Sve veća koncentracija investicija u novogradnje, uz rast cijena i zelene tehnologije, utječe na budućnost brodarske industrije.
Tradicionalno razjedinjena brodarska industrija s mnoštvom vlasnika sada pokazuje znakove koncentracije u investicijama u novogradnje, prema analizi Clarksons Researcha, piše Splash247.com.
Podaci Clarksona pokazuju da danas 50 najvećih brodovlasnika drži 52% ukupnog naručenog kapaciteta, dok je taj udio u razdoblju od 2009. do 2011. iznosio 30%. Unatoč rekordnim narudžbama brodogradilišta u Aziji, manje od 10% brodarskih kompanija trenutno ima kapacitet u izgradnji.
“Veći udio narudžbi kontejnerskih i LNG brodova (u sektorima gdje su vlasnici tradicionalno veći) i pristup financiranju doprinijeli su većoj koncentraciji, uz porast interesa za alternativna goriva u nekim sektorima te rast cijena novogradnji i neizvjesnost tehnologije, što je odvratilo neke vlasnike od novih investicija,” objašnjavaju analitičari Clarksona u svom najnovijem izvješću.
Indeks cijena novogradnji koji je sastavio Clarksons Research sada je dosegnuo razinu vrhunca iz 2008. godine, stojeći na 190 bodova, što predstavlja rast od 52% u odnosu na najniže razine iz kraja 2020. godine.
“Cijene novogradnji ostaju visoke, uz stalnu podršku snažnog volumena narudžbi, čvrstu pokrivenost budućih isporuka i inflacijske pritiske u brodogradilištima,” navodi se u jednom od nedavnih izvješća Clarksona.
Izvješće VesselsValue također ističe pritisak na kapacitet brodogradilišta i produžene rokove izgradnje zbog visokih narudžbi kontejnerskih i LNG brodova tijekom 2021. i 2022. godine. “Zbog rasta narudžbi, brodogradilišta imaju prevagu u pregovorima o cijenama, što je uzrokovalo rast cijena,” navodi se u izvješću.
Za azijska brodogradilišta, 2024. godina je rekordna u pogledu prosječnih cijena novogradnji. Prema podacima Clarksona, prosječna cijena novogradnje u 2024. godini iznosi 90 milijuna dolara, što je 30% iznad prijašnjeg vrhunca iz 2022. godine i znatno iznad prosječne cijene od 50 milijuna dolara koja je vrijedila tijekom prošlog desetljeća.
Clarksons ističe da rastuće cijene odražavaju primjenu zelenih tehnologija, fokus na brodove veće vrijednosti i ugovore za veće brodove. Primjerice, prosječna veličina broda naručenog ove godine iznosi 54.000 GT, što je rekordna razina i 40% više od prosjeka iz posljednjeg desetljeća, dok brodovi veće vrijednosti, poput LNG brodova, kontejneraša ili kruzera, čine gotovo 50% naručenog tonažnog kapaciteta, u usporedbi s prosječnim udjelom od 28% tijekom 2010-ih.
Brodogradilišta su ove godine zabilježila značajan broj novih narudžbi, sa 93,6 milijuna GT naručenih u prvih devet mjeseci – već više od ukupnih godišnjih narudžbi za 2022. i 2023. godinu. Clarksons predviđa da će ukupni godišnji ugovoreni kapacitet premašiti 100 milijuna GT, što je visoka razina, ali ipak daleko ispod rekordnih 172 milijuna GT naručenih 2007. godine.