Sjajno izgledaju fotografije! Vedri i nasmijani, nova i vrlo simpatična, nesumnjivo vrlo uspješna američka veleposlanica Nathalie Rayes i Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita, na palubi prekrasnog jedrenjaka Golden Horizon, vezanog u brodogradilišnoj luci. Nekidan. Uz još nekoliko snimaka obilaska škverskih pogona, sve u dobrom raspoloženju.
Uskoro je osvanulo i priopćenje Brodograđevne industrije Split. S ambasadoricom je bio i američki vojni izaslanik u Hrvatskoj, a domaćini su goste upoznali s “trenutnim poslovima, projektima i investicijama koje su u tijeku i koje za cilj imaju pozicioniranje Brodosplita na karti najboljih brodogradilišta u Europi”, piše Slobodna Dalmacija.
Kažu, “posebno impresionirana bila je najvećim jedrenjakom s križnim jedrima na svijetu”, koji je gošća obišla u pratnji kap. Sergiya Paschenka, zapovjednika broda.
NADZOR OBALNE STRAŽE
I onda posebno zanimljiva rečenica: “Jedna od mnogih odgovornosti U.S. Coast Guard (Obalna straža) je provođenje ciljanog nadzora nad putničkim brodovima pod stranom zastavom koji su namijenjeni američkom tržištu krstarenja dok su ti brodovi u izgradnji izvan SAD-a”.
Hm, dalo bi se zaključiti da je visoki diplomatski posjet u izravnoj vezi s jedrenjakom! Iz škvera nisu ponudili pojašnjenja, pa ih je Slobodna Dalmacija potražila u američkom veleposlanstvu. Pitali su je li posjet bio uobičajeni diplomatski, da ne kažemo kurtoazan, ili ima veze sa sudbinom jedrenjaka i navodnim nadzorom američke Obalne straže, kako to sugeriraju iz brodogradilišta.
“Posjet Brodosplitu bio je dio službenog nastupnog putovanja veleposlanice u Splitsko-dalmatinsku županiju. Uključivao je obilazak i Golden Horizona te kratku prezentaciju tvrtke, a u cilju što boljeg upoznavanja s djelatnošću tvrtke koja je veliki poslodavac u županiji. Ambasadorica se susrela i sa županom Bobanom, kao i gradonačelnikom Puljkom, posjetila Sveučilište i pomorsku bazu Lora”.
Za navodne odnose brodograditelja i vlasnika jedrenjaka s Obalnom stražom SAD-a, veleposlanstvo “nema komentara” i upućuje na dvije spomenute adrese za dodatna pojašnjenja. Slobodna Dalmacija je upitala ambasadu nema li posjet možda veze s novim škverskim kreditorima, budući da je Debeljak još lanjskog proljeća – kada se Brodosplit u posljednji čas spasio od stečaja – izjavio kako je “neimenovani američki fond prepoznao vrijednost škvera i osigurao kredit kojim će se zatvoriti dug škvera prema VTB banci te osigurati novac za dovršetak dviju novogradnji”. Spominjao se kreditni iznos od 100 milijuna eura.
Odgovor Veleposlanstva glasi:
“Posjet je bio dio cjelokupnog posjeta županiji kako bi se saznalo više o brodograđevnoj industriji i jednom od najvećih poslodavaca u regiji koji je prethodno radio ugovorne poslove za američke ulagače”.
Mediji su tada spominjali iznos od sto milijuna eura. Evo što o svemu kaže Upisnik brodova, detaljno se o tome pisalo lani, kada se u jedrenjakovu izvatku prvi put pojavio novi založni vjerovnik – GLAS Trust Corporation Limited, agencija za restrukturiranje dugova, s londonskom adresom, koja djeluje globalno, pa tako i u Americi. U pitanju su bile tri uvjetne hipoteke ukupno vrijedne upravo 100 milijuna eura (33 + 50 + 17).
PREBRISANE HIPOTEKE
U zabilježbi je stajalo da će one imati pravni učinak samo ako se u roku od godine dana pobrišu prethodne hipoteke VTB banke, zajedno teške 83 milijuna eura (33 + 50).
A noviji izvadak pokazuje da se tako i dogodilo: izvorno ruskih bankara više nema, a njihovo mjesto na popisu hipotekarnih vjerovnika jedrenjaka zauzeo je GLAS. Što bi trebalo značiti da je VTB Bank Europe (europski dio banke) – koji je bio najveći škverski vjerovnik – isplaćen. U prilog tomu govori i činjenica da su bankari u međuvremenu odustali od zahtjeva za sudskom prodajom Golden Horizona na Trgovačkom sudu u Splitu.
Evo što je medijima Debeljak bio rekao o novim ulagačima, koje naziva američkima:
“S njima razgovaramo i o drugim ulaganjima, u vjetroparkove, cestogradnju itd. To je dugoročna suradnja…”.
Dio suradnje očito funkcionira (vidi se to iz promjena u hipotekama), ali dio o “osiguranju novca za dovršetak dviju novogradnji”, što je posljedično trebalo riješiti Debeljakov stari problem s državnim jamstvima, budući da je Republika Hrvatska istoj onoj VTB banci isplatila 32 milijuna eura drugog Brodosplitova duga – možda zapinje.
Naime, veliko je pitanje kada će i s kojim stručnim radnicima škver napokon završiti “Janssoniusa“, novogradnju 485, koju su financirali originalno ruski bankari, uz garancije RH. I komu će ga prodati, za koliki iznos, kao i može li to biti dovoljno da se državi vrati njezino (hipoteka od 32 milijuna eura, a kamate tko zna kolike su već, vjerojatno višemilijunske), da se riješi i zalog koji je upisao izvorni naručitelj i nesuđeni vlasnik tog nedovršenog malog polarnog kruzera – ugledni nizozemski brodar Wijnand Van Gessel…
MIRNIJI ŽIVOT
Svakako, vrlo izazovna rastezaljka koja tek treba pokazati koliko je elastična. Ali je Debeljaku ipak osigurala mirniji život u posljednjih godinu dana. Još od one dramatične deblokade škverskog računa, teške gotovo 24 milijuna eura, s kraja lanjskog ožujka, tek dan uoči ključnog sudskog stečajnog ročišta.
Svakako, još jedan ožujak upravo teče, nedovršeni škverski brodovi i danas su na istom mjestu, stari naši meštri, inženjeri i radnici u međuvremenu su otišli, a indijski novopečeni metalci došli. Jedino što nad Brodosplitovom i Debeljakovom sudbinom – kako bi to narod praktično sažeo – više ne bdiju Rusi, već to danas čine Amerikanci. Možda jednom postanu i vlasnici! Danas-sutra, razlog više za krstareće diplomatske posjete…