O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Tajni naftni put: Kako Iran izbjegava Hormuški tjesnac u transportu nafte

Naftni terminal koji je Iran izgradio kako bi zaobišao ključni tjesnac Hormuz djelomično je ispunjen sirovom naftom — pružajući Teheranu mogućnost da izveze dio svoje nafte na svjetsko tržište bez prolaska kroz ovaj prometni morski put.

Terminal Jask, koji je službeno otvoren u srpnju 2021. godine, tek je nedavno počeo pokazivati znakove života. Prema satelitskim snimkama dostupnim na Sentinel Hub platformi, krajem prošlog mjeseca otkriveno je da je terminal napola ispunjen. Do sredine listopada, još jedan od njegovih spremnika također se činio punim, piše gCaptain.

Ovaj terminal je važan jer je Iran više puta prijetio zatvaranjem Hormuškog tjesnaca, što bi moglo ugroziti vlastiti izvoz nafte, kao i izvoz drugih proizvođača iz regije Bliskog istoka. U posljednje vrijeme, tjesnac ponovno postaje žarište zbog napetosti s Izraelom.

Unatoč službenom otvaranju terminala u 2021., otkriveno je da su samo dva manja tankera napustila Jask, a ponovno kretanje tankera nije zabilježeno sve do prošlog mjeseca, kako navode satelitske slike analizirane od strane Bloomberga.

Iako Jask postaje operativan, on neće zamijeniti otok Kharg, koji i dalje ostaje glavno iransko izvozno postrojenje za naftu.

Prema izvornim planovima, Terminal Jask trebao je biti sposoban za utovar do 1 milijun barela dnevno, uz spremnike kapaciteta do 20 milijuna barela. Međutim, trenutni kapacitet terminala daleko je manji, budući da je instalirana samo jedna od tri predviđene ukrcajne bove. U usporedbi s time, Kharg Island, koji se nalazi unutar Perzijskog zaljeva, može obrađivati čak tri puta više nafte.

Posljednji poznati ukrcaj na Terminalu Jask dogodio se između 9. i 19. rujna 2023., kada je tanker Dune, ukrcao 2 milijuna barela nafte. Prema informacijama TankerTrackers.com, ovo je jedini zabilježeni ukrcaj u protekle tri godine.

Dok Jask i dalje funkcionira u ograničenom kapacitetu, otok Kharg nastavlja svoju ključnu ulogu u iranskom izvozu nafte.

Otok Kharg, smješten u sjevernom dijelu Perzijskog zaljeva, ključan je za iransku naftnu industriju još od 1960-ih godina. S više od 50 spremnika za skladištenje i kapacitetom za ukrcaj 10 tankera odjednom, Kharg Island teoretski može prevesti do 5,5 milijuna barela dnevno.

Naftni terminal koji je Iran izgradio kako bi zaobišao ključni tjesnac Hormuz djelomično je ispunjen sirovom naftom — pružajući Teheranu mogućnost da izveze dio svoje nafte na svjetsko tržište bez prolaska kroz ovaj prometni morski put.

Terminal Jask, koji je službeno otvoren u srpnju 2021. godine, tek je nedavno počeo pokazivati znakove života. Prema satelitskim snimkama dostupnim na Sentinel Hub platformi, krajem prošlog mjeseca otkriveno je da je terminal napola ispunjen. Do sredine listopada, još jedan od njegovih spremnika također se činio punim, piše gCaptain.

Ovaj terminal je važan jer je Iran više puta prijetio zatvaranjem Hormuškog tjesnaca, što bi moglo ugroziti vlastiti izvoz nafte, kao i izvoz drugih proizvođača iz regije Bliskog istoka. U posljednje vrijeme, tjesnac ponovno postaje žarište zbog napetosti s Izraelom.

Unatoč službenom otvaranju terminala u 2021., otkriveno je da su samo dva manja tankera napustila Jask, a ponovno kretanje tankera nije zabilježeno sve do prošlog mjeseca, kako navode satelitske slike analizirane od strane Bloomberga.

Iako Jask postaje operativan, on neće zamijeniti otok Kharg, koji i dalje ostaje glavno iransko izvozno postrojenje za naftu.

Prema izvornim planovima, Terminal Jask trebao je biti sposoban za utovar do 1 milijun barela dnevno, uz spremnike kapaciteta do 20 milijuna barela. Međutim, trenutni kapacitet terminala daleko je manji, budući da je instalirana samo jedna od tri predviđene ukrcajne bove. U usporedbi s time, Kharg Island, koji se nalazi unutar Perzijskog zaljeva, može obrađivati čak tri puta više nafte.

Posljednji poznati ukrcaj na Terminalu Jask dogodio se između 9. i 19. rujna 2023., kada je tanker Dune, ukrcao 2 milijuna barela nafte. Prema informacijama TankerTrackers.com, ovo je jedini zabilježeni ukrcaj u protekle tri godine.

Dok Jask i dalje funkcionira u ograničenom kapacitetu, otok Kharg nastavlja svoju ključnu ulogu u iranskom izvozu nafte.

Otok Kharg, smješten u sjevernom dijelu Perzijskog zaljeva, ključan je za iransku naftnu industriju još od 1960-ih godina. S više od 50 spremnika za skladištenje i kapacitetom za ukrcaj 10 tankera odjednom, Kharg Island teoretski može prevesti do 5,5 milijuna barela dnevno.