O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Jadrolinija kupila polovne grčke brodove unatoč upozorenju da ne mogu ploviti Jadranom

Ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje Nacionalu je potvrdio da su Upravu Jadrolinije na vrijeme upozorili da brodovi kupljeni u Grčkoj ne udovoljavaju elementarnim kriterijima za plovidbu u hrvatskom dijelu Jadrana

Nacional je zaprimio službeni odgovor Hrvatskog registra brodova, nadležne javne ustanove koja obavlja poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, iz kojega je vidljivo da je HRB na vrijeme, dakle prije kupovine trajekta Glykofilousa IV od grčkog brodovlasnika, obavijestio Upravu Jadrolinije da taj brod ne udovoljava elementarnim kriterijima za plovidbu Jadranom, čak ni najzaštićenijim morskim područjem „klase D“ – od Splita do Supetra na otoku Braču.

Time je potvrđeno sve na što je Nacional u nekoliko navrata od ljeta prošle godine upozoravao – Uprava Jadrolinije „obnavlja“ svoju flotu kupovinom starih, isluženih i skupo plaćenih trajekata grčkih brodovlasnika, od kojih su neki prema Direktivi EU-a nepodobni za plovidbu nacionalnim vodama RH.

Nacional je zamolio ravnatelja Hrvatskog registra brodova Damira Roju da, s obzirom na obvezu zakonskog transparentnog poslovanja, ta javna ustanova odgovori na pitanja u vezi s kupovinom trajekta Glykofilousa IV, koji se u Jadrolinijinoj floti sada zove Sv. Duje. Iz Hrvatskog registra brodova jasno su odgovorili:

„HRB je uvidom u brodske dokumente izdane od pomorske uprave Grčke, što je kasnije potvrđeno kroz odgovarajući prigodni pregled, utvrdio da je brod certificiran za ‘lučko područje’, pri čemu ne udovoljava europskoj Direktivi i pripadajućoj Delegiranoj uredbi Komisije (EZ), a o čemu je Jadrolinija dovoljno unaprijed i prije nabave broda bila odgovarajuće obaviještena. Također, nakon provedene detaljne analize Hrvatskog registra brodova, JADROLINIJA je odgovarajuće obaviještena o činjenici kako je u svrhu usklađivanja stanja na brodu s navedenim EU normama za plovidbu u RH kao brodu ‘klase D’ (klasa brodova koja udovoljava zahtjevima za linijsku plovidbu na relaciji Split – Supetar), potrebno izvršiti značajne preinake prije izdavanja bilo kakvih plovnih isprava“, kaže se u dopisu HRB-a kojim se otkrivaju i potvrđuju nove, javnosti dosad nepoznate pojedinosti.

„Sva tri broda, trajekt Sv. Duje, brodovi Vela Luka i Unije, imaju velikih nedostataka i određenih problema, koji se već četiri mjeseca pokušavaju ukloniti u brodogradilištima u Kraljevici, Kostreni i Malom Lošinju. Jadrolinijine brodove, posebno Sv. Duju i Vela Luku, čekaju ozbiljne nadogradnje i preinake, koje će zahtijevati i značajna financijska sredstva. S obzirom na složenost zahvata, nitko ne zna kad bi oni mogli početi ploviti. Sv. Duje i Vela Luka sigurno neće na najfrekventnijim linijama Split – Supetar i Split – Vela Luka – Ubli na Lastovu zaploviti na ljeto ove godine“, rekao je Nacionalu dugogodišnji brodograđevni stručnjak i savjetnik, ugledni hrvatski pomorski ekspert.

„Nadam se da ćemo jednom dobiti odgovor na pitanje što je toliko začudnoga bilo u trajektu Glykofilousa IV, koji je plovio na kratkoj 1,5 nautičkih milja dugoj liniji unutar luke grčkog Perama, i zašto je Uprava Jadrolinije baš njega kupila za 7,7 milijuna eura, skupo ga platila, pa će u dogradnju i preinake Sv. Duje uložiti oko 5,5 milijuna eura“, naglasio je Nacionalov sugovornik.

