O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Budućnost pomorskog prometa: UNCTAD-ova analiza donosi ključne izazove i prilike

Svjetska pomorska industrija suočava se s prijelomnim trenucima – što će donijeti budućnost?

UNCTAD-ov Pregled pomorskog prometa za 2024. pruža detaljnu analizu trenutnog stanja i budućih perspektiva globalne pomorske industrije. Izvješće se bavi time kako geopolitičke napetosti, klimatski rizici i ekonomski pritisci oblikuju budućnost pomorskog transporta, naglašavajući pritom hitnu potrebu za dekarbonizacijom i digitalnim inovacijama. U nastavku su pet najvažnijih uvida iz ovog izvješća i njihovo značenje za budućnost brodarstva, piše gCaptain.

1. Ranljivosti uskih pomorskih prolaza ugrožavaju globalne opskrbne lance

Ključni uvid: Strateški pomorski prolazi poput Sueskog kanala, Panamskog kanala i Crvenog mora sve su osjetljiviji na poremećaje uzrokovane klimatskim promjenama, geopolitičkim sukobima i regionalnom nestabilnošću.

Što to znači: Pomorska industrija oslanja se na ove prolaze kako bi smanjila vrijeme putovanja i troškove. Međutim, izvješće naglašava kako geopolitičke napetosti, poput napada Hutista u Crvenom moru, te klimatski utjecaji, kao što su niski vodostaji u Panamskom kanalu, izazivaju značajne poremećaje. Ove okolnosti prisiljavaju brodove da se preusmjeravaju na duže rute oko Rta dobre nade, povećavajući potrošnju goriva, operativne troškove i emisiju ugljika.

Za brodarske kompanije to znači rast troškova i kašnjenja, što u konačnici utječe na globalne opskrbne lance, osobito u pogledu sigurnosti opskrbe hranom i energijom.

UNCTAD poziva na: Pojačanu međunarodnu suradnju kako bi se zaštitili ključni pomorski prolazi od geopolitičkih i klimatskih rizika. Izvješće poziva vlade i industrijske dionike na ulaganja u otpornost ovih kritičnih ruta kroz jačanje infrastrukture, poboljšanje sustava ranog upozorenja i promicanje regionalne suradnje. Povećana koordinacija između država, posebice u nestabilnim regijama poput Crvenog mora i Panamskog kanala, ključna je za osiguravanje nesmetanih trgovinskih tokova i prevenciju budućih poremećaja.

2. Oporavak pomorske trgovine, ali rizici ostaju

Ključni uvid: Globalna pomorska trgovina porasla je za 2,4% u 2023., oporavljajući se od pada u 2022. godini, no rizici povezani s geopolitičkom nestabilnošću i klimatskim promjenama i dalje prijete dugoročnom oporavku.

Što to znači: Iako je došlo do oporavka pomorske trgovine, poslovno okruženje i dalje je izazovno. Rast trgovine rasutim teretom, poput željezne rude i žitarica, pomogao je stabilizirati trgovinu, no kontejnerska trgovina, koja je u 2023. porasla tek za 0,3%, suočava se s daljnjim preprekama sve dok se globalni opskrbni lanci ne stabiliziraju.

Izvješće ističe da klimatski poremećaji i geopolitičke napetosti, poput sukoba u Ukrajini, mogu i dalje usporavati oporavak trgovine. Pomorski profesionalci trebali bi pomno pratiti geopolitičke rizike i biti spremni na promjene u trgovinskim tokovima.

UNCTAD poziva na: Hitna ulaganja u otpornu infrastrukturu na ključnim trgovinskim rutama i diverzifikaciju brodskih koridora kako bi se smanjila ovisnost o ranjivim prolazima. Izvješće naglašava važnost jačanja globalnih opskrbnih lanaca minimiziranjem utjecaja geopolitičkih napetosti i klimatskih rizika na trgovinske rute.

3. Rast vozarina potiče inflaciju i ugrožava gospodarski rast

Ključni uvid: Poremećaji u uskim prolazima i povećani operativni troškovi doveli su do rasta vozarina, pogoršavajući inflaciju i ugrožavajući gospodarski rast, posebno u malim otočnim državama u razvoju (SIDS) i najmanje razvijenim zemljama (LDC).

Što to znači: Kako se brodovi preusmjeravaju kako bi izbjegli ranjive prolaze, troškovi prijevoza su porasli. Do sredine 2024., Šangajski indeks kontejnerskih vozarina više se nego udvostručio, stvarajući značajan pritisak na globalne opskrbne lance. Ti viši troškovi prenose se na potrošače, potičući inflaciju i ugrožavajući ekonomsku stabilnost, posebno u ranjivim gospodarstvima poput malih otočnih država koje se uvelike oslanjaju na pomorski uvoz.

Za brodarsku industriju ovo naglašava važnost pronalaska isplativih rješenja za ublažavanje utjecaja preusmjeravanja i poremećaja.

