O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Knjiga Narudžbi u Brodarstvu sve Više u Rukama Nekolicine Velikih Igrača

Sve veća koncentracija investicija u novogradnje, uz rast cijena i zelene tehnologije, utječe na budućnost brodarske industrije.

Tradicionalno razjedinjena brodarska industrija s mnoštvom vlasnika sada pokazuje znakove koncentracije u investicijama u novogradnje, prema analizi Clarksons Researcha, piše Splash247.com.

Podaci Clarksona pokazuju da danas 50 najvećih brodovlasnika drži 52% ukupnog naručenog kapaciteta, dok je taj udio u razdoblju od 2009. do 2011. iznosio 30%. Unatoč rekordnim narudžbama brodogradilišta u Aziji, manje od 10% brodarskih kompanija trenutno ima kapacitet u izgradnji.

“Veći udio narudžbi kontejnerskih i LNG brodova (u sektorima gdje su vlasnici tradicionalno veći) i pristup financiranju doprinijeli su većoj koncentraciji, uz porast interesa za alternativna goriva u nekim sektorima te rast cijena novogradnji i neizvjesnost tehnologije, što je odvratilo neke vlasnike od novih investicija,” objašnjavaju analitičari Clarksona u svom najnovijem izvješću.

Indeks cijena novogradnji koji je sastavio Clarksons Research sada je dosegnuo razinu vrhunca iz 2008. godine, stojeći na 190 bodova, što predstavlja rast od 52% u odnosu na najniže razine iz kraja 2020. godine.

“Cijene novogradnji ostaju visoke, uz stalnu podršku snažnog volumena narudžbi, čvrstu pokrivenost budućih isporuka i inflacijske pritiske u brodogradilištima,” navodi se u jednom od nedavnih izvješća Clarksona.

Izvješće VesselsValue također ističe pritisak na kapacitet brodogradilišta i produžene rokove izgradnje zbog visokih narudžbi kontejnerskih i LNG brodova tijekom 2021. i 2022. godine. “Zbog rasta narudžbi, brodogradilišta imaju prevagu u pregovorima o cijenama, što je uzrokovalo rast cijena,” navodi se u izvješću.

Za azijska brodogradilišta, 2024. godina je rekordna u pogledu prosječnih cijena novogradnji. Prema podacima Clarksona, prosječna cijena novogradnje u 2024. godini iznosi 90 milijuna dolara, što je 30% iznad prijašnjeg vrhunca iz 2022. godine i znatno iznad prosječne cijene od 50 milijuna dolara koja je vrijedila tijekom prošlog desetljeća.

Clarksons ističe da rastuće cijene odražavaju primjenu zelenih tehnologija, fokus na brodove veće vrijednosti i ugovore za veće brodove. Primjerice, prosječna veličina broda naručenog ove godine iznosi 54.000 GT, što je rekordna razina i 40% više od prosjeka iz posljednjeg desetljeća, dok brodovi veće vrijednosti, poput LNG brodova, kontejneraša ili kruzera, čine gotovo 50% naručenog tonažnog kapaciteta, u usporedbi s prosječnim udjelom od 28% tijekom 2010-ih.

Brodogradilišta su ove godine zabilježila značajan broj novih narudžbi, sa 93,6 milijuna GT naručenih u prvih devet mjeseci – već više od ukupnih godišnjih narudžbi za 2022. i 2023. godinu. Clarksons predviđa da će ukupni godišnji ugovoreni kapacitet premašiti 100 milijuna GT, što je visoka razina, ali ipak daleko ispod rekordnih 172 milijuna GT naručenih 2007. godine.

Sve veća koncentracija investicija u novogradnje, uz rast cijena i zelene tehnologije, utječe na budućnost brodarske industrije.

Tradicionalno razjedinjena brodarska industrija s mnoštvom vlasnika sada pokazuje znakove koncentracije u investicijama u novogradnje, prema analizi Clarksons Researcha, piše Splash247.com.

Podaci Clarksona pokazuju da danas 50 najvećih brodovlasnika drži 52% ukupnog naručenog kapaciteta, dok je taj udio u razdoblju od 2009. do 2011. iznosio 30%. Unatoč rekordnim narudžbama brodogradilišta u Aziji, manje od 10% brodarskih kompanija trenutno ima kapacitet u izgradnji.

“Veći udio narudžbi kontejnerskih i LNG brodova (u sektorima gdje su vlasnici tradicionalno veći) i pristup financiranju doprinijeli su većoj koncentraciji, uz porast interesa za alternativna goriva u nekim sektorima te rast cijena novogradnji i neizvjesnost tehnologije, što je odvratilo neke vlasnike od novih investicija,” objašnjavaju analitičari Clarksona u svom najnovijem izvješću.

Indeks cijena novogradnji koji je sastavio Clarksons Research sada je dosegnuo razinu vrhunca iz 2008. godine, stojeći na 190 bodova, što predstavlja rast od 52% u odnosu na najniže razine iz kraja 2020. godine.

“Cijene novogradnji ostaju visoke, uz stalnu podršku snažnog volumena narudžbi, čvrstu pokrivenost budućih isporuka i inflacijske pritiske u brodogradilištima,” navodi se u jednom od nedavnih izvješća Clarksona.

Izvješće VesselsValue također ističe pritisak na kapacitet brodogradilišta i produžene rokove izgradnje zbog visokih narudžbi kontejnerskih i LNG brodova tijekom 2021. i 2022. godine. “Zbog rasta narudžbi, brodogradilišta imaju prevagu u pregovorima o cijenama, što je uzrokovalo rast cijena,” navodi se u izvješću.

Za azijska brodogradilišta, 2024. godina je rekordna u pogledu prosječnih cijena novogradnji. Prema podacima Clarksona, prosječna cijena novogradnje u 2024. godini iznosi 90 milijuna dolara, što je 30% iznad prijašnjeg vrhunca iz 2022. godine i znatno iznad prosječne cijene od 50 milijuna dolara koja je vrijedila tijekom prošlog desetljeća.

Clarksons ističe da rastuće cijene odražavaju primjenu zelenih tehnologija, fokus na brodove veće vrijednosti i ugovore za veće brodove. Primjerice, prosječna veličina broda naručenog ove godine iznosi 54.000 GT, što je rekordna razina i 40% više od prosjeka iz posljednjeg desetljeća, dok brodovi veće vrijednosti, poput LNG brodova, kontejneraša ili kruzera, čine gotovo 50% naručenog tonažnog kapaciteta, u usporedbi s prosječnim udjelom od 28% tijekom 2010-ih.

Brodogradilišta su ove godine zabilježila značajan broj novih narudžbi, sa 93,6 milijuna GT naručenih u prvih devet mjeseci – već više od ukupnih godišnjih narudžbi za 2022. i 2023. godinu. Clarksons predviđa da će ukupni godišnji ugovoreni kapacitet premašiti 100 milijuna GT, što je visoka razina, ali ipak daleko ispod rekordnih 172 milijuna GT naručenih 2007. godine.