„Bit će to neopravdano vrlo skup brod. Time je Uprava Jadrolinije ozbiljno prekršila norme europske Direktive o obvezujućoj sigurnosti plovila za putničke brodove u nacionalnoj plovidbi. Osim novca za preplaćenu kupovinu, Uprava Jadrolinije odlučila je za prilagodbu plovidbi Jadranom tih triju brodova potrošiti još dodatnih najmanje 12 milijuna eura, skoro iznos ravan cijeni izgradnje novog trajekta“, upozorava naš brodograđevni stručnjak i savjetnik.

S druge strane, „koncem prošle godine nije započela u više navrata najavljivana gradnja triju putničkih brodova na električni pogon, s korištenjem električne energije pohranjene u baterijama, procijenjene vrijednosti nabave 45 milijuna eura. Iako je natječaj završen i odlukom Uprave Jadrolinije, pod čudnim okolnostima odabrano je brodogradilište ‘Dalmont’ iz Kraljevice kao graditelj brodova, potpisa konačnog ugovora s brodogradilištem i početka gradnje triju brodova na električni pogon, financiranih europskim novcem iz Fonda Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. godine – još uvijek nema. U Rijeci se sve glasnije govori da s tim poslom i natječajem nešto nije u redu pa se sve češće čuje da je zbog mogućih zloupotreba za ovaj slučaj zainteresiran i Ured europskog javnog tužitelja“, naglasio je drugi Nacionalov sugovornik, stručnjak za korištenje zelenih tehnologija i sredstava iz fondova EU-a u pomorstvu i brodarstvu.

Dakle, zadnjeg dana listopada 2023. godine hrvatska javnost je priopćenjem obaviještena da su „Jadrolinijine prinove kupljene u Grčkoj stigle na Kvarner – u brodogradilište u Kraljevici je doplovio Sv. Duje, a u remontno brodogradilište u Malom Lošinju uplovio je brod Unije.

Brod Sv. Duje je 107 metara dugi grčki trajekt Glykofousa IV, prihvata 780 putnika i 130 vozila, star sedam godina, ali je namijenjen za plovidbu lukama i zaštićenim morskim područjima. Hrvatski registar brodova tvrdi da ne udovoljava zahtjevima za plovidbu nacionalnim vodama Republike Hrvatske, čak ni za liniju Split – Supetar za koju je, navodno, namjenski kupljen.

U dopisu Hrvatskog registra brodova se ističe: „Europska Direktiva iz 2009. godine dopunjena Delegiranom uredbom Komisije EU-a iz 2020. godine, propisuje obvezujuća sigurnosna pravila i norme zemlje članice EU-a. Predmetna Direktiva i Delegirana uredba ne odnose se na brodove koji plove u tzv. lučkom području, u kojem je m/b Sveti Duje plovio dok je bio pod grčkom zastavom. Linijski promet u RH ne predviđa putovanje u ‘lučkom području’ te stoga svi brodovi u linijskom prometu moraju potpuno udovoljiti odredbama Direktive i Delegirane uredbe te sigurnosnim pravilima i normama kao putnički brodovi ‘klase D’, odnosno, ‘klase C’ (brodovi na linijama za vanjske otoke).“

Iz dopisa HRB-a jasno se vidi da brod Sv. Duje nije certificiran, izgrađen ni projektiran za nacionalnu plovidbu bilo koje članice EU-a. Ali i da ne postoje nikakvi „posebni pravni propisi i zahtjevi Hrvatskog registra brodova“, kojima se brod Sv. Duje, a ni drugi brodovi na „doradi i prilagodbi“ u brodogradilištu Kraljevica i drugim kvarnerskim brodogradilištima, moraju prilagoditi.


