O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Jedna od najvećih tragedija hrvatskog brodarstva: “Petar Zoranić” i sjećanje na 53 izgubljena života

Dana 14. prosinca 1960. godine, u Bosporskom tjesnacu dogodila se jedna od najvećih nesreća u povijesti hrvatskog pomorstva. Tanker “Petar Zoranić”, simbol modernog brodarstva Jugotankera, sudario se s grčkim tankerom “World Harmony”. Nesreća je rezultirala smrću 53 osobe i ostavila neizbrisiv trag u pomorskoj povijesti.


“Petar Zoranić”, izgrađen 1959. godine u riječkom brodogradilištu 3. maj, bio je dug 192 metra, širok 25 metara i nosivosti 25.330 tona. Dvije parne turbine snage 12.500 KS omogućavale su mu brzinu od 17,5 čvorova. U to vrijeme, smatran je jednim od najmodernijih tankera na svijetu.


Na svojoj posljednjoj plovidbi, 13. prosinca 1960., tanker “Petar Zoranić” isplovio je iz gruzijske luke Tuapse prema Hamburgu, prevozeći 12.065 tona benzina i 11.330 tona dizelskog goriva. Zapovijedao je iskusni kapetan Ante Sablić iz Kostrene, a posadu je činilo 50 pomoraca, uključujući dvije supruge članova posade.

Kobna noć na Bosporu
Dok je plovio azijskom stranom tjesnaca, “Petar Zoranić” pridržavao se svih propisa. Međutim, oko 2:40 ujutro, grčki tanker “World Harmony”, ploveći suprotnom stranom od propisane i bez peljara, udario je u desni bok “Petra Zoranića“. Sudar je probio spremnik benzina, izazvavši silovitu eksploziju koja je osvijetlila Bospor i Istanbul.

Plamen je ubrzo zahvatio oba broda, koja su se pretvorila u plutajuće buktinje. Jak vjetar gurao ih je prema obali, prijeteći skladištima nafte i obližnjim kućama. Grčki brod nasukao se u zaljevu Beykoz, gdje se požar proširio na drvene kuće, dok je posada panično skakala u hladno more, boreći se s jakim strujama i hipotermijom.

Posljedice tragedije
U ovoj strašnoj nesreći poginulo je 21 član posade “Petra Zoranića”, uključujući kapetana Sablića, dok je s “World Harmonyja” smrtno stradalo 29 članova posade, turski peljar i dva carinika. Olupina “Petra Zoranića” nastavila je gorjeti još 55 dana, dodatno naglašavajući razmjere katastrofe.


Tragedija je duboko pogodila zajednice iz kojih su potekli stradali pomorci, posebno u Kostreni i Zadru. Svake godine na obljetnicu nesreće obitelji i kolege odaju počast stradalima na misama zadušnicama i komemoracijama. Ova nesreća postala je simbol opasnosti pomorskog poziva i stalni podsjetnik na ljudsku ranjivost na moru.

Dana 14. prosinca 1960. godine, u Bosporskom tjesnacu dogodila se jedna od najvećih nesreća u povijesti hrvatskog pomorstva. Tanker “Petar Zoranić”, simbol modernog brodarstva Jugotankera, sudario se s grčkim tankerom “World Harmony”. Nesreća je rezultirala smrću 53 osobe i ostavila neizbrisiv trag u pomorskoj povijesti.


“Petar Zoranić”, izgrađen 1959. godine u riječkom brodogradilištu 3. maj, bio je dug 192 metra, širok 25 metara i nosivosti 25.330 tona. Dvije parne turbine snage 12.500 KS omogućavale su mu brzinu od 17,5 čvorova. U to vrijeme, smatran je jednim od najmodernijih tankera na svijetu.


Na svojoj posljednjoj plovidbi, 13. prosinca 1960., tanker “Petar Zoranić” isplovio je iz gruzijske luke Tuapse prema Hamburgu, prevozeći 12.065 tona benzina i 11.330 tona dizelskog goriva. Zapovijedao je iskusni kapetan Ante Sablić iz Kostrene, a posadu je činilo 50 pomoraca, uključujući dvije supruge članova posade.

Kobna noć na Bosporu
Dok je plovio azijskom stranom tjesnaca, “Petar Zoranić” pridržavao se svih propisa. Međutim, oko 2:40 ujutro, grčki tanker “World Harmony”, ploveći suprotnom stranom od propisane i bez peljara, udario je u desni bok “Petra Zoranića“. Sudar je probio spremnik benzina, izazvavši silovitu eksploziju koja je osvijetlila Bospor i Istanbul.

Plamen je ubrzo zahvatio oba broda, koja su se pretvorila u plutajuće buktinje. Jak vjetar gurao ih je prema obali, prijeteći skladištima nafte i obližnjim kućama. Grčki brod nasukao se u zaljevu Beykoz, gdje se požar proširio na drvene kuće, dok je posada panično skakala u hladno more, boreći se s jakim strujama i hipotermijom.

Posljedice tragedije
U ovoj strašnoj nesreći poginulo je 21 član posade “Petra Zoranića”, uključujući kapetana Sablića, dok je s “World Harmonyja” smrtno stradalo 29 članova posade, turski peljar i dva carinika. Olupina “Petra Zoranića” nastavila je gorjeti još 55 dana, dodatno naglašavajući razmjere katastrofe.


Tragedija je duboko pogodila zajednice iz kojih su potekli stradali pomorci, posebno u Kostreni i Zadru. Svake godine na obljetnicu nesreće obitelji i kolege odaju počast stradalima na misama zadušnicama i komemoracijama. Ova nesreća postala je simbol opasnosti pomorskog poziva i stalni podsjetnik na ljudsku ranjivost na moru.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here