Europska unija produljila je mandat svoje pomorske sigurnosne operacije EUNAVFOR Aspides za dodatnih godinu dana, čime će misija trajati do 28. veljače 2026. Odluka dolazi unatoč činjenici da od početka godine nije bilo napada na trgovačke brodove u regiji, no napetosti u Crvenom moru i dalje su prisutne.
Osim zaštite trgovačkih brodova, operacija Aspides sada ima ovlasti i za prikupljanje obavještajnih podataka o krijumčarenju oružja i tzv. “shadow fleet” flotama, piše Splash247.
Blagi porast prometa, ali većina brodara i dalje izbjegava Crveno more
U proteklim danima zabilježen je blagi porast brodskog prometa kroz Crveno more i Sueski kanal, no većina brodara koji su ranije preusmjerili svoje rute oko Afrike još uvijek ne planira povratak. Napetosti u regiji ostaju visoke, pogotovo jer je primirje između Izraela i Hamasa i dalje neizvjesno.

Ipak, francuska brodarska kompanija CMA CGM pokrenula je novu liniju iz Indije prema Crvenom moru, što je rijedak potez među velikim brodarskim tvrtkama. Linija je organizirana u suradnji sa saudijskom tvrtkom Folk Maritime i omanskim Asyad Shippingom, a opslužuju je tri broda.
U međuvremenu, LNG tanker Trader III prošao je kroz Crveno more, postavši tek drugi takav brod koji je ove godine riskirao prolazak kroz regiju.
Prijetnje i ekonomski rizici
Vođa Hutista u Jemenu prošlog je tjedna izjavio da su njegovi borci i dalje spremni napasti trgovačke brodove ako primirje između Izraela i Hamasa propadne. Do sada nema zabilježenih napada ove godine, ali Huti su jasno dali do znanja da će se povući samo ako rat u Gazi završi.
Pomorska situacija u Crvenom moru izravno utječe na profitabilnost brodarskih kompanija. Uprava Maerska je ranije ovog mjeseca istaknula kako bi ishod sukoba u Jemenu mogao odlučivati o financijskom uspjehu ili gubitku kompanije u 2025. godini.
Prema njihovim procjenama, EBIT dobit Maerska za ovu godinu kreće se od nule do 3 milijarde dolara, ovisno o tome kada će se Crveno more ponovno sigurno otvoriti za pomorski promet – hoće li to biti sredinom ili krajem godine.