UNCTAD poziva na: Pojačano praćenje globalnih tržišta vozarina kako bi se bolje razumjeli pokretači rasta troškova te implementacija ciljanih mjera koje štite ranjiva gospodarstva od inflacijskih pritisaka.

4. Dekarbonizacija brodarstva zahtijeva bržu obnovu flote

Ključni uvid: Prijelaz globalne brodarske industrije na niskougljične operacije je spor, a obnovu flote usporavaju visoki troškovi, nesigurnost oko budućih goriva i spora primjena tehnologija alternativnih goriva.

Što to znači: Brodarstvo čini 3% globalnih emisija stakleničkih plinova, ali napredak prema dekarbonizaciji ostaje spor. Do početka 2024., samo 50% novonaručenih brodova bilo je sposobno koristiti alternativna goriva, a rashodovanje starijih, manje učinkovitih brodova usporeno je zbog visokih vozarina.

Industrija se suočava s rastućim regulatornim pritiscima na smanjenje emisija, osobito pod ciljevima IMO-a. Vlasnici i operateri brodova trebali bi dati prioritet ulaganjima u čišće, učinkovitije brodove i tehnologije.

UNCTAD poziva na: Povećana ulaganja u niskougljične brodarske tehnologije i razvoj alternativnih goriva kako bi se ubrzala dekarbonizacija pomorskog sektora.

5. Unapređenje luka i olakšavanje trgovine je presudno

Ključni uvid: Poboljšanje performansi luka i olakšavanje trgovine ključno je za osiguranje otpornosti i učinkovitosti globalne pomorske trgovine, osobito suočene s klimatskim rizicima i rastućim operativnim pritiscima.

Što to znači: Luke su ključni centri globalne trgovine, no suočene su s rastućim izazovima, uključujući klimatske promjene, povećanje obujma pomorskog prometa i potrebu za većom učinkovitošću. Izvješće poziva na primjenu digitalnih tehnologija, poput blockchaina i umjetne inteligencije, kako bi se optimizirale lučke operacije, smanjile gužve i poboljšalo praćenje tereta.

UNCTAD poziva na: Ubrzanu primjenu digitalnih tehnologija i ulaganja u pametne lučke sustave kako bi se poboljšali procesi rukovanja teretom i otpremom te ojačala otpornost luka na klimatske promjene.

Pregled pomorskog prometa za 2024. naglašava ključne izazove s kojima će se pomorska industrija suočiti u narednim godinama. Kako bi se osigurala dugoročna otpornost i održivost sektora, ključno je ubrzati obnovu flote, ojačati međunarodnu suradnju i usvojiti digitalne inovacije.

Svjetska pomorska industrija suočava se s prijelomnim trenucima – što će donijeti budućnost?

UNCTAD-ov Pregled pomorskog prometa za 2024. pruža detaljnu analizu trenutnog stanja i budućih perspektiva globalne pomorske industrije. Izvješće se bavi time kako geopolitičke napetosti, klimatski rizici i ekonomski pritisci oblikuju budućnost pomorskog transporta, naglašavajući pritom hitnu potrebu za dekarbonizacijom i digitalnim inovacijama. U nastavku su pet najvažnijih uvida iz ovog izvješća i njihovo značenje za budućnost brodarstva, piše gCaptain.

1. Ranljivosti uskih pomorskih prolaza ugrožavaju globalne opskrbne lance

Ključni uvid: Strateški pomorski prolazi poput Sueskog kanala, Panamskog kanala i Crvenog mora sve su osjetljiviji na poremećaje uzrokovane klimatskim promjenama, geopolitičkim sukobima i regionalnom nestabilnošću.

Što to znači: Pomorska industrija oslanja se na ove prolaze kako bi smanjila vrijeme putovanja i troškove. Međutim, izvješće naglašava kako geopolitičke napetosti, poput napada Hutista u Crvenom moru, te klimatski utjecaji, kao što su niski vodostaji u Panamskom kanalu, izazivaju značajne poremećaje. Ove okolnosti prisiljavaju brodove da se preusmjeravaju na duže rute oko Rta dobre nade, povećavajući potrošnju goriva, operativne troškove i emisiju ugljika.

Za brodarske kompanije to znači rast troškova i kašnjenja, što u konačnici utječe na globalne opskrbne lance, osobito u pogledu sigurnosti opskrbe hranom i energijom.

UNCTAD poziva na: Pojačanu međunarodnu suradnju kako bi se zaštitili ključni pomorski prolazi od geopolitičkih i klimatskih rizika. Izvješće poziva vlade i industrijske dionike na ulaganja u otpornost ovih kritičnih ruta kroz jačanje infrastrukture, poboljšanje sustava ranog upozorenja i promicanje regionalne suradnje. Povećana koordinacija između država, posebice u nestabilnim regijama poput Crvenog mora i Panamskog kanala, ključna je za osiguravanje nesmetanih trgovinskih tokova i prevenciju budućih poremećaja.

