Krajem 19. stoljeća, u gradu Rijeci, tada dijelu Austro-Ugarske Monarhije, izumljeno je oružje koje će zauvijek promijeniti tijek pomorskog ratovanja – torpedo. Ovaj prvi samohodni podvodni projektil, rezultat suradnje Ivana Luppisa i Roberta Whiteheada, postavio je temelje za razvoj modernih pomorskih strategija i taktika.
Ivan Luppis, rođen u Rijeci 1813. godine, imao je viziju stvaranja oružja koje bi moglo obraniti obalu bez direktnog sudjelovanja posade. Njegova početna ideja bila je jednostavna – brod na daljinsko upravljanje koji bi nosio eksploziv. No, Luppis se suočio s izazovima u realizaciji ove ideje nakon umirovljenja. Tada se udružio s britanskim inženjerom Robertom Whiteheadom, koji je radio u Rijeci u tvornici “Stabilimento Tecnico Fiumano”. Whitehead je preuzeo Luppisovu ideju i unaprijedio je, fokusirajući se na razvoj oružja koje bi se moglo kretati pod vodom prema cilju. Tako je 1866. godine stvoren prvi funkcionalni torpedo, sposoban za putovanje pod vodom na određenoj dubini uz pomoć sustava stabilizacije.
Uvođenje torpeda dramatično je promijenilo pomorske strategije i taktike. Tradicionalni koncepti brodskih formacija morali su biti prilagođeni kako bi se nosili s prijetnjom torpeda. Manji i brži brodovi, poput torpednih čamaca i razarača, postali su ključni igrači na moru, dok su veće pomorske sile razvijale nove brodove i taktike za obranu od ovih prijetnji. Britanska Kraljevska mornarica, primjerice, uložila je značajne resurse u razvoj razarača, specijaliziranih za obranu od torpednih napada.
Mornarice diljem svijeta brzo su prepoznale potencijal torpeda. Do kraja 19. stoljeća, gotovo sve velike mornarice imale su torpeda kao standardni dio svog naoružanja. Japanska mornarica je, primjerice, razvila “torpedo ambush” taktiku, koja je igrala ključnu ulogu u njihovoj strategiji tijekom Pacifičkog rata. Razvoj različitih tipova torpeda, uključujući električne i akustične modele, omogućio je mornaricama da se prilagode specifičnim potrebama svojih flota.
Rijeka je nakon uspjeha Whiteheadovog torpeda postala centar za daljnji razvoj ovog oružja. Tvornica “Stabilimento Tecnico Fiumano” nastavila je inovirati i proizvoditi torpeda koja su se koristila diljem svijeta. Rijeka se time etablirala kao jedno od najvažnijih središta pomorske inovacije, a njeno nasljeđe je prisutno i danas kroz muzeje, spomenike i kulturne manifestacije koje slave ovaj revolucionarni izum.
Od originalnog Whiteheadovog dizajna, torpedo je prošao kroz mnoge faze razvoja. Današnja torpeda opremljena su sofisticiranim sustavima navođenja, poput akustičnih i elektromagnetskih senzora, te su sposobna precizno pogoditi ciljeve na velikim udaljenostima. Ova evolucija omogućila je torpedima da ostanu relevantni i u modernom pomorskom ratovanju, čineći ih ključnim dijelom arsenala mnogih svjetskih mornarica.
Jedan od ključnih elemenata ovog povijesnog nasljeđa, lansirna rampa iz Rijeke, koja je nekada služila za ispitivanje i lansiranje torpeda, i danas postoji. Iako više nije u funkciji, ova rampa postala je simbol industrijske baštine grada. Danas je moguće vidjeti ostatke lansirne rampe na obali, a postoji interes lokalne zajednice i entuzijasta da se ona očuva kao dio muzeja na otvorenom. Ovaj povijesni objekt privlači pažnju posjetitelja i podsjeća na vrijeme kada je Rijeka bila svjetski centar inovacija u pomorskom ratovanju.
Izum torpeda u Rijeci bio je prekretnica u povijesti pomorskog ratovanja. Njegov utjecaj proteže se od promjena u taktikama i strategijama do modernih tehnologija koje danas definiraju pomorsku borbu. Rijeka s ponosom čuva sjećanje na ovo izuzetno postignuće, koje je obilježilo jedno cijelo razdoblje u povijesti ratovanja.
.