Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) otkrila je da je zaprimila više zabrinjavajućih izvješća o ilegalnoj praksi jednog saudijskog brodovlasnika u offshore sektoru. Kompanija navodno svojim pomorcima duguje i po pet mjesečnih plaća, a pomorci su se požalili da žive u nehumanim uvjetima.
Prema ITF-u, Hadi H Al Hamman Establishment, OSV kompanija sa sjedištem u Saudijskoj Arabiji i 35 OSV-ova u floti, svojim pomorcima nije isplatila plaće već pet mjeseci. Pomorci su, naime, uz to izvijestili ITF da su redovito ostajali bez hrane, vode i goriva.
“Do sada nisam primio plaću [pet mjeseci] i želio bih vas obavijestiti da konstantno imamo nestašicu hrane i goriva. Patimo cijelo vrijeme. Trebamo vašu pomoć”, stoji u poruci koju je ITF zaprimio od jednog pomorca, prenosi Splash247.
ITF je naveo da bi u sličnoj situaciji mogle biti posade više od deset plovila u floti ove kompanije, koja kao jednog od klijenata navodi i Saudi Aramco. Zanimljivo je da je kompanija do 2018. godine redovito nabavljala nove brodove.
U strahu da problem ne eskalira na svih 35 brodova tvrtke, ITF je dodao Hadi H Al Hammam Establishment na popis Seafarers’ Breach of Rights Index – novi indeks koji bilježi sve kompanije koje uskraćuju i zlorabe osnovna ljudska i sindikalna prava pomoraca.
“S obzirom da je toliko plovila iste kompanije u problemu, vjerojatno je da vlasnici imaju financijskih poteškoća”, navodi Steve Trowsdale, koordinator inspektorata ITF-a. “Ali, nije prihvatljivo da upravitelji koriste plaće pomoraca za korekcije proračuna. Igraju se ljudskim životima, ne samo pomoraca, nego i njihovih obitelji.”
Trowsdale je istaknuo da prema međunarodnom pravu – Konvenciji o radu pomoraca (MLC 2006) – pomorci moraju primiti plaću najmanje jednom mjesečno. Posade kojima se duguju dvije ili više mjesečnih plaća, ili koje nemaju dovoljno hrane, vode i goriva, smatraju se napuštenima, na što bi trebali reagirati osiguravatelji i država zastave broda. U tom trenutku posada, često uz pomoć ITF-a, može zahtijevati od osiguravatelja da ispuni obveze vlasnika, navodi The Maritime Executive.
“Ako nemate za platiti posadu, već ste bankrotirali – i financijski i moralno”, rekao je Trowsdale.
Većina flote Hadi H Al Hammama plovi pod zastavom Bahreina – države koja nije ratificirala MLC. ITF navodi da su inspektori obavijestili pomorske vlasti Bahreina o svakom slučaju napuštanja, ali nisu poduzete nikakve radnje.
“Bahrein je odgovoran za brodove u svom registru, uključujući za plaće, uvjete rada i dobrobit posade. Mogu pozvati ovu kompaniju na odgovornost, ali nisu učinili ništa kako bi pomogli”, istaknuo je Mohamed Arrachedi, ITF-ov koordinator mreže zastava pogodnosti za Iran i ostatak arapskog svijeta.
ITF navodi i da je također kontaktirao Gard, pružatelja osiguranja. U slučaju napuštanja, osiguravatelj bi trebao pomorcima isplatiti do četiri mjeseca neisplaćenih plaća i pokriti troškove repatrijacije.