2. Oporavak pomorske trgovine, ali rizici ostaju

Ključni uvid: Globalna pomorska trgovina porasla je za 2,4% u 2023., oporavljajući se od pada u 2022. godini, no rizici povezani s geopolitičkom nestabilnošću i klimatskim promjenama i dalje prijete dugoročnom oporavku.

Što to znači: Iako je došlo do oporavka pomorske trgovine, poslovno okruženje i dalje je izazovno. Rast trgovine rasutim teretom, poput željezne rude i žitarica, pomogao je stabilizirati trgovinu, no kontejnerska trgovina, koja je u 2023. porasla tek za 0,3%, suočava se s daljnjim preprekama sve dok se globalni opskrbni lanci ne stabiliziraju.

Izvješće ističe da klimatski poremećaji i geopolitičke napetosti, poput sukoba u Ukrajini, mogu i dalje usporavati oporavak trgovine. Pomorski profesionalci trebali bi pomno pratiti geopolitičke rizike i biti spremni na promjene u trgovinskim tokovima.

UNCTAD poziva na: Hitna ulaganja u otpornu infrastrukturu na ključnim trgovinskim rutama i diverzifikaciju brodskih koridora kako bi se smanjila ovisnost o ranjivim prolazima. Izvješće naglašava važnost jačanja globalnih opskrbnih lanaca minimiziranjem utjecaja geopolitičkih napetosti i klimatskih rizika na trgovinske rute.

3. Rast vozarina potiče inflaciju i ugrožava gospodarski rast

Ključni uvid: Poremećaji u uskim prolazima i povećani operativni troškovi doveli su do rasta vozarina, pogoršavajući inflaciju i ugrožavajući gospodarski rast, posebno u malim otočnim državama u razvoju (SIDS) i najmanje razvijenim zemljama (LDC).

Što to znači: Kako se brodovi preusmjeravaju kako bi izbjegli ranjive prolaze, troškovi prijevoza su porasli. Do sredine 2024., Šangajski indeks kontejnerskih vozarina više se nego udvostručio, stvarajući značajan pritisak na globalne opskrbne lance. Ti viši troškovi prenose se na potrošače, potičući inflaciju i ugrožavajući ekonomsku stabilnost, posebno u ranjivim gospodarstvima poput malih otočnih država koje se uvelike oslanjaju na pomorski uvoz.

Za brodarsku industriju ovo naglašava važnost pronalaska isplativih rješenja za ublažavanje utjecaja preusmjeravanja i poremećaja.

UNCTAD poziva na: Pojačano praćenje globalnih tržišta vozarina kako bi se bolje razumjeli pokretači rasta troškova te implementacija ciljanih mjera koje štite ranjiva gospodarstva od inflacijskih pritisaka.

4. Dekarbonizacija brodarstva zahtijeva bržu obnovu flote

Ključni uvid: Prijelaz globalne brodarske industrije na niskougljične operacije je spor, a obnovu flote usporavaju visoki troškovi, nesigurnost oko budućih goriva i spora primjena tehnologija alternativnih goriva.

Što to znači: Brodarstvo čini 3% globalnih emisija stakleničkih plinova, ali napredak prema dekarbonizaciji ostaje spor. Do početka 2024., samo 50% novonaručenih brodova bilo je sposobno koristiti alternativna goriva, a rashodovanje starijih, manje učinkovitih brodova usporeno je zbog visokih vozarina.

Industrija se suočava s rastućim regulatornim pritiscima na smanjenje emisija, osobito pod ciljevima IMO-a. Vlasnici i operateri brodova trebali bi dati prioritet ulaganjima u čišće, učinkovitije brodove i tehnologije.

UNCTAD poziva na: Povećana ulaganja u niskougljične brodarske tehnologije i razvoj alternativnih goriva kako bi se ubrzala dekarbonizacija pomorskog sektora.

5. Unapređenje luka i olakšavanje trgovine je presudno

Ključni uvid: Poboljšanje performansi luka i olakšavanje trgovine ključno je za osiguranje otpornosti i učinkovitosti globalne pomorske trgovine, osobito suočene s klimatskim rizicima i rastućim operativnim pritiscima.

Što to znači: Luke su ključni centri globalne trgovine, no suočene su s rastućim izazovima, uključujući klimatske promjene, povećanje obujma pomorskog prometa i potrebu za većom učinkovitošću. Izvješće poziva na primjenu digitalnih tehnologija, poput blockchaina i umjetne inteligencije, kako bi se optimizirale lučke operacije, smanjile gužve i poboljšalo praćenje tereta.

UNCTAD poziva na: Ubrzanu primjenu digitalnih tehnologija i ulaganja u pametne lučke sustave kako bi se poboljšali procesi rukovanja teretom i otpremom te ojačala otpornost luka na klimatske promjene.

Pregled pomorskog prometa za 2024. naglašava ključne izazove s kojima će se pomorska industrija suočiti u narednim godinama. Kako bi se osigurala dugoročna otpornost i održivost sektora, ključno je ubrzati obnovu flote, ojačati međunarodnu suradnju i usvojiti digitalne inovacije.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here