Brodogradilišta uživaju u luksuzu visokih cijena i rekordne potražnje unatoč tržišnim izazovima.
Brodogradilišta bilježe najbolju godinu u više od desetljeća, s ugovorenim narudžbama dosegnutim razinama iz 2007. godine. Prema podacima Clarksons Researcha, do sada je ugovoreno 62,6 milijuna CGT brodova, ukupne vrijednosti od 190,2 milijarde dolara, što je premašilo rekord iz 2013. godine i približilo se povijesnom maksimumu od 94 milijuna CGT iz 2007, piše Splash247.com.
Razlozi za rast narudžbi
Porast ugovorenih brodova potaknuli su jaki tržišni uvjeti, potreba za obnovom flote i natjecanje za dostupne kapacitete u brodogradilištima, navodi Clarksons. U podacima se ističe da narudžbe u DWT ove godine predstavljaju 7% ukupne početne svjetske flote, što je 50% iznad prosječne razine narudžbi od financijske krize.
Segmenti s rekordima
Posebno se ističe sektor LPG prijevoznika koji je postavio nove rekorde, dok su LNG prijevoznici i tankeri također zabilježili čvrstu potražnju. Međutim, najveće ulaganje dolazi iz kontejnerskog sektora. Prema podacima MB Shipbrokinga, ugovoreno je 4,4 milijuna TEU-a u 2024., čime je premašen rekord iz 2021. godine od 4,3 milijuna TEU-a.
Cijene ostaju stabilne
Unatoč povećanoj potražnji, stručnjaci iz SSY-a smatraju da će cijene novih brodova ostati relativno stabilne čak i uz kratkoročne oscilacije u pojedinim segmentima. S popunjenim kapacitetima, brodogradilišta si mogu priuštiti ignoriranje cikličkih padova bez značajnog snižavanja cijena.
Profitabilnost brodogradilišta
Na ovogodišnjem Maritime CEO Forumu u Monaku, Tim Huxley, voditelj Mandarin Shippinga, upozorio je na rastuće cijene novih brodova i njihovu isplativost s obzirom na dugotrajne rokove isporuke. Postavio je pitanje hoće li konsolidacija brodogradilišta omogućiti zadržavanje visokih cijena i hoće li se industrija naviknuti na povećanu profitabilnost.