Cijene novih brodova dosegnule su razine koje nisu viđene od vrhunca 2008. godine, a brodogradilišta su spremna primiti još veliki broj narudžbi do kraja godine.
Indeks cijena novih brodova koji je izradio Clarksons Research sada je na razini iz 2008. u nominalnim vrijednostima, dosegnuvši 190 bodova, što je porast od 52% u odnosu na najnižu vrijednost krajem 2020, piše Splash247.com.
“Cijene novih brodova ostaju visoke, uz stalnu potporu snažnog volumena narudžbi, čvrste buduće pokrivenosti i inflacijskih pritisaka u brodogradilištima”, navodi Clarksons u svom najnovijem tjednom izvješću.
“Visoka aktivnost naručivanja kontejnerskih i LNG brodova u 2021./22. dodatno je povećala pritisak na kapacitete brodogradilišta i razdoblja gradnje”, navodi se u izvješću VesselsValue. “Zbog povećanja narudžbi, brodogradilišta su imala prednost u pregovorima o cijenama, što je dovelo do njihovog rasta.”
Ova je godina bila izvanredna za azijska brodogradilišta, pri čemu su prosječne cijene novih brodova dosegnule rekordne visine.
Prosječna cijena novog broda u 2024. iznosi 90 milijuna dolara, što je 30% više od prethodnog rekorda iz 2022., i znatno iznad prosječnih razina od 50 milijuna dolara tijekom posljednjeg desetljeća, prema podacima Clarksona.
Britanski broker ističe sve veću upotrebu zelenih tehnologija, višu vrijednost naručenih brodova te veću veličinu brodova kao faktore koji doprinose skupljim novogradnjama. Na primjer, prosječna veličina broda naručenog ove godine iznosi 54.000 GT, što je rekord, 40% više u odnosu na desetogodišnji prosjek, dok skuplji tipovi brodova poput plinskih tankera, kontejnerskih brodova i kruzera čine gotovo 50% tonaže naručene ove godine, u usporedbi s prosjekom od 28% tijekom 2010-ih.
Brodogradilišta su ove godine zabilježila značajan rast narudžbi u većini sektora, s volumenom naručene tonaže – 93,6 milijuna GT u prvih devet mjeseci – većim nego ukupna godišnja tonaža 2022. i 2023. Clarksons predviđa da će za cijelu godinu biti ugovoreno više od 100 milijuna GT, što je visoka razina, ali još uvijek daleko od rekorda iz 2007. godine kada je ugovoreno 172 milijuna GT.
Od rujna 2024. omjer knjige narudžbi i flote za bulkere, tankere i plinske (LNG i LPG) tankere iznosio je 10,3%, 12,9% i 48,4%, prema podacima grčkog Xclusiv Shipbrokersa. Ovi podaci predstavljaju značajan porast u usporedbi s prethodnom godinom, kao i s razdobljem od prije dvije godine. Omjer narudžbi i flote porastao je za 43% kod bulkera, 180% kod tankera i 29% kod plinskih tankera u posljednje dvije godine.
Analitičari Alphaliner-a predviđaju rekordnu godinu za narudžbe kontejnerskih brodova, s naručenih 264 broda do 14. listopada, što odgovara 3,11 milijuna TEU. Prema MB Shipbroking-u, moguće je da će dodatnih 400.000 TEU biti naručeno do kraja godine.
Narudžbe tankera su prošle godine porasle na najvišu razinu od 2015. godine i nastavile su snažnim tempom, a ove je godine naručeno oko 340 tankera, tek nešto manje od 350 narudžbi prošle godine.
Što se tiče bulkera, narudžbe brodova nastavile su rasti u trećem kvartalu ove godine, pri čemu su narudžbe za brodove tipa handysize dosegnule najveću razinu u jednom kvartalu od prvog kvartala 2017. godine, prema podacima brokera SSY.