Hrvatska je u prvih sedam mjeseci ove godine zabilježila pad od oko 14.000 nautičara u odnosu na prošlu godinu, što se posebno osjetilo u srpnju, kada je stiglo 25.000 nautičara manje nego lani. Iako je broj dolazaka stranih jahti i brodica tek neznatno manji, s padom od 1,16%, očigledan je pad rezervacija i cijena u nautičkom charteru, segmentu turizma po kojem je Hrvatska globalno vodeća.
Neven Grubišić, direktor agencije Yacht-rent, koja se bavi bukingom brodova, pojašnjava da su ove godine zabilježeni pad popunjenosti i stagnacija cijena, što se nije događalo posljednjih godina. Prošle godine 9 od 10 plovila bilo je bukirano u špici sezone, dok je ove godine taj omjer pao na 7,5 od 10. U kolovozu se situacija donekle popravila, ali uz značajne popuste koji su dosezali i do 40%. Grubišić ističe da su ranijih godina last-minute aranžmani nudili dobre cijene, ali je izbor plovila bio ograničen. Ove godine, međutim, izbor plovila po sniženim cijenama bio je veći nego ikad.
Rast charter flote, koja je s prošlogodišnjih 4.300 plovila narasla na ovogodišnjih 4.600, dodatno je pritisnuo tržište, smanjujući cijene. Prema analizi Yacht-renta, prosječna cijena najma jedrilice po osobi ove godine iznosi 327 eura tjedno, dok je za katamarane prosječna cijena 556 eura. Posebno je zanimljivo da se u predsezoni i postsezoni cijene znatno snižavaju, omogućujući gostima da za 50-55% nižu cijenu uživaju u plovidbi Jadranom.
Grubišić ističe da je Hrvatska, zbog svoje pozicije kao autodestinacije, često jeftinija od drugih mediteranskih zemalja poput Grčke, ali to je ujedno i razlog zašto je izostao rast cijena u odnosu na ostala tržišta. Smatra da Hrvatska nije iskoristila svoje komparativne prednosti i postala elitna destinacija. Umjesto toga, nautički turizam krenuo je prema masovnosti, s prekomjernom izgradnjom nautičke infrastrukture, što je rezultiralo zagušenjem obale.
Pravi ljubitelji mora sada traže mirnije destinacije, spremni su platiti više za mir i privatnost, dok Hrvatska gubi taj elitni status. Ipak, Grubišić napominje da je nautiku relativno lako prilagoditi tržišnim uvjetima, za razliku od apartmanizacije na kopnu, te vjeruje da će se u budućnosti morati više razmišljati o održivosti ovog segmenta turizma kako bi Hrvatska zadržala konkurentnost i kvalitetu na globalnom tržištu, piše Novi List.