Kina je odlučno reagirala na prijedloge američke trgovinske politike koji bi mogli ozbiljno pogoditi njezinu brodograđevnu i brodarsku industriju. Američki Ured trgovinskog predstavnika (USTR) predložio je visoke naknade za brodove izgrađene u kineskim brodogradilištima prilikom uplovljavanja u američke luke, što je izazvalo snažan otpor iz Pekinga.
Prema prijedlogu, brodari bi mogli plaćati do 1,5 milijuna dolara po dolasku u američke luke ako koriste kineske brodove, dok bi operateri takvih brodova mogli plaćati do milijun dolara po dolasku. Ujedno bi mogli biti uvedeni stroži propisi koji favoriziraju američku flotu.
Kinesko Udruženje brodovlasnika (CSA) i Kinesko udruženje brodograđevne industrije (CANSI) izrazili su protivljenje ovim mjerama, nazvavši ih diskriminatornima i suprotnima pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO). CSA tvrdi da bi američki planovi prekršili ne samo međunarodne trgovinske sporazume već i važeće američke zakone, piše Splash247.
S obzirom na očekivanu primjenu ovih mjera, tržište brodarstva već pokazuje prve znakove podjele. Prema izvješću brodarskog brokera BRS, brodovi povezani s Kinom postaju manje privlačni za dugoročne ugovore o najmu, jer se očekuje da će tijekom poslovanja morati uplovljavati u američke luke i snositi visoke troškove. Osim toga, odvjetničke tvrtke, poput Hill Dickinsona, izvještavaju o sve češćim izmjenama ugovora o najmu brodova kako bi se umanjio utjecaj američkih restrikcija.
Kinesko ministarstvo vanjskih poslova poručilo je da ovaj potez neće ojačati američku brodogradnju te da će Kina poduzeti korake za zaštitu svojih interesa. Pojedini komentatori ističu da bi Kina mogla odgovoriti uvođenjem vlastitih tarifa, primjerice na američke zrakoplove koji slijeću na kineske aerodrome.
Prema podacima Clarksons Researcha, tijekom prošle godine bilo je gotovo 37.000 uplovljavanja kineskih brodova u američke luke, što predstavlja 83% kontejnerskih dolazaka, ali samo 30% dolazaka tankera.
Dominacija Kine u globalnoj brodogradnji posljedica je desetljeća ulaganja i industrijske strategije – od skromnih 10% globalne narudžbe brodova početkom stoljeća, kineska brodogradilišta sada drže gotovo dvije trećine svjetskog tržišta. U isto vrijeme, američka brodogradnja ima manje od 1% tržišnog udjela, što ukazuje na duboku neravnotežu u sektoru.