Globalna industrija kontejnerskog transporta bilježi značajan rast u proširenju flote, prema najnovijim podacima BIMCO-a.
Unatoč naznakama usporavanja krajem 2023. godine, interes za novim brodovima ostaje visok. Ugovoreni brodovi u 2024. godini već su premašili ukupnu godišnju vrijednost za 2023, piše gCaptain.
Od početka 2021. godine, ukupni kapacitet naručenih brodova dosegao je 10,47 milijuna TEU. Kapacitet od 1,59 milijuna TEU ugovoren u 2024. godini predstavlja treću najveću vrijednost od 2008. godine, nadmašenu samo u prva sedam mjeseci 2021. i 2022. godine, prema BIMCO-u.
“Kada je u četvrtom tromjesečju 2023. godine ugovoreno samo šest brodova kapaciteta 4.746 TEU, mnogi su pomislili da je ‘zaluđenost’ naručivanjem kontejnerskih brodova, koja je započela 2021. godine, konačno splasnula. Međutim, interes za nove brodove i dalje je jak, a ugovori do sada već nadmašuju ukupnu godišnju vrijednost za 2023. godinu,” kaže Niels Rasmussen, glavni pomorski analitičar BIMCO-a.
Nedavni porast, u kombinaciji s prethodnim ugovorima, doveo je do potencijalnog povećanja novog kapaciteta za 44% u usporedbi s veličinom flote na početku 2021. godine.
Iako je u 2024. isporučen rekordni kapacitet kontejnerskih brodova, dulja putovanja su ga zasjenila.
Stvarni rast flote ovisit će o stopama reciklaže brodova. Od 2021. godine reciklirano je samo 150 brodova (0,24 milijuna TEU), što je dovelo do proširenja flote za 25% i povećanja prosječne starosti kontejnerskih brodova sa 13,0 na 13,9 godina.
Omjer narudžbi i postojeće flote trenutno iznosi 22%, što ukazuje na potencijal za daljnji rast flote. Ovo proširenje pokazalo se korisnim tijekom nedavne krize u Crvenom moru, koja je povećala potražnju za brodovima zbog duljih putovanja.
Gledajući u budućnost, očekuje se da će flota narasti za najmanje 12% prije kraja desetljeća, što bi odgovaralo prosječnoj godišnjoj stopi rasta od 2,4%.
“Rast volumena tereta mogao bi pratiti ovaj tempo, ali mogli bismo vidjeti višak kapaciteta ako rast flote bude brži, a kriza u Crvenom moru završi, što bi značajno smanjilo potražnju za brodovima,” kaže Rasmussen.