Jadransko more, zaljev Sredozemnog mora između Balkanskog i Apeninskog poluotoka nosi ime koje su mnogi brodovi nosili kroz povijest.
Primjerice, »Jadran« (NB 3), naoružani brod Jugoslavenske mornarice, preuređeni tunolovac, bio je prvi partizanski brod na kojem je Tito izvršio smotru na Visu 17. lipnja 1944. godine. Zarobio je posadu broda »Pontia« 31. prosinca 1943. godine, a sudjelovao je u desantima na Pag, Rab, Krk i Lošinj, piše Novi List.
Izgradnja drvenog motornog broda za prijevoz generalnog tereta, nazvanog »Jadran«, započela je 1920. u splitskom brodogradilištu Jug d.s.o.j., a dovršena 1922. godine. Brod je imao 215 brt (dimenzije 38,27 x 8,4 metra) i dizelski pogon (proizvođač Schiffswerft Linz) koji mu je omogućavao brzinu od devet čvorova.
Godine 1923. prodan je Blažu Dunoviću iz Cresa i nazvan »Asteria« (pod talijanskom zastavom). Šest godina kasnije dolazi u vlasništvo Stjepana Segarića iz Ista, koji mu vraća ime »Jadran«. Tijekom Drugog svjetskog rata plovi pod talijanskom zastavom kao »Adriatico«, a nakon kapitulacije Italije ponovno pod imenom »Jadran«, kao transportni brod NOVJ.
Nakon rata vraćen je vlasniku, ali je 1948. nacionaliziran i predan na upravljanje Jadranskoj slobodnoj plovidbi iz Rijeke, koja mu 1953. mijenja ime u »Silba«. Kasnije prelazi u flote Obalne plovidbe i Lošinjske plovidbe, gdje dobiva ime »Raša«. Nakon prodaje 1966. brod nosi ime »Harissa« (Libanon), a njegova sudbina nakon 1994. ostaje nepoznata.
Jedrenjaci i parobrodi
Jedrenjak barkantina »Jadran«, izgrađen 1933. u Hamburgu, danas je školski brod Crne Gore. Tijekom Drugog svjetskog rata služio je kao »Marco Polo« u sastavu Regia Marine.
Parobrod »Jadran«, izgrađen 1918. u Škotskoj, kroz povijest je nosio različita imena, uključujući »War Fantail«, »Nilemede« i »Danybryn«. Ime »Jadran« nosio je kratko između 1931. i 1933. godine, a završio je karijeru nakon nasukavanja kod Santa Marije de Ortigueire.
Još jedan »Jadran«, izgrađen 1901. kao britanski parobrod »Speedy«, plovio je pod raznim imenima, uključujući »Adriano F.«, prije nego što je potopljen 1944. u Dubrovniku.
Dubrovački brodovi imena Jadran
Prvi »Jadran« Atlantske plovidbe iz Dubrovnika izgrađen je 1976. i plovio je pod tim imenom do 1996., kada je preimenovan u »Lemnos«. Drugi dubrovački brod, izgrađen 1982. u riječkom brodogradilištu 3. maj, bio je poznat kao »Cast Polarbear« prije nego što je 1997. dobio ime »Jadran«. Svoje putovanje završio je 2014. u rezalištu u Chittagongu.
Najnoviji brod dubrovačke flote, bulker »AP Jadran«, izgrađen je 2012. godine u Kini i danas nastavlja plovidbu.
Putnička flota i trajekti
Prvi putnički brod »Jadran« riječke Jadrolinije zaplovio je 1957. godine. Kasnije je preuređen u restoran na vodi u Torontu, a 2015. prodan za rezanje.
Drugi trajekt Jadrolinije, izgrađen 2010. u Splitu, još uvijek prevozi putnike i vozila.
Brodovi poput »Biser Jadrana« i drugih nastavili su nositi ime Jadran kroz različite vlasnike i promjene funkcije, čuvajući tradiciju imena povezanog s poviješću pomorstva.
Još imenjaka
Hidrogliser »Krila Jadrana« (tip Kometa) izgrađen je 1967. godine u Poti (vl. Interexport, Beograd/Inex Turist Nautički turizam, Split). Koristio se za prijevoz putnika na Jadranu, no zbog dotrajalosti je izrezan.
Tegljač »F. D. Roosevelt«, izgrađen 1946. u Tacomi (SAD), dolazi u Jadran i ulazi u flotu Brodospasa, gdje mijenja ime u »Jadran« (1954.), a zatim u »Gof« (1954.) i »Rezač« (1999.). Kasnije je pretvoren u ribarski brod pod imenom »Davorin« (vl. Sardina d.o.o., Postira).
U Brodogradilištu Kantrida u Rijeci 1957. godine izgrađen je još jedan brod pod imenom »Jadran«, koji će kasnije dobiti ime »Lahor«.