Kapetan Bekavac i dalje čeka pravdu, bez vlastitog odvjetnika i pod teretom sumnji koje ga dovode u neravnopravan položaj.
Kapetan Ivo Makjanić iz Udruge Pomorskih kapetana Split za Slobodnu Dalmaciju osvrnuo se na situaciju svog pritvorenog kolege, kapetana Marka Bekavca, koji se nalazi u Turskoj nakon što je na brodu pod njegovim zapovjedništvom pronađeno više od pola tone kokaina.
Osvrt kapetana Makjanića prenosimo u cijelosti:
“Situacija s položajem kapetana Bekavca nije promijenjena. Na zadnjem ročištu iz srpnja ove godine pritvor mu je produljen do sljedećeg ročišta zakazanog za 16. rujna ove godine. Nažalost, kapetan Bekavac i dalje nema svog odvjetnika i ovisi o volji kompanije da i dalje plaća P&I odvjetnika, koji bi ga zastupao na sudu.
Moram objasniti da je P&I odvjetniku, s obzirom da je angažiran i plaćen od strane Kompanije, u najvećem fokusu obrana same Kompanije, a tek potom i posade broda. Zbog toga bi se moglo dogoditi da u nekom trenutku tijekom suđenja dođe do konflikta interesa prilikom obrazloženja postupaka i odgovornosti posade broda, odnosno Kompanije, i tu bi, svakako, obrana kompanije dobila prednost nad obranom samih zaposlenika, tj. zatočenog kapetana i članova posade broda.
Što nam je dosad poznato:
Droga je pronađena prvi put za vrijeme ukrcaja tereta u luci Baranquilla u krmenom piku (balastnom tanku), najvjerojatnije po dojavi, jer pregled broda od strane tima za sprječavanje krijumčarenja narkoticima nije uobičajen do prije samog planiranog odlaska broda iz luke. Nitko od posade broda pri tome nije pritvoren ni optužen, droga je odnešena s broda i ukrcajne operacije su nastavljene.
Dovršetkom ukrcaja tereta u luci Baranquilla obavlja se pregled broda od strane kolumbijskog tima, pri čemu, ovaj put, nikakva droga nije pronađena i brod nesmetano isplovljava iz luke prema luci odredišta Erdemir u Turskoj.
U luci iskrcaja Erdemir u Turskoj, operateri lučkih dizalica, prethodno obaviješteni o postojanju droge u brodskom skladištu, u jednom trenutku drogu uočavaju izmiješanu s rasutim teretom metcokea. Ovo upućuje na činjenicu da su službe za sprječavanje nelegalne trgovine drogom znale za drogu na brodu i dojavile tu informaciju turskim vlastima, ali nitko od posade do danas nije direktno optužen da je sudjelovao u toj raboti.
Za slučaj da je netko od posade, primjerice za vrijeme izlaska u grad, došao u kontakt s policijskim službenikom, koji je djelovao pod krinkom i koji mu je ponudio krijumčarenje droge, njegov identitet bi bio poznat.
Na sudu u Turskoj nisu izneseni dokazi da je netko od članova posade broda sudjelovao u krijumčarenju, a usporedbom nisu nađeni otisci prstiju posade broda među otkrivenim otiscima na vrećama sa drogom.
Luka Baranquilla operira na ISPS stupnju 1, što je najniži stupanj sigurnosti, iako je rizik od krijumčarenja droge prisutan i prepoznat od strane P&I klubova.
Na internetu se mogu pronaći sljedeća upozorenja renomiranih P&I klubova i obrazloženja u vezi luke Baranquilla:
U 2018. godini luka Baranquilla je ocijenjena niskim rizikom od krijumčarenja drogom.
Za sve luke u Kolumbiji treba obratiti dodatnu pažnju na mogućnost krijumčarenja droge.
Savjetuje se obaviti pregled podvodnog dijela broda prije isplovljenja uz prisustvo P&I predstavnika, osim za luku Baranquilla u kojoj to često nije moguće napraviti zbog zamućenosti vode i jakih struja, što bi moglo ugroziti angažirane ronioce. U tom slučaju je preporuka pregled obaviti na otvorenom moru na lokaciji Cano Agua Dulce. U ovom slučaju je trošak veći, od 7,000 do 12,000 dolara, jer cijelo vrijeme treba biti i peljar na brodu i ovaj pregled je na brodu Phoenicina B obavljen.
Jedan od načina krijumčarenja droge je i njeno postavljanje unutar rasutog tereta, često da bi se prikrilo krijumčarenje velike količine droge.
Metode krijumčarenja između ostalog uključuju i sljedeće:
- Skrivanje relativno malih količina droge na određenim udaljenim lokacijama na brodu (npr. kabine, prostor dimnjaka, palube, spremišta ili strojarnica) uz suradnju lučkih radnika ili čak članova posade. U nekim slučajevima posjetitelji (sa ili bez suradnje posade) ukrcaju se na brod i brzo sakriju te pakete na određena udaljena mjesta.
