Bez osiguranja i uz prosječnu starost od 21 godine, siva flota predstavlja ozbiljan rizik za globalni pomorski promet
Više od 1.000 brodova diljem svijeta trenutačno je pod sankcijama, a prema podacima S&P Global Market Intelligence, više od 800 njih nema potvrđeno osiguranje. Prosječna starost tih brodova iznosi 21 godinu, što je osam godina više od globalnog prosjeka, povećavajući rizik od pomorskih nesreća s teškim ekološkim posljedicama, piše Splash247.com.
Unatoč naporima da se zaustavi rast sive flote, podaci brokera BRS pokazuju kako se mjesečno dodaje desetak novih tankera. Prema procjenama brokera Gibsona, gotovo dvije trećine ovih starijih tankera prošle godine prevozilo je naftu iz Irana, Venezuele ili Rusije.
Globalno osiguravateljsko društvo Allianz u svom izvješću za 2024. godinu upozorava: “Broj sivih tankera i dalje raste, a već smo svjedočili brojnim nasukavanjima i sudarima.”
U posljednjim mjesecima, Velika Britanija i nekoliko sjevernoeuropskih država pokrenuli su inicijative za provjeru osiguranja brodova koji iz Rusije prolaze kroz Baltičko more i Engleski kanal. Danska je predvodila ove rasprave, posebno nakon sudara ruskog tankera u ožujku prošle godine.
Prema riječima Craiga Kennedyja s platforme Navigating Russia, u Baltičkom moru mjesečno prolazi oko 175 tankera s ruskom naftom, od kojih trećina nema potvrđeno osiguranje. Ako se program provjere osiguranja uspješno implementira u Baltiku, planira se proširenje na Egejsko more. Kennedy smatra kako bi to moglo prisiliti Rusiju da koristi osigurane brodove, izlažući njihove izvozne prihode cijenovnim ograničenjima.
Ovaj problem nije samo geopolitički, već i sigurnosni. Naslovna fotografija broda Pablo, neosiguranog tankera koji je eksplodirao kod Malezije, podsjeća na ozbiljne posljedice nesreća u sivoj floti.