SAD pokreće ambiciozan plan za revitalizaciju brodogradnje, uključujući porezne olakšice i povećanje nameta na kineske brodove, u pokušaju da suzbije kinesku dominaciju na svjetskom tržištu.
Američki predsjednik Donald Trump najavio je osnivanje novog Ureda za brodogradnju u Bijeloj kući, kao i uvođenje posebnih poreznih olakšica za domaća brodogradilišta. Ove mjere dolaze kao odgovor na zabrinjavajući pad američke brodogradnje u posljednjim desetljećima te rastuću dominaciju Kine u globalnom pomorskom sektoru.
“Večeras najavljujem osnivanje novog Ureda za brodogradnju u Bijeloj kući i posebne porezne poticaje kako bismo ovu industriju vratili kući, u Ameriku, gdje joj je i mjesto”, izjavio je Trump u svom obraćanju Kongresu.
Ova inicijativa dolazi u trenutku kada Trumpova administracija priprema izvršnu naredbu s ciljem revitalizacije američkog brodograđevnog sektora, koji trenutno proizvodi manje od pet brodova godišnje – daleko manje od Kine, koja godišnje isporuči čak 1.700 brodova.
SAD uvodi nove namete kineskim brodovima
Prema nacrtu izvršne naredbe, koji je prvi objavio The Wall Street Journal, predviđene su mjere poput novih poreza na kineske brodove, kao i poreznih kredita i subvencija za američka brodogradilišta.
Inicijativa dolazi nakon što je Ured američkog trgovinskog predstavnika (USTR) prošle godine istražio kinesku pomorsku dominaciju. Nalazi su pokazali da Kina koristi državne subvencije, preferencijalne ugovore i nelojalne radne prakse kako bi preuzela globalno tržište brodogradnje. Dok je 1999. Kina imala manje od 5% svjetskog tržišta, danas kontrolira više od 50%, a istovremeno proizvodi 95% svjetskih kontejnera i 86% intermodalnih šasija.
USTR je prošlog mjeseca predložio naplatu naknada na kineske brodove koji uplovljavaju u američke luke, s mogućnošću uvođenja nameta do milijun dolara po ulasku za brodove pod kineskom operativom te 1,5 milijuna dolara po uplovljavanju za brodove izgrađene u Kini, neovisno o njihovom operateru.
Američka brodogradnja u kritičnom stanju
Uz komercijalne izazove, i američka vojna brodogradnja suočava se s ozbiljnim problemima. Nedavni izvještaj američke Vlade za odgovornost (GAO) pokazuje da, unatoč velikim ulaganjima, industrijska baza mornaričke brodogradnje ne uspijeva ostvariti ciljeve širenja flote.
Predsjednik Udruženja američkih brodograditelja, Matthew Paxton, podržao je inicijativu Bijele kuće: “Cijela industrija spremna je surađivati s novim uredom za brodogradnju kako bi se obnovila konkurentnost SAD-a i stvorile tisuće kvalificiranih radnih mjesta.”
Najavljene mjere mogle bi značiti prekretnicu u pomorskoj politici SAD-a, s ciljem jačanja domaće brodogradnje i smanjenja ovisnosti o kineskim brodovima i infrastrukturi.