- Postavljanje paketa s drogom unutar rasutih tereta. Ova metoda omogućuje krijumčarenje velikih količina ilegalnih tvari, koje se mogu premjestiti u bilo kojem trenutku, obično unutar istog skladišta.
- Postavljanje kamuflirane droge unutar rasutih tereta (osobito tereta ugljena). Krijumčari droge razvili su nove metode za kamufliranje droge unutar ovih tereta, uspijevajući čak i simulirati teksturu i oblik ugljena i na taj način onemogućuju ili znatno otežavaju mogućnost primjećivanja od strane brodskih časnika i posade.
Trenutno luka Baranquilla nije među onima za koje je obaveza napraviti pregled prije isplovljenja od strane kolumbijske mornarice, ali i za takve luke postoji preporuka da se pregled obavi.
Iako su kolumbijski terminali organizirani u skladu s ISPS standardima, preporučljivo je osigurati dodatno privatno osiguranje na brodu pod paskom P&I korespondenta. Neprekidna straža bi trebala biti postavljena u područjima gdje rade lučki radnici ili tehničari za popravke na brodu.
Pečaćenje skladišta tereta trebao bi obaviti neovisni inspektor po završetku utovara rasutog tereta.
Neki od slučajeva otkrivenih pokušaja krijumčarenja drogom su sljedeći:
Jedan slučaj uključivao je kontejnerski brod koji je krcao teret na riječnom vezu u Barranquilli. Osiguranje terminala primijetilo je mali brod kako ispušta dva paketa u vodu u blizini. Policija se ubrzo nakon toga ukrcala na brod i otkrila dvije vrećice kokaina ispod oštećenog poklopca otvora tanka unutar jednog od skladišta tereta. Posada je naknadno pronašla mobitel i gumene rukavice te ih predala policiji.
Slični incidenti uključuju brod koji je ukrcao ugljen u Puerto Nuevo. Brod je pretražen kada je stigao u Ujedinjeno Kraljevstvo i velika količina kokaina pronađena je u odjeljku za kormilo. Jednom drugom prilikom pretraženo je plovilo za Europu prije isplovljavanja iz Puerto Drummonda i u strojarnici su pronađena tri kovčega s kokainom.
Procedura kolumbijskih vlasti, kada se pronađe droga u kolumbijskoj luci, je sljedeća: pronađe li se droga na brodu u nekoj kolumbijskoj luci, lokalno tužiteljstvo će gotovo sigurno pokrenuti kriminalističku istragu. Osim toga, lučka uprava može odlučiti provjeriti sigurnosne mjere plovila kako bi utvrdila ispunjavaju li primjenjive zahtjeve Kodeksa ISPS. Plovilu neće biti dopušteno isplovljavanje dok se ne završi istraga koja može potrajati nekoliko dana. Međutim, mogu se očekivati duga kašnjenja ako vlasti posumnjaju da su umiješani članovi posade.
S obzirom da posada broda nije bila pod istragom kolumbijskih vlasti, a i brod nije zadržan, može se zaključiti da posada broda “Phoenician M“ nije bila uključena u krijumčarenje.
Sve nam ovo govori o velikom problemu s kojim se suočavaju pomorci i kompanije koje svoje brodove upućuju u kolumbijske luke i zbog toga nije jasno zbog čega Managing kompanija broda Phoenician M nije bila spremna osigurati dodatno osiguranje broda u vidu privatnih zaštitara i nadzornih kamera kako je to zatražio kap. Bekavac, što bi značajno, ili u potpunosti spriječilo mogući šverc drogom. Takav trošak je neznatan u odnosu na troškove koji bi mogli proizaći u slučaju pronalaska droge na brodu.
Također, u oba otkrivena slučaja šverca droge na istom brodu, na istom putovanju, radi se o razmjerno malim količinama jer obično vijesti stižu o tonama pronađenog kokaina, što dovodi do pitanja je li ovo bio samo paravan za neki drugi, paralelni, mnogo veći šverc, koji je ovako mogao lakše proći neprimijećen?
Na kraju izražavam nadu da će kapetan i posada broda biti oslobođeni optužbe zbog nepostojanja dokaza da su sudjelovali u krijumčarenju.
Malo zabrinjava činjenica da kap. Bekavac nije uspio osigurati svog odvjetnika, jer su mu ranije ponuđeni tražili sulude iznose za koje jednostavno nema dovoljno sredstava. Možda još nije kasno da mu netko, tko ovo čita i tko može doći do takve informacije, preporuči određenog lokalnog odvjetnika, možda nekog mladog, koji još uvijek traži svoju afirmaciju i koji bi posao odradio pošteno, stručno i po pristojnoj tarifi”, napisao je u svom osvrtu kapetan Makjanić.