanju britanskih novina, otežavalo potragu i značajno umanjilo šanse za preživljavanje onima koji su eventualno uspjeli napustiti brod i skočiti u more.

Krajem prosinca 1961. brod »Šabac« je isplovio iz luke Ploče za Rotterdam s 4.100 tona boksita. U nedjelju 7. siječnja 1962. uplovio je u La Manche oko podneva, a u 22:51, u uvjetima smanjene vidljivosti došlo je do sudara s brodom »Dorrington Court«. »Šabac« je u sudaru teško oštećen, na lijevom boku broda nastala je velika rupa, te je zbog prodora mora u trup potonuo u manje od deset minuta. Većina posade u tom trenutku je spavala, a s obzirom na brzinu potonuća najvjerojatnije nije bilo vremena za spuštanje čamaca za spašavanje. Od onih koji su uspjeli napustiti brod skakanjem u hladno more, spašena su samo petorica.

Brod »Dorington Court« i još tri broda koja su se našla u blizini spustili su čamce u more i tražili brodolomce, ali većina ih je već bila preminula zbog hladnoće mora. Brod »Hampton Ferry« uz pomoć putnika izvukao je iz mora kapetana, prvog časnika, jednog člana posade te još četiri mrtva tijela. »Dorington Court« uspio je pronaći 3 preživjela mornara od kojih je kasnije jedan preminuo. Posada broda »Soutern Africa« tragala je za preživjelima još dvanaest sati, no uspjeli su pronaći samo tijela petorice poginulih pomoraca, a posada broda »Walmer« pronašla je još sedam tijela.

Nekoliko dana kasnije, 14. siječnja 1962., u Pulu je sletio avion sa sedamnaest tijela poginulih pomoraca. Nekoliko dana kasnije, 19. siječnja, pronađeno je tijelo Stanka Smokvine kojeg je pronašao nizozemski ratni brod, a u domovinu ga je donio brod »Bratstvo«. Pokopan je u Kostreni 12. prosinca 1962. godine. Tijela desetorice pomoraca nikad nisu pronađena.

Burna prošlost

Parobrod »Šabac« izgrađen je 1922. godine u brodogradilištu Stettiner – Oderwerke za njemačku kompaniju »Leonhardt & Blumberg« i porinut kao »Marie Leonhardt«. Brod je bio dugačak 105,1 metar, širok 14,2 metra, maksimalne nosivosti 4.884 tone.

U Drugom svjetskom ratu bio je potopljen u zračnom napadu saveznika na Hamburg 18. lipnja 1944. godine. Nakon rata je izvađen iz mora i popravljen te je kao ratna reparacija dodijeljen Norveškoj gdje plovio pod imenom »Skottnes«. Već 1947. godine Norvežani ga prodaju Jugoslaviji, gdje je prvo dobio ime »Sušak«, a kasnije je preimenovan u »Šabac«, piše Novi list.


Marinko Glavan

Prije 61 godinu dogodila se jedna od najvećih tragedija hrvatskog pomorstva, kad se parobrod »Šabac« Kvarnerske plovidbe iz Rijeke u La Mancheu sudario s gotovo trostruko većim britanskim motornim brodom »Dorrington Court«, pri čemu je poginulo 28 od ukupno 33 člana posade s broda »Šabac«, piše Novi list.

Brodovi su se sudarili u magli, a »Šabac« je, nakon sudara, potonuo za nešto više od pet minuta. Bila je to u to vrijeme najveća tragedija domaće trgovačke mornarice još od 1930. godine, kad je u ciklonu na Atlantiku potonuo brod »Daksa«, odnijevši 38 života.

Hladno more

Do havarije je došlo 7. siječnja 1962. godine kasno navečer, nešto prije 23 sata, kad je veći dio posade bio u svojim kabinama. Velikom broju poginulih kumovali su hladno more u La Mancheu u ovo doba godine, kao i činjenica da se potraga za preživjelima odvijala u noćnim satima i po magli, što je, prema tadašnjem pisanju britanskih novina, otežavalo potragu i značajno umanjilo šanse za preživljavanje onima koji su eventualno uspjeli napustiti brod i skočiti u more.

Krajem prosinca 1961. brod »Šabac« je isplovio iz luke Ploče za Rotterdam s 4.100 tona boksita. U nedjelju 7. siječnja 1962. uplovio je u La Manche oko podneva, a u 22:51, u uvjetima smanjene vidljivosti došlo je do sudara s brodom »Dorrington Court«. »Šabac« je u sudaru teško oštećen, na lijevom boku broda nastala je velika rupa, te je zbog prodora mora u trup potonuo u manje od deset minuta. Većina posade u tom trenutku je spavala, a s obzirom na brzinu potonuća najvjerojatnije nije bilo vremena za spuštanje čamaca za spašavanje. Od onih koji su uspjeli napustiti brod skakanjem u hladno more, spašena su samo petorica.

Brod »Dorington Court« i još tri broda koja su se našla u blizini spustili su čamce u more i tražili brodolomce, ali većina ih je već bila preminula zbog hladnoće mora. Brod »Hampton Ferry« uz pomoć putnika izvukao je iz mora kapetana, prvog časnika, jednog člana posade te još četiri mrtva tijela. »Dorington Court« uspio je pronaći 3 preživjela mornara od kojih je kasnije jedan preminuo. Posada broda »Soutern Africa« tragala je za preživjelima još dvanaest sati, no uspjeli su pronaći samo tijela petorice poginulih pomoraca, a posada broda »Walmer« pronašla je još sedam tijela.

Nekoliko dana kasnije, 14. siječnja 1962., u Pulu je sletio avion sa sedamnaest tijela poginulih pomoraca. Nekoliko dana kasnije, 19. siječnja, pronađeno je tijelo Stanka Smokvine kojeg je pronašao nizozemski ratni brod, a u domovinu ga je donio brod »Bratstvo«. Pokopan je u Kostreni 12. prosinca 1962. godine. Tijela desetorice pomoraca nikad nisu pronađena.

Burna prošlost

Parobrod »Šabac« izgrađen je 1922. godine u brodogradilištu Stettiner – Oderwerke za njemačku kompaniju »Leonhardt & Blumberg« i porinut kao »Marie Leonhardt«. Brod je bio dugačak 105,1 metar, širok 14,2 metra, maksimalne nosivosti 4.884 tone.

U Drugom svjetskom ratu bio je potopljen u zračnom napadu saveznika na Hamburg 18. lipnja 1944. godine. Nakon rata je izvađen iz mora i popravljen te je kao ratna reparacija dodijeljen Norveškoj gdje plovio pod imenom »Skottnes«. Već 1947. godine Norvežani ga prodaju Jugoslaviji, gdje je prvo dobio ime »Sušak«, a kasnije je preimenovan u »Šabac«, piše Novi list.


Marinko Glavan

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here