O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

“KILDONAN CASTLE”: U Gružu iskrcao jugoslavenske povratnike i ratne zarobljenike iz Sibira

Parobrod Kildonan Castle izgrađen je 1899. godine pod brojem 408 u brodogradilištu Fairfield Shipbuilding & Engineering Company Ltd. u Glasgowu. Izgrađen je kao linijski putničko teretni brod za liniju iz Southamptona iz Engleske za Cape Town u Južnoj Africi.

Imao je 9.652 bruto registarskih tona, bio je dug 156, širok 18 metara. Parni stroj proizveden u istom brodogradilištu ga je pokretao preko dvije propele brzinom od 17 čvorova. Na prvom putovanju ukrcao je tri tisuće vojnika za Cape Town za borbu u Burskom ratu, a u prosincu 1900. godine koristio se kao brod-zatvor za ratne zarobljenike u Simonstownu, piše Dubrovački dnevnik.

Foto: Dubrovački dnevnik

BIO JE BROD-BOLNICA, A ONDA I NAORUŽANI TRGOVAČKI BROD

Sljedeće 1901. godine vraća se u brodogradilište Fairfield u Glasgowu kako bi se preuredio za svoje prvo komercijalno putovanje iz Engleske za Južnu Afriku gdje je na toj liniji plovilo ukupno devet parobroda. Posljednjeg dana listopada 1914. godine, poduzeo je izvanredno putovanje za Lisabon gdje je ukrcao deset tisuća pušaka i streljivo za Cape Town za južnoafričke trupe koje su se borile protiv secesionista u Johannesburgu. Dobiva ratne oznake H.M. TRANSPORT 44/ PENNANT MI 74.

Početkom listopada 1915. preuređen je u bolnički brod sa 603 kreveta, ali je već sljedećeg ožujka pretvoren u naoružani trgovački brod te se 21. kolovoza 1916. pridružio Desetoj eskadri krstarica u bazi u Glasgowu. Sredinom siječnja 1917. ukrcao je britansku vojnu misiju na čelu s Lordom Milnerom i s 51 predstavnikom Engleske, Francuske i Italije prevezao ih je u Murmansk i Petrograd gdje misija nije uspjela spriječiti Ruse u pregovorima s Nijemcima za prekid neprijateljstava. Sporazum iz Brest-Litovsku, po kojem je Rusija potpisala poseban mirovni ugovor s Centralnim silama, potpisan je drugog ožujka 1917. godine, na dan kada se brod vratio u Scapa Flow (poznato zakloniše engleskih brodova u oba svjetska rata na otocima Orkney Islands – Škotska). Nakon toga plovio je u konvojima u sjevernom Atlantiku.

Foto: Dubrovački dnevnik

POSJET DUBROVNIKU

U prosincu 1918. dobio je zadatak repatrijacije trupa, te prijevoz trupa u Archangelsk koje su trebale spriječiti unutarnje borbe. Zatim je učinio jedno putovanje za Šangaj prije ticanja Vladivostoka gdje je u ožujku 1920. godine ukrcao 1.800 jugoslavenskih povratnika i ratnih zarobljenika iz Sibira te ih je iskrcao u luci Gruž 15. kolovoza iste godine. Tijekom burnih 20-ih godina Kildonan Castle je bio jedan od 38 brodova flote brodarske kompanije Union Castle. Krajem 1920. godine, ponovo je preuređen za svoje redovne putničko teretne linije. Godine 1931. je izrezan u rezalištu brodova Stavanger u Norveškoj, navodi Dubrovački dnevnik.

Novinar Dubrovačkog dnevnika je napisao još nekoliko slučajeva repatrijacije preko luke Gruž. Zanimljiv je dolazak hrvatsko-mađarskog parobroda Szeged koji je u plovidbi iz Odese preko Istanbula u prosincu 1920. koji je neočekivano doplovio u Gruž prekrcan s 2.530 od Crvene Armije poraženih pripadnika ostataka nekada moćne Wrangelove Bjelogardejske armije. U nehigijenskim i primitivnim uvjetima ova je masa izmučenog svijeta neko vrijeme zarobljena i izolirana u žici boravila u gruškoj luci. Dio njih je otišao dalje u neizvjesnost u druge krajeve zemlje, a jedan dio je nekako uspio ostati u Gradu (Ruski dom pored Revelina) i okolici te tu osnovati svoje obitelji. Iako ovaj dolazak ne predstavlja klasični primjer repatrijacije, zanimljivo je spomenuti ga zbog nesretne sudbine njegovih sudionika.

Nakon završetka Drugog svjetskog rata tj. dana 18. veljače 1948. godine je u grušku luku uplovio naš prvi parobrod Partizanka (bivši Shawnee i bivši City of Lisabon) sa 700 povratnika iz Australije.

U doba Covida-19 krize naši pomorci su bili zatočeni na raznim sidrištima diljem svijeta jer su kruzing putovanja stala. Brodarska kompanija Carnival Cruise Line organizirala je povratak naših pomoraca, kao i pomoraca ostalih susjednih zemalja i zemalja Europske Unije koji su se iskrcali u luci Gruž, a s autobusima i avionima su proslijeđeni svojim domovima. Prvi je uplovio 20. svibnja 2020. godine Carnival Magic, s oko 800 pomoraca povratnika, a iza njega 20. svibnja Carnival Breeze s 1.100 pomoraca. Sve službe i svi sudionici prihvata pomoraca i njihov transfer prema njihovim domovima je profesionalno odrađen pazeći na sve sigurnosne mjere protiv širenja virusa Covid-19.

