Sutra će se u “3. maju” dogoditi novo porinuće. S riječkih navoza u more trebao bi skliznuti 225 metara dugačak samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta koji riječko brodogradilište gradi za kanadsku Algomu, piše Novi list.
Riječ je o specifičnoj novogradnji, što se vidi i iz njezinih gabarita jer, naime, ovaj brod širok je “tek” 23,77 metara i strukturalno je građen i namijenjen za plovidbu mirnijim vodama, odnosno za sjevernoamerička Velika jezera.
Državna jamstva
Ovo je drugi brod koji trećemajci, nakon raspada Uljanik grupe, rade za ovog kanadskog brodara. Prvi je, podsjetimo, bio Algoma Intrepid, koji je zatečen u fazi opremanja.
Nakon što je Vlada odlučila stati iza nastavka proizvodnje u “3. maju” u ljeto 2019. godine, bio je to prvi brod čija gradnja je, uz pomoć kredita pokrivenih stopostotnim državnim jamstvima, završila i isporučen je kupcu.
Pozvani građani Direktor “3. maja” Edi Kučan poziva građane da se pridruže trećemajcima na svečanosti porinuća koja će početi točno u podne, dok će zapadni ulaz u brodogradilište, iz pravca stadiona na Kantridi, biti otvoren od 11 sati |
Uslijedio je potom tanker Santiago, a potom i brod za prijevoz automobila Neptun Barcelona koji se pokazao kao financijski najisplativiji posao u cijelom ovom programu u kojem zadnje četiri i pol godine posluje “3. maj”.
Da se u “3. maju” još uvijek mogu graditi impozantni brodovi, koji na svojim inauguracijskim putovanjima i svečanosti krštenja plijene pozornost svjetske pomorske i ine javnosti, dokazao je i projekt luksuznog polarnog kruzera, Scenic Eclipse II.
Treći maj u ovom je poslu bio angažiran kao podizvođač na gradnji trupa, dok je cijeli posao vodila i menadžerirala tvrtka MKM Yachts, koju je Scenic grupa osnovala u Hrvatskoj.
MKM Yachts ima višegodišnji ugovor o poslovnoj suradnji s “3. majem”, a dio brodogradilišta ova tvrtka uzela je u potkoncesiju.
Iza ove suradnje stala je i hrvatska Vlada koja je, u skladu s EU smjernicama, izdala državna jamstva za kredit kojim je sufinancirana izgradnja ovog više od 160 milijuna eura vrijednog polarnog kruzera.
Rezultat je bio da je ovaj brod izgrađen u planiranim financijskim gabaritima i unutar zadanih rokova. Iz MKM Yachtsa najavili su da planiraju novi projekt, gradnju još jednog, podjednako luksuznog, ali još većeg kruzera klase Icon.
Od toga se nije odustalo, pripreme su, koliko čujemo, u tijeku, no sigurno je da se prethodno treba konkretnije odrediti oko budućnosti trećemajskih navoza.
»Clean start«
Stari “3. maj”, opterećen negativnim kapitalom koji se penje na više od 100 milijuna eura, ne može opstati na tržištu, ali se zato pronašlo izlaz da se brodovi u Rijeci nastave graditi kroz tvrtku kćer “3. maj Rijeka 1905” koja ne nosi nikakav financijski teret.
Temelji su udareni, kroz unos imovine odnosno dokapitalizaciju te tvrtke, sada joj treba udahnuti život, a to prije svega znači osigurati još novih i kvalitetnih poslova kojima neće stvarati gubitak, navodi Novi list.
U vrlo dogledno vrijeme morat će se raščistiti na koji se način misli pristupiti tom zahtjevom poslu trećemajskog »clean starta«, kroz strateško partnerstvo sa zainteresiranim stranama ili kroz prodaju stopostotnog udjela u “3. maju 1905” novom vlasniku.
Interes za ulazak u vlasničku strukturu trećemajske tvrtke kćeri, koja u ovom trenutku nije opterećena nikakvim dubiozama i na koju bi se trebala prenijeti koncesija, iskazalo je nekoliko subjekata, sad ostaje za vidjeti hoće li se ti načelni iskazi interesa uspjeti i konkretizirati tako da jamče dugoročnu opstojnost brodogradnje u Rijeci.
Nakon sutrašnjeg porinuća, trećemajci praktički nemaju ni sekunde vremena za opuštanje.
Utrka s vremenom se nastavlja jer ovu novogradnju 527 valja završiti do sredine lipnja. To je ugovorni rok koji je sada na snazi, a unutar kojeg brodogradilištu ne prijete penali za kašnjenje u isporuci broda.
Stiže i Onega Gulf
Prema dostupnim informacijama, sutra se pred “3. majem” očekuje dolazak tankera Onega Gulf koji će biti dotegljen iz splitskog brodogradilišta.
Riječ je o novogradnji u vlasništvu kompanije Viterlef Management s Britanskih Djevičanskih otoka i brodu koji se vodi u izgradnji već 18 godina.
Izgrađen i porinut u jednom ruskom brodogradilištu još daleke 2006. godine, vlasnici ovog tankera pokušavaju ga od 2016. godine završiti u Hrvatskoj, najprije u trogirskom škveru, a potom i u Brodosplitu.
Služba prodaje u “3. maju” ugovorila je taj posao još krajem 2022. godine, nakon što su iz Viterlefa bili raskinuli ugovor sa splitskim brodogradilištem.
Očekivanja i najave prema kojima je brod još početkom prošle godine trebao biti dotegljen u “3. maj” na završno opremanje, izjalovili su nerazriješeni odnosi između Viterlefa i vlasnika Brodosplita Tomislava Debeljaka, koji je bio zatražio i arest broda, ali ga je sud u tome odbio.