Cijeli članak pročitajte >>OVDJE<<.

Ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje Nacionalu je potvrdio da su Upravu Jadrolinije na vrijeme upozorili da brodovi kupljeni u Grčkoj ne udovoljavaju elementarnim kriterijima za plovidbu u hrvatskom dijelu Jadrana

Nacional je zaprimio službeni odgovor Hrvatskog registra brodova, nadležne javne ustanove koja obavlja poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, iz kojega je vidljivo da je HRB na vrijeme, dakle prije kupovine trajekta Glykofilousa IV od grčkog brodovlasnika, obavijestio Upravu Jadrolinije da taj brod ne udovoljava elementarnim kriterijima za plovidbu Jadranom, čak ni najzaštićenijim morskim područjem „klase D“ – od Splita do Supetra na otoku Braču.

Time je potvrđeno sve na što je Nacional u nekoliko navrata od ljeta prošle godine upozoravao – Uprava Jadrolinije „obnavlja“ svoju flotu kupovinom starih, isluženih i skupo plaćenih trajekata grčkih brodovlasnika, od kojih su neki prema Direktivi EU-a nepodobni za plovidbu nacionalnim vodama RH.

Nacional je zamolio ravnatelja Hrvatskog registra brodova Damira Roju da, s obzirom na obvezu zakonskog transparentnog poslovanja, ta javna ustanova odgovori na pitanja u vezi s kupovinom trajekta Glykofilousa IV, koji se u Jadrolinijinoj floti sada zove Sv. Duje. Iz Hrvatskog registra brodova jasno su odgovorili:

„HRB je uvidom u brodske dokumente izdane od pomorske uprave Grčke, što je kasnije potvrđeno kroz odgovarajući prigodni pregled, utvrdio da je brod certificiran za ‘lučko područje’, pri čemu ne udovoljava europskoj Direktivi i pripadajućoj Delegiranoj uredbi Komisije (EZ), a o čemu je Jadrolinija dovoljno unaprijed i prije nabave broda bila odgovarajuće obaviještena. Također, nakon provedene detaljne analize Hrvatskog registra brodova, JADROLINIJA je odgovarajuće obaviještena o činjenici kako je u svrhu usklađivanja stanja na brodu s navedenim EU normama za plovidbu u RH kao brodu ‘klase D’ (klasa brodova koja udovoljava zahtjevima za linijsku plovidbu na relaciji Split – Supetar), potrebno izvršiti značajne preinake prije izdavanja bilo kakvih plovnih isprava“, kaže se u dopisu HRB-a kojim se otkrivaju i potvrđuju nove, javnosti dosad nepoznate pojedinosti.

„Sva tri broda, trajekt Sv. Duje, brodovi Vela Luka i Unije, imaju velikih nedostataka i određenih problema, koji se već četiri mjeseca pokušavaju ukloniti u brodogradilištima u Kraljevici, Kostreni i Malom Lošinju. Jadrolinijine brodove, posebno Sv. Duju i Vela Luku, čekaju ozbiljne nadogradnje i preinake, koje će zahtijevati i značajna financijska sredstva. S obzirom na složenost zahvata, nitko ne zna kad bi oni mogli početi ploviti. Sv. Duje i Vela Luka sigurno neće na najfrekventnijim linijama Split – Supetar i Split – Vela Luka – Ubli na Lastovu zaploviti na ljeto ove godine“, rekao je Nacionalu dugogodišnji brodograđevni stručnjak i savjetnik, ugledni hrvatski pomorski ekspert.

„Nadam se da ćemo jednom dobiti odgovor na pitanje što je toliko začudnoga bilo u trajektu Glykofilousa IV, koji je plovio na kratkoj 1,5 nautičkih milja dugoj liniji unutar luke grčkog Perama, i zašto je Uprava Jadrolinije baš njega kupila za 7,7 milijuna eura, skupo ga platila, pa će u dogradnju i preinake Sv. Duje uložiti oko 5,5 milijuna eura“, naglasio je Nacionalov sugovornik.