Parobrod Kildonan Castle izgrađen je 1899. godine pod brojem 408 u brodogradilištu Fairfield Shipbuilding & Engineering Company Ltd. u Glasgowu. Izgrađen je kao linijski putničko teretni brod za liniju iz Southamptona iz Engleske za Cape Town u Južnoj Africi.

Imao je 9.652 bruto registarskih tona, bio je dug 156, širok 18 metara. Parni stroj proizveden u istom brodogradilištu ga je pokretao preko dvije propele brzinom od 17 čvorova. Na prvom putovanju ukrcao je tri tisuće vojnika za Cape Town za borbu u Burskom ratu, a u prosincu 1900. godine koristio se kao brod-zatvor za ratne zarobljenike u Simonstownu, piše Dubrovački dnevnik.

Foto: Dubrovački dnevnik

BIO JE BROD-BOLNICA, A ONDA I NAORUŽANI TRGOVAČKI BROD

Sljedeće 1901. godine vraća se u brodogradilište Fairfield u Glasgowu kako bi se preuredio za svoje prvo komercijalno putovanje iz Engleske za Južnu Afriku gdje je na toj liniji plovilo ukupno devet parobroda. Posljednjeg dana listopada 1914. godine, poduzeo je izvanredno putovanje za Lisabon gdje je ukrcao deset tisuća pušaka i streljivo za Cape Town za južnoafričke trupe koje su se borile protiv secesionista u Johannesburgu. Dobiva ratne oznake H.M. TRANSPORT 44/ PENNANT MI 74.

Početkom listopada 1915. preuređen je u bolnički brod sa 603 kreveta, ali je već sljedećeg ožujka pretvoren u naoružani trgovački brod te se 21. kolovoza 1916. pridružio Desetoj eskadri krstarica u bazi u Glasgowu. Sredinom siječnja 1917. ukrcao je britansku vojnu misiju na čelu s Lordom Milnerom i s 51 predstavnikom Engleske, Francuske i Italije prevezao ih je u Murmansk i Petrograd gdje misija nije uspjela spriječiti Ruse u pregovorima s Nijemcima za prekid neprijateljstava. Sporazum iz Brest-Litovsku, po kojem je Rusija potpisala poseban mirovni ugovor s Centralnim silama, potpisan je drugog ožujka 1917. godine, na dan kada se brod vratio u Scapa Flow (poznato zakloniše engleskih brodova u oba svjetska rata na otocima Orkney Islands – Škotska). Nakon toga plovio je u konvojima u sjevernom Atlantiku.

Foto: Dubrovački dnevnik

POSJET DUBROVNIKU

U prosincu 1918. dobio je zadatak repatrijacije trupa, te prijevoz trupa u Archangelsk koje su trebale spriječiti unutarnje borbe. Zatim je učinio jedno putovanje za Šangaj prije ticanja Vladivostoka gdje je u ožujku 1920. godine ukrcao 1.800 jugoslavenskih povratnika i ratnih zarobljenika iz Sibira te ih je iskrcao u luci Gruž 15. kolovoza iste godine. Tijekom burnih 20-ih godina Kildonan Castle je bio jedan od 38 brodova flote brodarske kompanije Union Castle. Krajem 1920. godine, ponovo je preuređen za svoje redovne putničko teretne linije. Godine 1931. je izrezan u rezalištu brodova Stavanger u Norveškoj, navodi Dubrovački dnevnik.

Novinar Dubrovačkog dnevnika je napisao još nekoliko slučajeva repatrijacije preko luke Gruž. Zanimljiv je dolazak hrvatsko-mađarskog parobroda Szeged koji je u plovidbi iz Odese preko Istanbula u prosincu 1920. koji je neočekivano doplovio u Gruž prekrcan s 2.530 od Crvene Armije poraženih pripadnika ostataka nekada moćne Wrangelove Bjelogardejske armije. U nehigijenskim i primitivnim uvjetima ova je masa izmučenog svijeta neko vrijeme zarobljena i izolirana u žici boravila u gruškoj luci. Dio njih je otišao dalje u neizvjesnost u druge krajeve zemlje, a jedan dio je nekako uspio ostati u Gradu (Ruski dom pored Revelina) i okolici te tu osnovati svoje obitelji. Iako ovaj dolazak ne predstavlja klasični primjer repatrijacije, zanimljivo je spomenuti ga zbog nesretne sudbine njegovih sudionika.

Nakon završetka Drugog svjetskog rata tj. dana 18. veljače 1948. godine je u grušku luku uplovio naš prvi parobrod Partizanka (bivši Shawnee i bivši City of Lisabon) sa 700 povratnika iz Australije.

U doba Covida-19 krize naši pomorci su bili zatočeni na raznim sidrištima diljem svijeta jer su kruzing putovanja stala. Brodarska kompanija Carnival Cruise Line organizirala je povratak naših pomoraca, kao i pomoraca ostalih susjednih zemalja i zemalja Europske Unije koji su se iskrcali u luci Gruž, a s autobusima i avionima su proslijeđeni svojim domovima. Prvi je uplovio 20. svibnja 2020. godine Carnival Magic, s oko 800 pomoraca povratnika, a iza njega 20. svibnja Carnival Breeze s 1.100 pomoraca. Sve službe i svi sudionici prihvata pomoraca i njihov transfer prema njihovim domovima je profesionalno odrađen pazeći na sve sigurnosne mjere protiv širenja virusa Covid-19.