„Bit će to neopravdano vrlo skup brod. Time je Uprava Jadrolinije ozbiljno prekršila norme europske Direktive o obvezujućoj sigurnosti plovila za putničke brodove u nacionalnoj plovidbi. Osim novca za preplaćenu kupovinu, Uprava Jadrolinije odlučila je za prilagodbu plovidbi Jadranom tih triju brodova potrošiti još dodatnih najmanje 12 milijuna eura, skoro iznos ravan cijeni izgradnje novog trajekta“, upozorava naš brodograđevni stručnjak i savjetnik.

S druge strane, „koncem prošle godine nije započela u više navrata najavljivana gradnja triju putničkih brodova na električni pogon, s korištenjem električne energije pohranjene u baterijama, procijenjene vrijednosti nabave 45 milijuna eura. Iako je natječaj završen i odlukom Uprave Jadrolinije, pod čudnim okolnostima odabrano je brodogradilište ‘Dalmont’ iz Kraljevice kao graditelj brodova, potpisa konačnog ugovora s brodogradilištem i početka gradnje triju brodova na električni pogon, financiranih europskim novcem iz Fonda Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. godine – još uvijek nema. U Rijeci se sve glasnije govori da s tim poslom i natječajem nešto nije u redu pa se sve češće čuje da je zbog mogućih zloupotreba za ovaj slučaj zainteresiran i Ured europskog javnog tužitelja“, naglasio je drugi Nacionalov sugovornik, stručnjak za korištenje zelenih tehnologija i sredstava iz fondova EU-a u pomorstvu i brodarstvu.

Dakle, zadnjeg dana listopada 2023. godine hrvatska javnost je priopćenjem obaviještena da su „Jadrolinijine prinove kupljene u Grčkoj stigle na Kvarner – u brodogradilište u Kraljevici je doplovio Sv. Duje, a u remontno brodogradilište u Malom Lošinju uplovio je brod Unije.

Brod Sv. Duje je 107 metara dugi grčki trajekt Glykofousa IV, prihvata 780 putnika i 130 vozila, star sedam godina, ali je namijenjen za plovidbu lukama i zaštićenim morskim područjima. Hrvatski registar brodova tvrdi da ne udovoljava zahtjevima za plovidbu nacionalnim vodama Republike Hrvatske, čak ni za liniju Split – Supetar za koju je, navodno, namjenski kupljen.

U dopisu Hrvatskog registra brodova se ističe: „Europska Direktiva iz 2009. godine dopunjena Delegiranom uredbom Komisije EU-a iz 2020. godine, propisuje obvezujuća sigurnosna pravila i norme zemlje članice EU-a. Predmetna Direktiva i Delegirana uredba ne odnose se na brodove koji plove u tzv. lučkom području, u kojem je m/b Sveti Duje plovio dok je bio pod grčkom zastavom. Linijski promet u RH ne predviđa putovanje u ‘lučkom području’ te stoga svi brodovi u linijskom prometu moraju potpuno udovoljiti odredbama Direktive i Delegirane uredbe te sigurnosnim pravilima i normama kao putnički brodovi ‘klase D’, odnosno, ‘klase C’ (brodovi na linijama za vanjske otoke).“

Iz dopisa HRB-a jasno se vidi da brod Sv. Duje nije certificiran, izgrađen ni projektiran za nacionalnu plovidbu bilo koje članice EU-a. Ali i da ne postoje nikakvi „posebni pravni propisi i zahtjevi Hrvatskog registra brodova“, kojima se brod Sv. Duje, a ni drugi brodovi na „doradi i prilagodbi“ u brodogradilištu Kraljevica i drugim kvarnerskim brodogradilištima, moraju prilagoditi.


Cijeli članak pročitajte >>OVDJE<<.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here